Obľúbený Tucson sa tiež nevyhol elektrifikácii, prichádza v plug-in hybridnom prevedení. To kombinuje 1,6-litrový benzínový agregát s výkonom 132,4 kW so 66,9 kW elektromotorom a batériou s kapacitou 13,8 kWh. Cena nového Hyundai Tucson začína na 21 990 €, náš testovaný model v plug-in hybridnom prevedení a s plnou výbavou vyjde na 41 090 €.
Exteriér
Tucson rozhodne nepatrí medzi malé autá a ani nechce. Pôsobí však kompaktným dojmom. Ide o stredne veľké SUV. Dizajn je samozrejme čisto subjektívna záležitosť, ale musím povedať, že sa mi naozaj veľmi páči. Rovnaké ohlasy som zaznamenával pravidelne aj od okolia. Nebol snáď nikto, komu by sa exteriér tohto plug-in hybridu nepáčil.
Predná maska je jednoducho nádherná. Dizajn svetiel pripomína krídla anjela a určite pritiahne zrak nejedného pozorovateľa. Či už cez deň, ale najmä v noci. Celkové rozmery vozidla sú 4500 x 1865 x 1650 m, svetlá výška je minimálne 170 mm a rázvor je dlhý 2680 mm.
V porovnaní s predchodcom je dizajn značne vynovený. Samotný Hyundai na svojich stránkach uvádza, že nový model nie je evolúciou, ale revolúciou. Čo sa týka dizajnu, s tým nemôžem nič iné, len súhlasiť. Množstvo ostrých uhlov a rôznych geometrických tvarov na ňom doslova vyniká, no našťastie to nie je prehnané.
Celkovo to pôsobí agresívne, rôzne krivky a tvary odrážajú dopadajúce svetlo do rôznych strán, čo len pridáva na celkovom prvom dojme. Toto vozidlo nechce byť konzervatívne, nudné, bez nápadu. Práve naopak. Mne sa to síce veľmi páči, no nemusí to sedieť každému.
Interiér
Poriadne SUV musí mať vnútri dostatok miesta. V tomto smere je našťastie všetko v poriadku. Miesta je dosť nielen vpredu, ale aj vzadu. S mojou výškou 183 cm som nemal absolútne žiadny problém či už s kolenami alebo priestorom nad hlavou na zadnom sedadle.
Keď už som vzadu, pasažieri si odtiaľto môžu nastavovať teplotu klimatizácie, jej výkon sa reguluje len z predných sedadiel. Veľmi som sa potešil dvom USB portom, takže problém s nabíjaním telefónu nebudú mať ani spolusediaci vzadu. Čo sa zadných miest na sedenie týka, ak auto zistí, že po vypnutí motora je niečo alebo niekto na zadných sedadlách, vodiča na to upozorní hláškou „Skontrolujte zadné sedadlá“. Super.
Čo sa týka úložných priestorov, tie sú pomerne dobré. Do dverí zmestím aj väčšiu fľašu a pod lakťovou opierkou je tiež pomerne štedrý ukladací priestor. Miesto pre smartfón som už spomínal, v tomto smere som spokojný.
Hyundai Tucson PHEV: Základné parametre
Dĺžka x šírka x výška | 4500 x 1865 x 1650 m |
Rázvor | 2680 mm |
Minimálna svetlá výška | 170 mm |
Spaľovací motor | 1,6 T-GDi, 132,4 kW, 265 Nm, 4 valce, 6-stupňová automatická prevodovka |
Objem palivovej nádrže | 42 l |
Elektromotor | 66,9 kW, 304 Nm |
Batéria | 13,8 kWh, 360 V |
Elektrický dojazd udávaný výrobcom | 62 km |
Príkon palubnej nabíjačky | 7,2 kW |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,2 s |
Maximálna rýchlosť | 191 km/h |
Objem batožinového priestoru | 558/1721 l |
Batéria a nabíjanie
Hyundai Tucson PHEV ponúka batériu s kapacitou 13,8 kWh. Na špičku medzi plug-in hybridnými vozidlami od Mercedesu s dojazdom cez 100 km určite nemá, no nepatrí ani medzi najmenšie. Ak ju porovnám s nedávno testovanými vozidlami, tak BMW 545e má batériu menšiu, o niečo menšiu kapacitu ponúka aj CUPRA Leon PHEV.
