Tesla zavádza nevídané inovácie výroby. Snaží sa vyrábať jednoliate rámy elektromobilov, aby zjednodušila a zrýchlila celý výrobný proces. Zadná časť rámu Modelu Y sa podľa Electrek už teraz vyrába len z dvoch odliatkov.
Tesla nezanevrela na svoj dlhodobý cieľ vyrábať jednoliate (angl. unibody) rámy elektromobilov. V roku 2018 si na americkom patentovom úrade zaregistrovala zaujímavé patenty, v ktorých zobrazuje gigantické odlievacie stroje pri výrobe vozidiel. Jednoliate konštrukcie aktuálne majú napríklad laptopy Mac od Apple alebo detské autíčka.
“S našim obrovským odlievacím strojom sa doslova snažíme vyrábať reálne autá spôsobom, akým sa vyrábajú detské autíčka.” napísal Musk na Twitteri pred pár dňami.
Inovácie vo výrobnom procese Tesla Model Y
Zadná časť rámu Modelu Y sa už dnes vyrába iba z dvoch hliníkových odliatkov. Je to obrovský posun vpred oproti Modelu 3. Ten pre zadnú časť čámu potrebuje až 70 kusov odliatkov a musí isť zvariť dokopy. Špekulácie už hovoria aj o jedinom kuse odliatku pre zadnú časť rámu Modelu Y, alebo dokonca o celom ráme v jedinom kuse.
Tesla okrem vizualizácií zverejnila aj reálne fotografie tejto zadnej časti rámu. V prípade Modelu 3 je vidieť množstvo zvarových bodov v tejto časti:
Cesta k jednoliatym rámom
Elon Musk povedal, že Tesla týmto krokom v Modeli Y nekončí a naďalej bude zjednodušovať výrobu zväčšovaním jednotlivých častí a cieli na spomenuté jednoliate rámy.
Túto stratégiu majú pomôcť naplniť najväčšie odlievacie stroje na svete pod názvom “Giga Press”. Tie už firma nainštalovala vo fabrike Fremont, Šanghaji a pribudne aj vo fabrike v Texase. Podľa Muska až osem takýchto strojov pribudne do fabriky pri Giga Berlin.
Takto veľké odlievacie stroje ešte žiadna automobilka pri výrobe nepoužila. Vyrába ich talianska firma IDRA a nedávno zverejnila aj video z výroby Giga Press.
Prvé jednoliate rámy sa možno už vyrábajú
Jednoliate rámy pre Model Y sa možno vyrábajú už teraz. Naznačujú to fotografie z výroby Modelu Y vo Fremonte, ktoré na Twitteri zverejnil používateľ Nafnlaus. Nevieme však, či ide o hodnoverný zdroj. “Nafnlaus” znamená v islandčine “anonymný”.
V diskusii na Twitteri sa zdá, že tento používateľ vie, o čom píše a zverejnil fotografie z fabriky Tesla. Upozornil na to portál InsideEVs.
Používateľ zverejnil fotografie, ktoré sa zameriavajú priestor banky zadného kolesa, kde nie je vidieť žiadne zvarové body so strednou časťou rámu.
Wow… is the entire rear structure of the Model Y a single casting?
I almost wonder if Elon specifically included a closeup picture of it specifically to mess with other manufacturers 😉 pic.twitter.com/nyXfG7KDmp
— Nafnlaus (@enn_nafnlaus) January 30, 2020
Jednoliate monokoky dostane aj Cybertruck
Na konci roka 2021 sa podľa plánov Tesly začne sériová výroba pickupu Cybertruck vo fabrike v Texase. Už na predstavení Cybertrucku Tesla hovorila o exoskelete.
Teda o jednoliatom kuse konštrukcie, ktoré má spĺňať účel pevného rámu a karosérie zároveň. Exoskelet Cybertrucku sa má vyrábať zo špeciálneho druhu nerezovej ocele, ktorú Tesla vyvíja.
Pre monokoky Cybertruck však bude pravdepodobne potrebné vyrobiť ešte väčšie stroje ako Giga Press aktuálne v prevádzke. Koncept odlievacieho stroja pre jednoliate rámy zobrazuje ilustrácia patentu Tesly:
Nižšie výrobné náklady a vyššie zisky
Podľa informácií portálu InsideEVs proces odlievania spomaľuje veľkosériovú výrobu. Tesla však našla spôsob ako to efektívne eliminovať. V roku 2020 vyrobila pol milióna elektromobilov a v roku 2021 ich plánuje vyrobiť dvojnásobne viac – 1 milión.
Už teraz je výrobný proces Modelu Y vyrazne zjednodušený oproti ostatným modelom vďaka týmto obrovským odliatkom. To samozrejme zníži komplexnosť výroby a urýchli ju. Tesla určite časom prenesie tieto inovácie aj do výroby iných svojich modelov.
V konečnom dôsledku prinesie výhody pre zákazníkov v podobe nižsej ceny vozidla, alebo výhody pre Teslu v podobe vyššej predajnej marže a zárobkom.
With our giant casting machines, we are literally trying to make full-size cars in the same way that toy cars are made
— Elon Musk (@elonmusk) January 18, 2021
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom