Na ceste k zelenšej mobilite bude dôležité venovať sa alternatívnym, zelenším formám pohonu. Zastaralé spaľovacie autá dnes už vo veľkej miere nahrádzajú elektromobily. Tie sa každým rokom zlepšujú a zlepšuje sa aj infraštruktúra. Ďalšou alternatívou by mohol byť vodíkový pohon, aj keď aktuálna situácia nahráva do kariet oveľa viac elektromobilom.
Vodíkové autá síce na trhu sú, no nie je veľmi z čoho vyberať. Ešte horšie je na tom infraštruktúra, pretože plniace stanice prakticky neexistujú. Vlastniť vodíkové auto dnes, v roku 2024, prináša viac problémov ako osohu. V budúcnosti sa to však môže zmeniť. Vodíkové autá sú totiž stále považované za formu pohonu budúcnosti.
Servis dvakrát drahší ako pôvodná cena vozidla
Portál 24auto informoval o jednom z nešťastných majiteľov vodíkových áut. Till Westberg už roky neskrýva nadšenie z tejto modernej technológie a jedno takéto vozidlo si aj sám zaobstaral. Jeho vodíkové auto začalo štrajkovať po tom, čo prakticky bez problémov najazdil 84 tisíc kilometrov. Muž nechal svoje vozidlo odtiahnuť do servisu a následne mu bola oznámená cena opravy chyby, ktorá sa našla niekde v pohonnom ústrojenstve. Neuveriteľných 103 764,17 €. Spomínaným autom je Hyundai iX35 FCEV, pričom automobilka si len za samotný palivový článok účtuje závratných 84 875 eur.
Tilla, ktorý pochádza z Nemecka, pri kúpe vodíkového automobilu neodradil ani nedostatok plniacich staníc, jeho nadšenie prekonalo prípadné nepríjemnosti, ktoré mohli nastať. Bohužiaľ, záruka na vozidlo trvala len 5 rokov a už uplynula, keďže muž si ho zaobstaral ešte v roku 2016. Ak by sa rozhodol, že predsalen za opravu zaplatí plnú výšku, stála by ho približne dvakrát viac ako celé vozidlo, ktoré kúpil za 50 200 eur. Podľa jeho názoru by si mala automobilka vziať svoje vozidlo späť, pretože nebolo pripravené na sériovú výrobu.
Výhody a nevýhody vodíkového pohonu
Autá na vodík sú v porovnaní so spaľovákmi ekologickejšie. Počas jazdy produkujú len vodu a teplo, žiadne škodlivé látky z nich nevychádzajú. Vodík môže byť vyrobený z obnoviteľných zdrojov a má vysokú energetickú hustotu. To znamená, že je možné uchovávať viac energie v menšom objeme.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Volkswagen ID.3 dostal významné vylepšenia. Aktualizovaný bol aj základný model
- Plne vybavený elektromobil pod 22 000 eur na Slovensku? Prichádza Dongfeng Box
- Ako veľmi nebezpečné sú vodíkové autá pri nehode v tuneli?
Oproti elektromobilom má výhodu v tom, že plnenie paliva je podstatne rýchlejšie. Nevýhodou zase je, že plniacich staníc je extrémne málo. Výhodou je aj to, že vodíkové vozidlo ponúka tichú prevádzku.
Najväčšou nevýhodou z pohľadu zákazníka je cena. Výrobca, skladovanie a distribúcia vodíka je drahá, čo sa prejaví aj vo vyššej cene za plnenie. V porovnaní s klasickým elektromobilom je ten vodíkový menej efektívny. Navyše, vodík je mimoriadne horľavý a vyžaduje si špeciálne opatrenia na zaistenie bezpečnosti.