V tomto porovnaní tak kapacita batérie nevyznie úplne zle. Poháňa elektromotor s výkonom 66,9 kW (91 koní) a krútiacim momentom 304 Nm. Maximálny nabíjací výkon, ktorý dokáže prijať, je 7,2 kW.
Môj test nabíjania tento výkon potvrdil. Len škoda, že Hyundai k vozidlu nepribalil žiadny kábel. Ani Type 2 a ani ten do klasickej 230V zásuvky. Nabíjanie na sídlisku bolo tak pre mňa náročnejšie, musel som vždy hľadať nabíjačky aj s káblom. A tie sú len na rýchlonabíjacích stojanoch, ktoré sa bežne na sídliskách nenachádzajú. Škoda. Plné nabitie batérie trvá menej ako dve hodiny, čo nie je na plug-in hybrid zlá hodnota.
Počas nabíjania vozidlo informuje o čase, za ktorý bude plne nabité, ale aj o aktuálnom nabíjacom výkone. Za toto palec hore. Ako som už spomínal, palubná nabíjačka má výkon 7,2 kW a okolo tohto čísla som sa počas AC nabíjania aj pohyboval. Väčšinou to bolo niekde na úrovni 6,8 kW, no niekedy dokonca aj 7,5 kW.
Nabíjací port sa nachádza vzadu vpravo. Toto umiestnenie mi vyhovuje. Pre jeho otvorenie nie je potrebné vo vozidle stlačiť žiadne tlačidlo. Otvoreniu otvoru na tankovanie musí predchádzať jeho uvoľnenie pomocou tlačidla vľavo pod volantom.
Test spotreby v meste
Áno, plug-in hybridné vozidlá najčastejšie využijete v meste. Teda aspoň elektrický pohon. Ideálnym scenárom je pomalé nočné nabíjanie doma a dochádzanie do mesta za prácou. Spotrebu a dojazd som preto v prvom rade testoval v mestskej premávke.
Nemilé prekvapenie prišlo, keď som zistil, že Tucson elektrickú spotrebu neukáže. Nikde a nikdy. Jediné, čo vidím, je aktuálny dojazd a v infotainmente si viem pozrieť aj stav nabitia batérie. Toto percento by som ale chcel vidieť aj na informačnom paneli za volantom a nechápem, prečo to tam nie je.
V každom prípade, z batérie, ktorá má kapacitu 13,4 kWh, dokáže vyťažiť pomerne slušný elektrický mestský dojazd. Z plného nabitia dovtedy, kým sa systém neprepol do režimu hybridu (vtedy používa aj spaľovací motor) a pri informácii o elektrickom dojazde svietila 0, som prešiel 68,1 km. Počasie vonku bolo teplé, približne 20 km z tejto trasy som používal klimatizáciu. V aute boli vždy dve osoby a štýl jazdy bol vyslovene efektívny. To ale neznamená, že som brzdil vozidlá za sebou, vždy som jazdil maximálnou povolenou rýchlosťou.
Systém pri plnom nabití spočiatku ukazoval dojazd 55 km, s ktorým som pôvodne aj akosi počítal. Preto som bol príjemne prekvapený. Agresívnejšie jazdenie by si určite vypýtalo trochu viac batérie, ale tých 55 – 60 km na jedno nabitie by malo vozidlo zvládnuť úplne bez problémov. Výrobca udáva elektrický dojazd na úrovni 62 km.
