Mali sme jedinečnú možnosť zajazdiť si na novinke Ioniq 5 v španielskej Valencii. Prvá skúsenosť z jazdy s elektromobilom je veľmi pozitívna. Počas testovania sme však našli aj niekoľko detailov, ktoré nás vyrušovali. Aké je jazdenie na novej 5-ke? Toto sú prvé dojmy.
Malé auto či SUV?
Na fotografiách môže Ioniq 5 pôsobiť ako malé vozidlo. Rozmery nás však neoklamú. V skutočnosti pri prvom stretnutí ma prekvapilo, aké je auto robustné a široké. V porovnaní s Ford Kuga, ktorý som zahliadol na parkovisku pred obchodným domom, by sa mohlo zdať, že ide o SUV. Aj 20-palcové kolesá majú aerodynamický tvar.
Pri otvorení vozidla sa vysunú kľučky, ktoré sú kvôli aerodynamike zapustené do dverí. Primárne sa otvoria dvere vodiča, na dvakrát sa otvorí celé vozidlo.
Na testovaciu jazdu som dostal verziu Long Range (so 72,6 kWh batériou) s pohonom 4×4. Zrýchlenie z nuly (5,2 sekundy) je výborné, pripomenulo mi to kick v sedadle ako pri nedávno testovanom e-trone GT.
Volant je na môj vkus trochu veľký, ale po čase som si zvykol. Riadenie je jednoduché a plynulé, oproti Tesla Model 3 je výrazne viac cítiť pomoc elektroniky.
Rekuperácia podporuje 4 stupne a ovládače sú pod volantom. Pri nastavení 4. stupňa sa prepne do režimu I-PEDAL, kedy vozidlo rekuperuje najvýraznejšie až do momentu zastavenia vozidla.
Takto som jazdil väčšinu svojej cesty, brzdy som používal minimálne. Na I-pedal som si zvykol hneď. Po vypnutí motora sa auto prehodilo do 3. stupňa rekuperácie a tak som si ho musel zapínať zakaždým znova.
Vozidlo sa počas jazdy nabíja aj zo solárnej strechy, ktorá sa elegantne hodí ku každej farebnej verzii. K dispozícii bola strieborná, biela a šedá. Na test som mal striebornú, ktorú oficiálne výrobca nazýva Gravity Gold Matte.
Veľký vnútorný priestor a variabilita
Vnútri je vozidlo priestranné, veľký priestor je pod nohami aj pri opierke na ruky. Dvere sú špeciálne navrhnuté, aby poskytli ešte viac priestoru pre vodiča ale aj spolucestujúcich.
Interiér ponúka množstvo odkladacích priestorov. V strede sú dve miesta pre fľaše, pod ním sú dva sloty na kábel USB-C a až na zemi je priestor pre odloženie mobilu, ktorý sa dá bezdrôtovo nabíjať.
Prvé kilometre a spotreba
Štartovali sme priamo z letiska. Vo Valencii bolo krásne slnečno a 27 stupňov. Klimatizáciu som mal nastavenú na 23 stupňov. Po nasadnutí do vozidla treba Ioniq 5 naštartovať cez tlačidlo ON/OFF. Privítal by som, keby sa zaplo automaticky, ako to už vedia aj niektoré iné elektromobily.
Riadiaca páka sa presunula pod volant na pravú stranu, podobne ako to majú modely Mercedes-Benz či Tesla. Nad ním sa nachádza ešte aj ďalšia páka na ovládanie stieračov. Preto som si chvíľu zvykal, kým som namiesto Drive nepustil stierače 😀
Spotreba sa po prvej trase po prejdení 130 km zastavila na hodnote 18,4kWh/100km. Po diaľnici je v Španielsku povolená maximálna rýchlosť 120km/hod, cez dediny sa častokrát znížila na 30 km/hod.
V porovnaní s modelmi Kona Electric a Ioniq Electric je toto najvyššia spotreba, ide však aj o najväčšie vozidlo. Verím, že počas dlhšej jazdy by sa mohla spotreba znižovať. Prípadne aktualizáciou by výrobca mohol zefektívniť vozidlo tak, aby sa dostala spotreba Ioniq 5 aj na nižšie hodnoty.
Vyskúšal som aj zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. Len zopakujem, že ma riadne zatlačilo do sedačky. Zrýchlenie za 5 sekúnd môžem potvrdiť.
Auto reagovalo veľmi pružne. Výkon 225 kW je rozložený medzi prednú a zadnú nápravu. Krútiaci moment dosahuje až 605Nm. Napriek tomu, som mal pocit, že odozva na pedál bola niekedy slabšia pri vyššej rýchlosti a auto bolo lenivšie. Išlo hlavne pri predbiehaní vo vyšších rýchlostiach.
Na volante v ľavej časti je okrúhle tlačidlo na zvolenie režimu jazdy. Vodič si môže zvoliť tri režimy Normálny, športový a Safe a štvrtý pre sneh. Pri športovom režime sa zmení grafika na červenú, aby dostala výraznejší pohľad. Auto vtedy aj citlivejšie reaguje na pedál a zrýchľuje lepšie.
Trojprúdové španielske diaľnice veľmi dobre poslúžili na test asistenčných systémov. Adaptívny tempomat sa zapne tlačidlom na volante, vodič vie nastaviť aj rozostup medzi vozidlami. Ak dlhšie ako pár sekúnd nedrží volant, príde krátke vizuálne upozornenie. Po ignorovaní sa pridá aj zvukové upozornenie.
