Inovácie výroby Tesla: Rámy budú vyrábané z jediného odliatku ako detské autíčka

Tesla zavádza nevídané inovácie výroby. Snaží sa vyrábať jednoliate rámy elektromobilov, aby zjednodušila a zrýchlila celý výrobný proces. Zadná časť rámu Modelu Y sa podľa Electrek už teraz vyrába len z dvoch odliatkov.

Tesla nezanevrela na svoj dlhodobý cieľ vyrábať jednoliate (angl. unibody) rámy elektromobilov. V roku 2018 si na americkom patentovom úrade zaregistrovala zaujímavé patenty, v ktorých zobrazuje gigantické odlievacie stroje pri výrobe vozidiel. Jednoliate konštrukcie aktuálne majú napríklad laptopy Mac od Apple alebo detské autíčka.

Patent jednoliatych rámov Modelu Y (Zdroj: Americký patentový úrad USPTO)

“S našim obrovským odlievacím strojom sa doslova snažíme vyrábať reálne autá spôsobom, akým sa vyrábajú detské autíčka.” napísal Musk na Twitteri pred pár dňami.

Inovácie vo výrobnom procese Tesla Model Y

Zadná časť rámu Modelu Y sa už dnes vyrába iba z dvoch hliníkových odliatkov. Je to obrovský posun vpred oproti Modelu 3. Ten pre zadnú časť čámu potrebuje až 70 kusov odliatkov a musí isť zvariť dokopy. Špekulácie už hovoria aj o jedinom kuse odliatku pre zadnú časť rámu Modelu Y, alebo dokonca o celom ráme v jedinom kuse.

Zadná časť rámu Model Y
Zadná časť rámu Model 3

Tesla okrem vizualizácií zverejnila aj reálne fotografie tejto zadnej časti rámu. V prípade Modelu 3 je vidieť množstvo zvarových bodov v tejto časti:

Zadná časť rámu Model Y (Foto: Tesla)
Zadná časť rámu Model 3 (Foto: Tesla)

Cesta k jednoliatym rámom

Elon Musk povedal, že Tesla týmto krokom v Modeli Y nekončí a naďalej bude zjednodušovať výrobu zväčšovaním jednotlivých častí a cieli na spomenuté jednoliate rámy.

Túto stratégiu majú pomôcť naplniť najväčšie odlievacie stroje na svete pod názvom “Giga Press”. Tie už firma nainštalovala vo fabrike Fremont, Šanghaji a pribudne aj vo fabrike v Texase. Podľa Muska až osem takýchto strojov pribudne do fabriky pri Giga Berlin.

Takto veľké odlievacie stroje ešte žiadna automobilka pri výrobe nepoužila. Vyrába ich talianska firma IDRA a nedávno zverejnila aj video z výroby Giga Press.

Prvé jednoliate rámy sa možno už vyrábajú

Jednoliate rámy pre Model Y sa možno vyrábajú už teraz. Naznačujú to fotografie z výroby Modelu Y vo Fremonte, ktoré na Twitteri zverejnil používateľ Nafnlaus. Nevieme však, či ide o hodnoverný zdroj. “Nafnlaus” znamená v islandčine “anonymný”.

V diskusii na Twitteri sa zdá, že tento používateľ vie, o čom píše a zverejnil fotografie z fabriky Tesla. Upozornil na to portál InsideEVs.

Používateľ zverejnil fotografie, ktoré sa zameriavajú priestor banky zadného kolesa, kde nie je vidieť žiadne zvarové body so strednou časťou rámu.

Súvisiacie články

Jednoliate monokoky dostane aj Cybertruck

Na konci roka 2021 sa podľa plánov Tesly začne sériová výroba pickupu Cybertruck vo fabrike v Texase. Už na predstavení Cybertrucku Tesla hovorila o exoskelete.

Teda o jednoliatom kuse konštrukcie, ktoré má spĺňať účel pevného rámu a karosérie zároveň. Exoskelet Cybertrucku sa má vyrábať zo špeciálneho druhu nerezovej ocele, ktorú Tesla vyvíja.

Jednoliaty exoskelet Tesla Cybertruck (Zdroj: Tesla)
Zdroj: Tesla

Pre monokoky Cybertruck však bude pravdepodobne potrebné vyrobiť ešte väčšie stroje ako Giga Press aktuálne v prevádzke. Koncept odlievacieho stroja pre jednoliate rámy zobrazuje ilustrácia patentu Tesly:

Patent: Gigantický odlievací stroj na výrobu jednoliatych rámov Tesla (Zdroj: Americký patentový úrad USPTO)

Nižšie výrobné náklady a vyššie zisky

Podľa informácií portálu InsideEVs proces odlievania spomaľuje veľkosériovú výrobu. Tesla však našla spôsob ako to efektívne eliminovať. V roku 2020 vyrobila pol milióna elektromobilov a v roku 2021 ich plánuje vyrobiť dvojnásobne viac – 1 milión.

Už teraz je výrobný proces Modelu Y vyrazne zjednodušený oproti ostatným modelom vďaka týmto obrovským odliatkom. To samozrejme zníži komplexnosť výroby a urýchli ju. Tesla určite časom prenesie tieto inovácie aj do výroby iných svojich modelov.

V konečnom dôsledku prinesie výhody pre zákazníkov v podobe nižsej ceny vozidla, alebo výhody pre Teslu v podobe vyššej predajnej marže a zárobkom.

 

 


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.