A spotreba? Ako som už spomínal vyššie, vozidlo elektrickú spotrebu jednoducho neukazuje. A tak si ju musím vypočítať. Batéria má kapacitu 13,4 kWh, dojazd 68 km. To mi dáva spotrebu približne 19,7 kWh/100 km. To je samozrejme za predpokladu, že som využil kompletnú kapacitu batérie. To sa ale nestalo, keďže Tucson si aspoň 15 % batérie necháva kvôli predĺženiu životnosti. Pri započítaní tých 15 % dostávam spotrebu do 17 kWh/100 km. A to je vzhľadom na veľkosť auta veľmi slušné. Agresívnejší vodič by mal byť schopný v meste jazdiť so spotrebou do 20 kWh/100 km.
A čo ak ste v noci zabudli nabiť? V tomto prípade sa musíte samozrejme spoľahnúť na spaľovací motor. Priemerná spotreba v meste pri úplne vybitej batérii sa pohybovala na úrovni medzi 6 – 8 l na 100 km. Opäť v závislosti od štýlu jazdy. Samozrejme, pri brzdení nastupuje rekuperácia, ktorá batériu pravidelne dobíja a aj keď je takmer vybitá, stále spaľovaciemu motoru pri akcelerácii jemne pomáha. Pokiaľ by sa tak nedialo, spotreba benzínu by bola určite vyššia.
Test spotreby na diaľnici
Diaľničnú spotrebu som testoval na tradičnom úseku Bratislava – Žilina. Vonkajšia teplota bola 31 stupňov a z Bratislavy som vyrážal s batériou nabitou na 50 %. Zvolil som si automatický režim, ktorý automaticky prepína medzi hybridnou jazdou a tou elektrickou.
Tempomat som na trase Bratislava – Trnava nastavil na rýchlosť 120 km/h, neskôr som pridal na 130 km/h. Vozidlo spočiatku pomaly uberalo z batérie, až kým nedosiahla úroveň nabitia 30 percent. Táto úroveň nabitia by sa následne držala až do cieľa. Niekoľko posledných kilometrov som prepol na čisto elektrický režim, aby som čo najviac využil elektromotor a dosiahol čo najnižšiu spotrebu. Tá sa po prejdení 188,9 km zastavila na úrovni 6,4 litra. Úprimne, čakal som o niečo menej.
Ak by som niekde po ceste batériu nabil, spotreba by sa logicky znížila. Avšak neviem si predstaviť situáciu, že by som počas jazdy po diaľnici zastavoval na nabíjačke, ktorá mi za hodinu nabíjania pridá dojazd prinajlepšom 30 km (mestských). Za tých pár ušetrených centov na palive to rozhodne nestojí.
- Približne pri 20 % úrovne nabitia batérie vozidlo ukazuje elektrický dojazd 0 km a vodičovi už nedovolí prepnutie do elektrického režimu. Od tohto času funguje ako klasický hladký hybrid.
Ako som už spomínal vyššie, spotrebu elektrickej energie som otestovať nemohol, pretože vozidlo ju jednoducho neukazuje. Pri čisto elektrickej jazde som si ju vypočítal, no pri diaľničnej v kombinácii so spaľovacím motorom sa to jednoducho nedá.
Celkovo som s Tucsonom najazdil 894 kilometrov a moja spotreba bola 3,3 l/100 km. Avšak musím podotknúť, že nabíjal som pomerne často, aj na úkor pohodlia a straty času. Ak by som sa nerozhodol nabíjať častejšie, spotreba by bola určite vyššia.
Jazda, jazdné režimy a rekuperácia
Jazdenie bolo veľmi pohodlné. Vnútri sa mi sedelo výborne, klimatizácia bola v horúcich dňoch účinná a ocenil som aj ventilované sedadlá (dokonca aj zadné). V základe sú k dispozícii 2 jazdné režimy – eko a sport. Väčšinou som jazdil samozrejme na eko. Najväčším rozdielom je citlivosť na pedál, ktorá je pri športovom režime podstatne agresívnejšia.
