InoBat Auto začalo s prestavbou hál, prvé batérie opustia závod budúci rok

InoBat Auto - zahájenie výstavby R&D centra | Foto: Redakcia

Slovenská firma InoBat Auto začína s prestavbou hál pri Voderadoch na výskumné a vývojové centrum nových batérií. Súčasťou závodu bude aj pilotná výrobná linka. Z areálu by mohli vyjsť prvé batérie už o deväť mesiacov.

Investície vo výške 50 miliónov eur

Povolenie zo strany EIA dostali ešte v decembri 2020 a 26. mája získali aj oficiálne stavebné povolenie. Budúci závod vyrastie na pozemku s rozlohou 27 000 m², ktorý InoBat získal od spoločnosti TPS EU patriacu pod kórejskú Fine DNC. Práce na prestavbe sa začínajú už v týchto dňoch, no naplno sa rozbehnú koncom júna. V už existujúcich budovách vzniknú R&D laboratóriá na výskum a vývoj, kancelárie a aj prototypová linka na výrobu batérií. Spoločnosť vníma tento krok ako veľmi dôležitý v ďalšom rozširovaní výroby a výskume nových batérií.

Náš tip
InoBat Auto: Posudzovanie vplyvov na životné prostredie dopadlo kladne

Práve Voderady budú srdcom celej spoločnosti, kde sa budú odohrávať tie najdôležitejšie momenty. Firma má skutočne veľké plány a do svojho tímu plánuje získavať nové talenty, ktoré by im mohli pomôcť s vývojom nových mixov materiálov či so zlepšovaním ďalších dôležitých faktorov v tomto segmente. InoBat Auto sa preto bude zameriavať aj na pravidelné tréningy svojich zamestnancov a ich vzdelávanie v rámci projektu BATERRYacademy. Výška celkových investícii do prestavby je vyčíslená na 50 miliónov eur.

S ohľadom na životné prostredie

Haly sa nachádzajú hneď za súčasným Samsungom, v odľahlej časti vzdialenej od obývaných miest. Aktivity InoBat Auto tak žiadnym spôsobom nebudú vplývať na kvalitu života obyvateľov okolitých obcí, a to vrátane prípadnej zvýšenej dopravy. Pri maximálnej kapacite prevádzky predpokladajú intenzitu dopravy na úrovni 6 kamiónov denne a tie sa do areálu budú dostávať priamo z D1, teda mimo obce. Dobré cestné napojenie je určite dôležité, no spoločnosť berie dôraz aj na ekologické aspekty.

Súvisiacie články

Tu začínajú už pri samotnej výstavbe, nakoľko budú využívať už existujúce haly. Z posudzovania EIA vyplýva, že využívané technológie nebudú produkovať ani žiadne odpadové vody. Podlaha v hale prejde komplexnou rekonštrukciou tak, aby v prípade havárií neprišlo k úniku chemikálií do pôdy alebo do podzemných vôd. Zaujímavá je tiež informácia o odbere elektrickej energie. Hala A bude využívať obnoviteľné zdroje energie priamo zo siete, pričom pre Halu B plánujú vybudovať vlastnú fotovoltaiku.

Nové batérie a prvé zákazky

InoBat Auto už zverejnila informácie o prvom odberateľovi budúcich batérií. Firma sa po diskusiách dohodla s výrobcov autobusov SOR, ktorá plánuje využívať práve batérie InoBat Auto do svojich elektrických autobusov. Prvé vozidlá s týmito batériami by sa mali dostať na cesty v roku 2023. Firma zároveň priznáva, že diskutujú aj s ďalšími možnými odberateľmi. Batérie od InoBat Auto majú byť unikátne aj tým, že ich dokážu prispôsobiť presne podľa požiadaviek konkrétneho zákazníka. A to sa netýka iba tvaru, ale aj chémie, nakoľko sa zameriavajú aj na tento dôležitý aspekt.

InoBat Auto – zahájenie výstavby R&D centra | Foto: Redakcia

Prvý prototyp takejto batérie predstavili minulý rok na Globsec Tatrasummite. Batérie InoBat Auto sú aktuálne testované v Kórei, pričom podľa vyjadrení predstaviteľov prekonali ich očakávania už aj predbežné výsledky testov: „V Kórei aktuálne prebiehajú výkonnostné testy našich NMC622 batérií. Ukončené by mali byť už v 2. kvartáli tohto roka, konkrétne v júni. Ďalšie, NMC811 batérie, ktoré budú mať nižší obsah kobaltu, budú vyrobené v 3. kvartáli tohto roku, dostupné na testovanie by mali byť v 4. kvartáli,“ spresnil Marián Boček, CEO spoločnosti InoBat Auto.

Slovenské batérie od InoBat Auto môžu by komerčne dostupné podstatne rýchlejšie a budú vyrábané na mieru pre akékoľvek elektrické vozidlá. Pilotná výroba bude pomalá a slúžiť bude najmä na testovacie účely predtým, ako sa batérie dostanú do veľkoobjemových liniek. Výroba jednej batérie v pilotnej produkčnej linke bude trvať približne dve minúty. Vo veľkoobjemovej výrobe sa rýchlosť produkcie dramaticky zvýši. Zatiaľ hovoria o výrobe 1 GWh batérií ročne, no postupne chcú narásť a prekročiť hranicu 10 GWh.

Náš tip
InoBat Auto, slovenská firma na výrobu batérií, získala 10 miliónovú investíciu od ČEZ
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.