Posledný 30 km okruh som prešiel za 39 minút. Z parkoviska nákupného centra do hotela, sa mi podarilo dosiahnuť najnižšiu spotrebu. Iba 16,5 kWh/100km a cesta viedla väčšinou po meste a maximálne po prímestskej komunikácii.
Nabíjanie: kde iní končia, Ioniq sa len rozbieha
Najviac som sa tešil na vyskúšanie nabíjania. Jedným slovom, je brutálne. Pri 67% sa rýchlosť nabíjania chvíľami dostala až na 214 kW, pritom najrýchlejšie sa dokáže nabíjať výkonom 232 kW. Na 80% sa tak pri tomto nastavení dobilo auto za 6 minút.
Zaujímalo ma, ako to bude po dosiahnutí hranice 80%. Nabiť plnú batériu by trvalo ešte ďalších 25 minút, vozidlo stále dokázalo nabíjať výkonom 145kW. Wow, výborná práca.
Tento výkon samozrejme postupne klesal, ale je pre mňa milým prekvapením, že to vozidlo skutočne dosahuje stále takéto hodnoty napriek vysokému nabitiu batérie. Konkurencia v podobnej cenovej relácii môže ticho závidieť.
Reálny nabíjací výkon spoločne s krivkou nabíjania ešte určite otestujeme aj na Slovensku počas riadneho testu.
Trochu sklamanie je pre mňa otváranie nabíjacieho portu vozidla iba cez kľúč. Stačí pár sekúnd podržať tlačidlo na kľúči a veko sa otvorí. Vyzerá to tak, že iné tlačidlo na otváranie sa do interiéru nedostalo. To je škoda.
Dobrodružstvá a dovolenky
Ioniq 5 prichádza aj s funkciou V2L. To praxi znamená, že vozidlo vie poslúžiť ako batéria a pripojiť aj iné elektrické výrobky. Napríklad kávovar alebo odšťavovač na džús. Výrobca práve tieto dve možnosti ukázal aj počas prezentácie vo Valencii.
Otvorený kufor, v ňom nainštalovaný kávovar a servírovanie tohto nápoja priamo na letisku. Batožinový priestor je priestranný, no na môj vkus plytký. Výrobca udáva objem 531 litrov. Ioniq 5 je aj jedným z mála elektromobilov, ktorý má aj tzv. front-trunk, čiže predný kufor.
Stredný panel sa dá ručne posunúť asi o 12 centimetrov bližšie k palubnej doske alebo oddialiť. Posuvné sú aj zadné sedačky. Ovládajú sa elektronicky z bočnej strany sedadla spolujazdca. Dajú sa aj úplne sklopiť.
V strednej časti vozidla medzi nohami vodiča a spolujazdca sa nachádza rovná plocha. Nechýba ani odkadací priestor tzv. čierna diera a možnosť konektivity – pripojíte USB kľúč a aj nabíjačku do auta.
V zadnej časti pod sedadlami sú aj 230V zástrčky, kde okrem notebooku pripojíte aj kávovar či iný spotrebič. V batožinovom priestore sú ďalšie možnosti pripojenia 12V nabíjačky.
Batožinový priestor je samostatná kapitola. Toto vozidlo môžete využiť aj na camping. Viac priestoru na vyskúšanie sme za jeden deň nemali a tak si túto možnosť určite nenecháme ujsť priamo na Slovensku.
Zhrnutie na záver
Ioniq 5 naživo vyzerá veľmi futuristicky, čo sa mi páči, že sa výrobca nebál a použil koncept vozidla aj do sériovej výroby. V skutočnosti je Ioniq 5 veľké rodinné vozidlo, ako napríklad mestské SUV. Určite sa nedá porovnávať veľkosťou s Golfom, ako si niektorí mysleli po zhliadnutí obrázkou Ioniq 5 na internete.
Prvé skúsenosti s nabíjaním potvrdzujú papierové hodnoty sľubované výrobcom. Jazdné vlastnosti sa na kľukatých španielských cestičkách osvedčili. Spotreba po dni jazdenia sa ustálila pod hranicou 20kWh/100km.
Osobne by som dodal odvahy výrobcovi viac experimentovať aj v interiéri ako to spravil v exteriéri. Podľa môjho názoru sa autu už nehodia žiadne hardverové ovládanie menu či prepínanie rádio staníc. I keď takéto ovládanie určite najviac vyhovuje väčšine vodičov. Tiež neni dobre vyriešené otváranie nabíjacieho konektora.
Na dlhšie testovanie sa teším už teraz, kedy preveríme aj ďalšie schopnosti tohto zaujímavého elektromobilu. Ponuka elektromobilov sa rozrastá o zaujímavé kúsky. Novinky ako Škoda Enyaq iV a Volkswagen ID.4 tak dostávajú ďalšieho schopného súpera a priaznivci elektromobility si tak majú z čoho vyberať. A netreba zabúdať ani na KIA EV6, ktorý je postavený na rovnakej platforme ako Ioniq 5.
Plusy/mínusy
+ prehľadný panel a infotainment
+ rýchle nabíjanie – vysoký výkon aj pri nabitej batérii
+ intuitívna navigácia
+ podpora mŕtvych uhlov aj ako video
+ I-PEDAL režim jazdy s rekuperáciou až do zastavenia
- chýba tlačidlo na otvorenie nabíjacieho konektora
- štartovanie cez ON/OFF tlačidlo (subjektívne)
- ovládanie MENU a voľba rádio staníc cez plastové tlačidlá (subjektívne)
Za pozvanie do Valencie ďakujeme spoločnosti Hyundai Motor Slovakia.