Okrem týchto dvoch režimov si môžem zvoliť plug-in hybridný pohon, teda kombináciu spaľovacieho motora a elektromotora, prípadne čisto elektrický pohon. Čerešničkou na torte sú ešte špeciálne režimy pre jazdu v snehu či blate. Nič prekvapujúce, keďže ide o SUV vozidlo. Dokonca tu nechýba ani asistent na rozjazd do kopca a zjazd z kopca.
Systém šoféra stále monitoruje. Dokáže upozorniť na nedržanie volantu hláškou “nespúšťajte ruku z volantu” a pri stojacej kolóne aj na to, že sa vozidlo predo mnou pohlo. Celkom šikovná vecička, ktorá sa určite zíde.
Čo musím pochváliť, sú kamery. Tie sú jednoducho všade. Parkovanie je tak extrémne jednoduché. Pomocou infotainmentu si môžem pekne zvoliť, ktoré časti okolo vozidla chcem vidieť. Osvedčil sa mi napríklad detail na boky auta, takže presne viem ako ďaleko som od obrubníka. Kamery sú nielen na boku, ale aj vzadu a vpredu. Nechýba ani 360-stupňový pohľad zhora na celé vozidlo, prípadne detail na jeho prednú časť.
Príjemným prekvapením je aj premietanie aktuálnej situácie na strane vozidla, na ktorú zapnem smerovku. Aktuálny obraz sa mi ukáže priamo v budíku za volantom, či už ľavom alebo pravom.
Čo sa týka dynamiky jazdy, s tou som spokojný. Maximálny výkon elektromotora je 91 koní. Ten je dostatočný na bezproblémový pohyb po meste, ale aj na diaľnici. V prípade, že potrebujete výkonu viac, využiť samozrejme môže hlavnú pohonnú jednotku s výkonom 180 koní, objemom 1,6 litra a krútiacim momentom 265 Nm. V praxi to znamená, že Hyundai Tucson je príjemne rýchle a svižné vozidlo, s ktorým si užijete kopec srandy.
Ovládanie je presné, poloha za volantom veľmi pohodlná a na ceste sedí dobre. Je to síce subjektívne, ale osobne sa mi páčia aj tlačidlá, ktorým prepínam jazdu dopredu a dozadu. Páčilo sa mi to už pri Hyundai Kona a v tomto smere sa nič nezmenilo.
Infotainment a navigácia v Hyundai Tucson PHEV
Z infotainmentu mám zmiešané pocity. Displej s uhlopriečkou 10,25” je dostatočne veľký a problém som nemal ani s čitateľnosťou na slnku. Ide o TFT panel, takže extra pekné farby nečakajte. Príde mi skôr taký vyblednutý. Na druhú stranu, nie je to nič hrozné a jeho pozorovacie uhly sú výborné.
Čo mi prekáža najviac, je systém, respektíve jeho dizajn. Ikonky sú doslova škaredé a celkovo mi to príde ako spred minimálne piatich rokov. To je škoda, lebo systém je funkčný a rýchlosťou patrí medzi tie lepšie.
V infotainmente si viem zobraziť aj najbližšie nabíjacie stanice a nechýba tu ani pohľad na mapu, ktorý ukazuje kruh s aktuálnym dojazdom.
Hlasitosť prehrávanej hudby je samozrejme možné meniť priamo z volantu. V systéme nechýbajú informácie o nabíjaní a keďže vozidlo je online, plynú z toho aj ďalšie výhody. Napríklad v navigácii. Tá síce stále nedosahuje kvalít Waze či Google máp pre smartfóny, ale je naozaj dobrá.
