Ceny elektromobilov v Indii sú v porovnaní s európskymi cenami podstatne lacnejšie. Na tamojšom trhu je aj niekoľko menších vlastných automobiliek a svoje modely tam dováža aj Čína. Najľudnatejšia krajina sveta aj vďaka tomu vytvorila v roku 2024 nový rekord v predaji elektromobilov. Na tému upozornil portál Electrive.
Takmer 100 tisíc predaných elektromobilov
Podľa oficiálnych informácií zaznamenala krajina v roku 2024 predaj 99 004 elektromobilov. V porovnaní s rokom 2023 je to o 16 441 kusov viac, čo predstavuje 20-percentný medziročný nárast.
Najväčším predajcom v Indii stále zostáva domáci Tata Motors, a to s výrazným podielom na trhu. Ten sa síce medziročne znížil zo 73 na 62 percent, no stále ide o dominantné postavenie. Automobilka bola založená v roku 1945 a má sídlo v Bombaji, pričom vyrába práve cenovo dostupné elektromobily určené prevažne pre domáci trh. Svoje modely však chce predávaťč aj na západe.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Elektrický Ford Mustang Mach-E sa už predáva lepšie ako spaľovacia legenda
- Aston Martin Valhalla: Supervýkonný plug-in hybrid s troma elektromotormi a brutálnou cenou
- Hyundai otvára dvere do budúcnosti. Začína pilotnú výrobu solid-state batérií
Výrobca momentálne v Indii ponúka 5 elektrických modelov – Tiago.ev, Tigor.ev, Punch.ev, Nexon.ev a Curvv.ev. V ponuke je však aj jeden exkluzívny model pre flotilu – Xpress-T.
Európske modely sa v Indii predávajú, no veľmi úspešné nie sú
Druhým najväčším výrobcom na tamojšom trhu je JSW MG Motor, spoločný podnik medzi indickou JSW Group a čínskou SAIC pre značku MG, ktorú veľmi dobre poznáme aj u nás. V uplynulom roku sa automobilke podarill predať 21 464 elektromobilov. Tretia priečka patrí spoločnosti Mahindra & Mahindra, čo je ďalší veľký indický výrobca automobilov. V ponuke má momentálne len jeden elektromobil – XUV400, z ktorého sa predalo 7 104 kusov. V najbližších mesiacoch však plánuje predstaviť tri nové modely elektromobilov.
Štvrté miesto patrí tiež nám dobre známemu čínskemu výrobcovi BYD, ktorý je zároveň najväčším výrobcom elektrifikovaných (EV + PHEV) vozidiel na svete. Automobilka v Indii zaznamenala síce len 2 819 predaných kusov, no v porovnaní s predchádzajúcim rokom je to stál eo 40 percent viac. Piatu priečku uzatvára francúzsky Citroen, ktorý v Indii ponúka elektromobil e-C3.
Pokiaľ sa pozrieme na ďalšie, nám už viac známe automobilky, tak v Indii sa predávajú modely Hyundai, Kia či Mercedes-Benz, no čísla sú veľmi nízke.