Hyundai pokračuje s ďalšími zaujímavými novinkami zo sveta elektromobilov. Po formálnom predstavení elektrifikovaného Streamlineru Hyundai IONIQ 6 predstavil svoju víziu vysokovýkonnej značky N prostredníctvom dvoch konceptov – RN22e a N Vision 74.
Kým RN22e využíva tradičnú elektrickú platformu E-GMP s dizajnom karosérie IONIQ 6, N Vision 74 je vysokovýkonný hybridný model s vodíkovými palivovými článkami inšpirovaný konceptom Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo a Hyundai Pony Coupe z roku 1974.
Koncepty RN22e a N Vision 74 sú príkladmi elektrifikačnej vízie značky N. Tieto dva koncepty, tzv. „rolling lab“ demonštrujú ambíciu spoločnosti Hyundai Motor stať sa lídrom v budúcnosti bez emisií.
Pod pojmom “rolling lab” sa vlastne skrývajú funkčné prototypy vozidiel, “pojazdné laboratória, ktoré sú testované, ladené a v princípe slúžia na overenie nových technológií v reálnych podmienkach. Značka svoje nové technológie poriadne preverí a pokiaľ sa osvedčia, tak ich aplikuje v budúcich sériovo vyrábaných modeloch.
Slogan značky N znie „Never just drive“, pretože dostať sa z bodu A do bodu B by nikdy nemalo byť nudné či fádne. Dokonca aj v elektrickej budúcnosti značka N zostáva verná svojim trom pilierom – modely N sú hravé a zábavné v zákrutách, plne spôsobilé pre jazdu na pretekárskej trati a zároveň sú ako športové vozidlá vhodné aj pre každodenné jazdenie.
Hyundai RN22e
RN22e ponúka výkon pripravený na pretekársku dráhu, je postavený na platforme E-GMP od Hyundai Motor Group a disponuje aerodynamickým dizajnom modelu IONIQ 6. RN22e ukazuje víziu a smerovanie elektrifikovanej značky N a zároveň otvára dvere vysokovýkonným elektrickým modelom.
Hravú jazdu v zákrutách napriek vyššej hmotnosti zvláda RN22e vďaka vektorovaniu krútiaceho momentu pomocou dvojitej spojky. Okrem toho 3D tlačené diely znižujú hmotnosť a zachovávajú tuhosť vozidla. RN22e je vybavený pohonom všetkých kolies (AWD) a poskytuje optimalizované rozdelenie krútiaceho momentu podľa rôznych jazdných režimov.
Aby sa zlepšili schopnosti RN22e na pretekárskej dráhe, Hyundai N sa zameral na aspekty chladenia a brzdenia. RN22e poskytuje nastavenia optimalizované pre trať, aby si zákazníci mohli užiť okruh bez zníženia výkonu. Disponuje štyrmi piestovými monoblokovými strmeňmi a 400 mm hybridným kotúčom. Hyundai N použije RN22e na štúdium toho, ako poskytnúť dynamický pohyb s regeneratívnym brzdením, ktoré presne kontroluje vybočenie a nájazd do zákrut.
Prototyp je vybavený funkciou N Sound+, ktorý generuje zvuk z vnútorných a vonkajších reproduktorov pre dynamický pocit z jazdy. Okrem toho N e-shift integruje vibrácie a pocit radenia so zvukovým prejavom N Sound+. Tento model využíva karosériu Hyundai IONIQ 6, ktorá bola upravená a vylepšená tak, aby zapadla do sveta motoristického športu – nízka svetelná výška, športový predná nárazník, optimalizované aerodynamické správanie či upravené chladenie.
RN22e s dĺžkou 4 915 mm, šírkou 2 023 mm, výškou 1 479 mm a s rázvorom 2 950 mm sa bude naďalej vyvíjať s odbornými znalosťami z oblasti motoristického športu. Hyundai chce následne technológie preniesť do sériovo vyrábaného plne elektrického modelu N s platformou E-GMP. Prvým elektrickým modelom N od Hyundai Motor bude IONIQ 5 N, ktorý príde na svetový trh už v roku 2023. Ďalšie podrobnosti odhalí automobilka neskôr.
Rozmery | D / Š / V / Rázvor (mm) | 4 915 / 2 023 / 1 479 / 2 950 |
Motor | Celkový max. výkon (kW) | 430 kW (kombinovaný) |
Max. krútiaci moment (Nm) | 740 Nm (kombinovaný) | |
Batéria | Kapacita (kWh) | 77,4 kWh
400 V / 800 V nabíjanie |
Čas nabíjania | Do 18 min. z 10% na 80% | |
Výkon | Max. rýchlosť (km/h) | Vyše 250 km/h |
Hyundai N Vision 74
Druhým pojazdným prototypom je model N Vision 74 s vodíkovými palivovými článkami. Dizajnovo vzdáva N Vision 74 poctu konceptu Hyundai Pony Coupe z roku 1974, ktorý vyvinul legendárny automobilový dizajnér Giorgetto Giugiaro. N Vision 74 je vybavený kokpitom zameraným na vodiča so zmesou historických prvkov a moderného dizajnu, ako je digitálny klaster či analógové tlačidlá.
S dĺžkou 4 952 mm, šírkou 1 995 mm, výškou 1 331 mm a s rázvorom 2 905 mm je to prvé vysokovýkonné laboratórium postavené na systéme vodíkových palivových článkov, aký kedy Hyundai N vytvoril.
Nie je to však prvýkrát, čo sa Hyundai N zaoberá technológiou palivových článkov. N Vision 74 je tiež inšpirovaný koncepčným vozidlom Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, ktoré bolo predstavené v roku 2015 pri uvedení značky N.
Inžinieri Hyundai vyvinuli hybridnú štruktúru batériového elektrického pohonu v kombinácii so systémom FCEV s úplne novým usporiadaním. Tým, že N Vision 74 je poháňaný systémom palivových článkov a elektrickým pohonom batérie, zlepšuje sa účinnosť chladenia, pričom je možné použiť dva rôzne zdroje energie v závislosti od rôznych jazdných podmienok. To umožňuje lepšie vektorovanie krútiaceho momentu pomocou dvoch zadných motorov a tým aj presné a citlivé zatáčanie. N Vision 74 navyše skúma rovnováhu medzi výkonom a chladením pomocou trojkanálového chladiaceho systému.
Rozmery | D / Š / V / Rázvor (mm) | 4 952 / 1 995 / 1 331 / 2 905 |
Motor | Celkový max. výkon (kW) | Vyše 500 kW (zadná náprava) |
Max. krútiaci moment (Nm) | Vyše 900 Nm (zadná náprava) | |
Batéria | Kapacita (kWh) | 62,4 kWh
800 V rýchlonabíjanie |
Vodík | Kapacita | 4,2 kg |
Čas tankovania | 5 minút | |
Výkon | Max. rýchlosť (km/h) | Vyše 250 km/h |
Dojazd | Vyše 600 km |