Vyhľadávanie cieľov je bezproblémové a rýchle. Počas navigovania je displej rozdelený na dve hlavné obrazovky. Jedna ukazuje náhľad na celkovú trasu zhora, druhá je detailnejšia. Keď sa priblížim k miestu, kde mám zabočiť, zobrazí sa dokonca aj tretia časť s maximálnym priblížením a detailom na križovatku. Toto riešenie považujem za výborné.
Keď už som pri navigovaní, k dispozícii je aj služba Android Auto. Telefón s vozidlom pripojím pomocou ľavého USB konektora, ten pravý slúži len na nabíjanie. Mimochodom, ide o klasické veľké USB-A vstupy, čo ocení nejeden používateľ. Avšak aspoň jeden USB-C by nebol na škodu.
Ak smartfón nevyužívam, môžem si ho pohodlne odložiť do priehradky pod stredovým panelom, kde nechýba ani bezdrôtové nabíjanie. Dokonca je tu aj LED dióda, ktorá ma informuje o tom či sa zariadenie nabíja.
BlueLink aplikácia
Hyundai Tucson PHEV, ktorý som testoval, mal zabudovanú aktívnu SIM kartu, takže bol online. To mu umožňovalo nielen získavať informácie o aktuálnej premávke počas navigovania, ale aj prepojenie so smartfónom prostredníctvom aplikácie BlueLink.
Tú som si stiahol z obchodu Google Play a nasledoval pomerne dlhý proces registrácie. Našťastie nebol náročný a už o niekoľko minút som mal informácie o vozidle priamo v smartfóne.
Vozidlo môžem ho odomknúť, zamknúť či prerušiť nabíjanie. Taktiež sa tu nachádza informácia o aktuálnom stave nabitia batérie. Celkom šikovné. V časti s názvom Status zobrazuje podrobnejšie informácie, napríklad o tom, či sú otvorené dvere alebo ako je na tom klimatizácia.
Práve na klimatizáciu som sa tešil v horúcich dňoch najviac. Dúfal som, že si prostredníctvom aplikácie pred jazdou auto vychladím. Bohužiaľ, ovládať ju cez aplikáciu nie je možné, Tucson nemá elektrický kompresor klimatizácie, a to je škoda.
Hyundai Tucson PHEV: Záverečné hodnotenie
Značku Hyundai mám celkom rád. V rámci elektromobility ma ako prvá oslovila Kona, ktorá vo mne zanechala príjemné pocity. Tucson si niektoré vlastnosti berie práve z Kony, ako napríklad tlačidlá, ktorými si volím smer jazdy.
Výhrady mám jedine k infotainmentu, ktorý mi príde zastaralý. Avšak toto je momentálne problémom viacerých automobiliek, nájsť kvalitný infotainment s kvalitným a rýchlym softvérom nie je jednoduché.
Vzhľadom na 13,4 kWh batériu ma potešil veľmi slušný mestský dojazd. Ja som zvládol 68 km na jedno nabitie, agresívnejší šofér by sa mal bez problémov dostať na 55-60 km, čo nie je vôbec zlé.
Zlé nie je ani nabíjanie, 7,2 kW výkon nabije akumulátor za menej ako dve hodiny, to sa ale samozrejme bavíme o nabíjaní z rýchlonabíjačiek, či z wallboxov. Jednou z najlepších vlastností sú všadeprítomné kamery.
Plusy
- veľmi slušný mestský elektrický dojazd
- príjemný interiér
- Atraktívny dizajn
- slušné odkladacie priestory
- 7,2 kW palubná nabíjačka
- slušná navigácia
- podpora Google Pay aj Android Auto
- priehradka pre bezdrôtové nabíjanie smartfónu
Mínusy
- na diaľnici pomerne vysoká spotreba
- neukazuje spotrebu elektrickej energie
- aplikácia by si zaslúžila pridať viac funkcií
- Hyundai nepribalí akýkoľvek nabíjací kábel
- infotainment by si zaslúžil modernejší dizajn