Slovenská firma InoBat Auto začína s prestavbou hál pri Voderadoch na výskumné a vývojové centrum nových batérií. Súčasťou závodu bude aj pilotná výrobná linka. Z areálu by mohli vyjsť prvé batérie už o deväť mesiacov.
Investície vo výške 50 miliónov eur
Povolenie zo strany EIA dostali ešte v decembri 2020 a 26. mája získali aj oficiálne stavebné povolenie. Budúci závod vyrastie na pozemku s rozlohou 27 000 m², ktorý InoBat získal od spoločnosti TPS EU patriacu pod kórejskú Fine DNC. Práce na prestavbe sa začínajú už v týchto dňoch, no naplno sa rozbehnú koncom júna. V už existujúcich budovách vzniknú R&D laboratóriá na výskum a vývoj, kancelárie a aj prototypová linka na výrobu batérií. Spoločnosť vníma tento krok ako veľmi dôležitý v ďalšom rozširovaní výroby a výskume nových batérií.
Práve Voderady budú srdcom celej spoločnosti, kde sa budú odohrávať tie najdôležitejšie momenty. Firma má skutočne veľké plány a do svojho tímu plánuje získavať nové talenty, ktoré by im mohli pomôcť s vývojom nových mixov materiálov či so zlepšovaním ďalších dôležitých faktorov v tomto segmente. InoBat Auto sa preto bude zameriavať aj na pravidelné tréningy svojich zamestnancov a ich vzdelávanie v rámci projektu BATERRYacademy. Výška celkových investícii do prestavby je vyčíslená na 50 miliónov eur.
S ohľadom na životné prostredie
Haly sa nachádzajú hneď za súčasným Samsungom, v odľahlej časti vzdialenej od obývaných miest. Aktivity InoBat Auto tak žiadnym spôsobom nebudú vplývať na kvalitu života obyvateľov okolitých obcí, a to vrátane prípadnej zvýšenej dopravy. Pri maximálnej kapacite prevádzky predpokladajú intenzitu dopravy na úrovni 6 kamiónov denne a tie sa do areálu budú dostávať priamo z D1, teda mimo obce. Dobré cestné napojenie je určite dôležité, no spoločnosť berie dôraz aj na ekologické aspekty.
Tu začínajú už pri samotnej výstavbe, nakoľko budú využívať už existujúce haly. Z posudzovania EIA vyplýva, že využívané technológie nebudú produkovať ani žiadne odpadové vody. Podlaha v hale prejde komplexnou rekonštrukciou tak, aby v prípade havárií neprišlo k úniku chemikálií do pôdy alebo do podzemných vôd. Zaujímavá je tiež informácia o odbere elektrickej energie. Hala A bude využívať obnoviteľné zdroje energie priamo zo siete, pričom pre Halu B plánujú vybudovať vlastnú fotovoltaiku.
Nové batérie a prvé zákazky
InoBat Auto už zverejnila informácie o prvom odberateľovi budúcich batérií. Firma sa po diskusiách dohodla s výrobcov autobusov SOR, ktorá plánuje využívať práve batérie InoBat Auto do svojich elektrických autobusov. Prvé vozidlá s týmito batériami by sa mali dostať na cesty v roku 2023. Firma zároveň priznáva, že diskutujú aj s ďalšími možnými odberateľmi. Batérie od InoBat Auto majú byť unikátne aj tým, že ich dokážu prispôsobiť presne podľa požiadaviek konkrétneho zákazníka. A to sa netýka iba tvaru, ale aj chémie, nakoľko sa zameriavajú aj na tento dôležitý aspekt.
Prvý prototyp takejto batérie predstavili minulý rok na Globsec Tatrasummite. Batérie InoBat Auto sú aktuálne testované v Kórei, pričom podľa vyjadrení predstaviteľov prekonali ich očakávania už aj predbežné výsledky testov: „V Kórei aktuálne prebiehajú výkonnostné testy našich NMC622 batérií. Ukončené by mali byť už v 2. kvartáli tohto roka, konkrétne v júni. Ďalšie, NMC811 batérie, ktoré budú mať nižší obsah kobaltu, budú vyrobené v 3. kvartáli tohto roku, dostupné na testovanie by mali byť v 4. kvartáli,“ spresnil Marián Boček, CEO spoločnosti InoBat Auto.
Slovenské batérie od InoBat Auto môžu by komerčne dostupné podstatne rýchlejšie a budú vyrábané na mieru pre akékoľvek elektrické vozidlá. Pilotná výroba bude pomalá a slúžiť bude najmä na testovacie účely predtým, ako sa batérie dostanú do veľkoobjemových liniek. Výroba jednej batérie v pilotnej produkčnej linke bude trvať približne dve minúty. Vo veľkoobjemovej výrobe sa rýchlosť produkcie dramaticky zvýši. Zatiaľ hovoria o výrobe 1 GWh batérií ročne, no postupne chcú narásť a prekročiť hranicu 10 GWh.