Automobilka Tesla aktivovala interiérovú kameru vo svojich elektromobiloch pre zvýšenie bezpečnosti systému Autopilot. Roky bola neaktívna, za čo si firma vyslúžila kritiku.
Interiérová kamera pre Tesla Autopilot
Tesla aktivovala interiérovú kameru vo svojich elektromobiloch Model 3 a Model Y, informuje TechCrunch. Už od začiatku výroby ju inštaluje do vozidiel, no až teraz spustila jej používanie a nahrávanie. Konkrétne bude použitá v asistenčnom systéme Autopilot a bude sledovať pozornosť vodiča, vďaka čomu zvýši bezpečnosť systému Autopilot.
Tesla tento krok oznamuje v novej softvérovej aktualizácii. “Kabínová kamera nad spätným zrkadlom môže teraz sledovať a upozorňovať na nepozornosť vodiča, keď je zapnutý systém Autopilot.“ Tesla nebude tieto údaje odosielať do centrály firmy. Má uzavretý systém dát, čo znamená, že zábery zachytené kamerou neopúšťajú auto. Systém nemôže ukladať alebo odosielať informácie, pokiaľ nie je povolené zdieľanie údajov.
Niektorí nahrávanie cez interiérovú kameru kritizujú, iní si ju pochvaľujú. Niektorí zase kritizujú to, že Tesla neaktivovala toto nahrávanie skôr. Majitelia zvykli zneužívať systém Autopilot a uverejňovali napríklad jazdu na zadnom sedadle, pričom na sedadle vodiča nesedel nikto. Na sociálne siete uverejňovali aj videá s návodmi, ako oklamať Autopilot, aby jazdil aj bez vodiča za volantom.
Interesting that "phone use" for Tesla means "driver is holding a phone in front of them" not "driver is talking on a phone that's pressed to their ear". pic.twitter.com/7Dumsx3Kmq
— green (@greentheonly) April 7, 2021
“Aktuálne systém Autopilot vyžaduje pravidelné pootočenie volantu šoférom, aby vedel, že niekto je za volantom. To sa však dá oklamať a systém nevie, či sa vodič pozerá na cestu. Keď sa systém s interiérovou kamerou osvedčí, môže byť výrazným vylepšením a môže potencionálne zachrániť viac životov”, hovorí senior manažér pre testovanie automobilov z Consumer Reports.
Tesla neprezradila detaily o fungovaní Autopilota s interiérovou kamerou. Tento princíp však využívajú asistenčné systémy automobiliek General Motors (Super Cruise) a Ford (Blue Cruise). Využívajú aj mapy, GPS, ďalšie kamery a senzory a umožňujú tak jazdu bez nutnosti držania volantu na niektorých cestách.
Tesly majú už v základnej výbave asistenčný systém Autopilot, čo však zďaleka neznamená autonómnu jazdu a firma je často obviňovaná zo zavádzajúceho označenia systému. Za 10 000 dolárov si môže zákazník dokúpiť systém Tesla FSD, čo je softvér, ktorý v budúcnosti umožní plne autonómne jazdenie. Dnes však tento systém naplno využíva len pár tisíc majiteľov v rámci beta testovania. Ostatní zatiaľ nedokážu FSD plne využiť.
and part 2 of other detection modes pic.twitter.com/kjsQJhsQO1
— green (@greentheonly) April 7, 2021
Zníži vyradenie radaru bezpečnosť?
Výrobcovia áut zvyčajne používajú v asistenčných systémoch kombináciu kamier, senzorov a radarov. To donedávna využívala aj Tesla. Musk však ohlásil, že sa Autopilot bude spoliehať len na víziu, teda svoje kamery a strojové učenie. Tesla to bude zatiaľ využívať v Severnej Amerike vo vozidlách Model 3 a Model Y.
Vyradenie radaru z vozidiel Tesla nebolo populárnym krokom zo strany automobilky. Niektoré organizácie si myslia, že to zníži bezpečnosť vozidiel. Portál Consumer Reports už vyradil Model 3 z kategórie Top Pick a agentúra Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) má takisto v pláne znížiť najlepšie hodnotenie Modelu 3 z Top Safety Pick+ na Top Safety Pick. Hodnotenie Modelu 3 a Y vo svojich testovaniach zníži aj americká federálna agentúra pre cestnú bezpečnosť NHTSA.