MojElektromobil

Článok bol aktualizovaný 10. decembra 2020 o povolenie EIA

Slovenský výrobca batérií, InoBat Auto, nedávno prešiel komplexným posudzovaním vplyvov na životné prostredie – EIA (Environmental
Impact Assessment). Orientované bolo samozrejme na výstavbu ich výrobného a výskumného centra pri Voderadoch. „InoBat splnil všetky požiadavky, ktoré žiadali účastníci tohto procesu a poskytol jasné a zrozumiteľné odpovede všetkým dotknutým subjektom.“

Záver je pre spoločnosť kladný, čo znamená, že sa pomaly púšťajú do získavania ďalších povolení na výstavbu: „Teraz pokračuje povoľovací proces pre stavebne povolenie. S prestavbou by sme chceli začať v prvom kvartáli 2021 a ukončenie plánujeme na koniec roka 2021. Je to pre nás samozrejme záväzok a tak ako doteraz, budeme robiť všetko pre to, aby sme boli nielen dobrým susedom, ale aj zelenou a trvalo udržateľnou výskumno-výrobnou spoločnosťou,“ dopĺňa CEO InoBat Auto, Marián Boček.

Spoločnosť zároveň upozorňuje, že toto rozhodnutie má aj priamy pozitívny dopad na okolitých obyvateľov, nakoľko nová fabrika vytvorí pri plnom zaplnení pracovné miesta pre 150 ľudí.


Článok bol aktualizovaný 5. novembra 2020 o recykláciu na Slovensku

Európsky výrobca batérií do elektromobilov InoBat Auto predstavil na akcii GLOBSEC Tatra Summit 2020 prvú inteligentnú batériu, a to rovno vo fyzickej podobe. Spoločnosť má s batériami veľké ciele a už v budúcom roku by mala spustiť jej výrobu v slovenskej fabrike vo Voderadoch.

Nová batéria dostáva svoj inteligentný prívlastok vďaka kombinácií výrobných technológií – umelej inteligencie a High Throughput technológie. Po roku vývoja tak firma predstavuje svoju vlastnú batériu, ktorej vývoj riadi umelá inteligencia. Firma túto technológiu označuje za prelomovú, a to z dôvodu, že nie je závislá od kobaltu. Práve kobalt je v súčasnosti ostro sledovaný viacerými výrobcami batérií s cieľom eliminovať ho z výrobného procesu.

O 20 % väčší dojazd

Firma InoBat Auto má veľmi ambiciózne plány. Ich výrobné a technologické postupy majú zabezpečovať efektívne testovanie a objavovanie nových chemických zložení batérií. Od toho si teda sľubujú, že dokážu prinášať na trh nové batérie prispôsobené pre elektrické vozidlá oveľa rýchlejšie ako konkurencia: „Som rád, že môžem s hrdosťou svetu predstaviť prvý inteligentný batériový článok. InoBat Auto je svetovým lídrom v tejto oblasti a naša vízia vytvoriť najlepšie batérie prispôsobené tak, aby vyhovovali najvyšším potrebám výkonu, bezpečnosti a nákladov na elektrické vozidlá, je dnes realitou,“ tvrdí CEO InoBat Auto, Marián Boček. Novými technológiami chcú dosiahnuť vyšší dojazd elektrických áut o 20 %.

Batéria NMC622 NMC811
Dostupnosť 2020 Q12021
Dojazd +6% +20%

Zákazníkom chcú v roku 2023 dodávať batérie s energetickou hustotou 330 Wh/kg, respektíve 1000 Wh/l. Projektom nových inteligentných batérií sa nechcú iba zbaviť závislosti od kobaltu, no taktiež prispieť k uhlíkovej neutralite: „Našim dlhodobým cieľom je odstrániť nikel z našich batérií a ďalej rozvíjať anódové technológie, aby sme sa nakoniec mohli zamerať na 500 Wh/kg. Snažíme sa o zelený prístup v rámci celého dodávateľského reťazca, čoho dôkazom je okrem iného aj to, že naša linka vo Voderadoch bude využívať obnoviteľné zdroje energie. Tým, že ide o brownfield a nie greenfield projekt, sme šetrní k prírode, pôde, vode aj vzduchu.

Ročná výroba 10 GWh

Výskumno-vývojové centrum sa spolu s výrobnou linkou začne stavať vo Voderadoch ešte tento rok. Prvú výrobu lítium-iónových batériových článkov plánujú spustiť v priebehu budúceho roka. Zatiaľ sa bude vyrábať v menšom objeme, avšak do roku 2025 je na pláne expanzia vo väčšej výrobnej linke s ročnou výrobnou kapacitou až 10 GWh.

inobat auto batérie voderady globsec

K spoločnosti InoBat Auto sa nedávno pripojil bývalý CEO Aston Martin a taktiež COO firmy Nissan Dr. Andy Palmer: „Teší ma, že aj ja môžem byť súčasťou tímu v InoBat Auto. Naším cieľom je urýchliť implementáciu riešení elektromobility v Európe vyvinutím plne integrovaného hodnotového reťazca, ktorý zvýši globálnu konkurencieschopnosť európskeho hospodárstva a poskytne dlhodobo udržateľné riešenie pre automobilový trh.

Za InoBat Auto stojí konzorcium investorov a technologických spoločností, a to ako vedúci investor IPM Group (IPM), no taktiež ČEZ, Matador, AEN, Across, MSM Group, Manz AG a Wildcat Discovery Technologies.

Nové batérie aj od Tesly

Elon Musk len nedávno predstavil na očakávanom Battery Day nové batériové články s označením 4680. Tie samé o sebe prinesú až 6x väčší výkon či 5x viac energie vzhľadom na väčšie rozmery v porovnaní s pôvodnými článkami. Oveľa väčšie zmeny sa ale dejú v samotnej konštrukcii, vo výrobe jednotlivých komponentov batérie, ich kompletizácii či spôsobe umiestnenia do áut. Všetky inovácie majú za následok približne polovičné výrobné náklady a o polovicu väčší dojazd.

Náš tip
Tesla predstavila nový batériový článok 4680, výrazne zníži cenu a zvýši dojazd

Recyklovať sa budú na Slovensku

Firma InoBat Auto doplnila informácie o ďalšej spolupráci, vďaka ktorej bude zabezpečená recyklácia batérií priamo vo výrobnom závode na Slovensku. Výrobca podpísal dohodu so spoločnosťou Primobius, ktorá sa zaoberá recykláciou batérií. Zo spoločnej spolupráce tak vychádza, že popri výrobe bude zabezpečovaný aj dôležitý proces recyklácie priamo vo výrobnom závode vo Voderadoch.

Téma recyklácie batérií je spomínaná veľmi často. O to dôležitejšie je ukázať, že recyklácia batérií je možná a deje sa už aj teraz. Pri pohľade do budúcnosti môžeme počítať s ešte dokonalejšími procesmi, ktoré z batérií budú vedieť dostať viac cenných prvkov: „Je to zásadný krok k zelenej udržateľnosti našej spoločnosti. Zaviazali sme sa nielen k výrobe najlepších možných batérií pre trh s elektromobilmi, ale aj k zabezpečeniu výroby batérií pre zelenší svet,“ vyjadril sa generálny riaditeľ spoločnosti InoBat, Marián Boček.

Zdroj: Tlačová správa

10. decembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+