MojElektromobil

Výskumná divízia spoločnosti IBM informovala o novej prelomovej technológii batérií z vlastných laboratórií. V zverejnenej správe tvrdí, že to teoreticky môže vytvoriť priestor pre vznik ekologických batérií, ktoré svojimi vlastnosťami dokážu prekonať súčasné lítiovo-iónové batérie a spraviť z nich vec minulosti.

Bez ťažkých kovov

Nová technológia vraj vylepšuje takmer všetky, pri súčasných batériách, kritizované oblasti. Rýchlo sa nabíja, má nízke riziko zápalnosti, neobsahuje ťažké kovy ako nikel alebo kobalt a celkovo je omnoho ekologickejšia.

IBM toho ale veľmi veľa o výrobnom procese zatiaľ neprezrádza. Okrem všeobecných formuliek a pár technických informácií uvádza len to, že nová technológia je postavená na troch nových a rozdielnych materiáloch, ktoré doteraz neboli skombinované pre použitie v batérii.

Extrakcia zo slanej vody

Trojicu tajomných zložiek je podľa IBM možné získavať extrakciou z morskej vody, čo umožňuje odstrániť environmentálne a humanitárne škody spojené s ťažbou ťažkých kovov pre súčasné batérie.

IBM ďalej uvádza, že testy nových batérií ukázali veľký potenciál, nakoľko súčasné lítiovo-iónové batérie boli prekonané v celom rade rôznych kategórií.

Vlastnosti

  • Nižšia cena – nový dizajn je založený na katóde bez kobaltu, niklu a ďalších ťažkých kovov. Proces ťažby a spracovania, ale aj preprava ťažkých kovov sú typicky finančne náročné operácie. A práve tie pri novinke vraj odpadnú.
  • Výrazne rýchlejšie nabíjanie – nabíjanie má byť vraj také pokrokové, že batéria sa dokáže nabiť na 80 % svojej kapacity v priebehu piatich minút. To všetko bez toho, aby dochádzalo k degradácii vybíjacej kapacity.
  • Vysoká výkonová hustota energie – namerané boli hodnoty viac ako 10 000 W/L, čo presahuje možnosti lítiovo-iónovej technológie
  • Porovnateľná úložná hustota energie – hodnota cez 800 Wh/L, čo je na úrovni dnešných špičkových lítiovo-iónových batérií
  • Excelentná energetická efektivita – presahuje 90 %. IBM tento údaj, popisuje ako pomer energie pre vybitie batérie a energie potrebnej pre jej nabitie,
  • Podstatne nižšia horľavosť elektrolytov

Výskumníci z IBM napísali, že ich nové batérie je ako finálny produkt možné zostaviť rozličným spôsobom. Vďaka čomu sú ideálne pre celý okruh využití – od  infraštruktúry energetickej siete až po elektrické vozidlá.

Neprezradili, či sa dostali aj za základnú testovaciu fázu, no zjavne je všetko na dobrej ceste. Divízia IBM Research nadviazala partnerstvo so spoločnosťami Mercedes-Benz Research & Development North America, Central Glass a Sidus, aby sa výsledky výskumu pokúsila premietnuť do reálneho produktu.

20. decembra 2019
Zdroj: TechRepublic, IBM

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+