MojElektromobil

Prvý rýdzo elektrický model značky Porsche sa predstavil minulý rok a nesie meno Taycan. Po necelom roku sa predstavil aj jeho „kombi“ variant s prívlastkom Cross Turismo, novinky však pribudli aj do ponuky základného modelu. A práve ich predstavenie, ako aj pohľad do „elektrokuchyne“ značky Porsche, boli cieľom prezentácie, ktorá sa uskutočnila neďaleko Prahy.

Začnime najprv niekoľkými číslami. Porsche napriek pandémii zaznamenalo v roku 2020 oproti roku 2019 len trojpercentné zníženie predaja, čo opäť raz ukazuje, že prémiový segment vozidiel postihujú krízy väčšinou len mierne. Najväčší pokles zaznamenalo Porsche na domácom nemeckom trhu, rástli však mimoeurópske trhy – ázijsko-pacifický, Čína, Afrika a Stredný východ. Z pohľadu tohto článku je však dôležité, že novinka Taycan zaznamenala viac ako 20 000 predaných kusov z celkového počtu 272 162 predaných vozidiel, čím sa dostala v predajoch na úroveň legendy 911. No a tohtoročné čísla musia u manažérov značky vytvárať úsmev na perách – za prvých šesť mesiacov sa predalo 19 822 kusov modelu Taycan.

Funkcia overboost je k dispozícii počas 2,5 s a práve vďaka nej a dvojstupňovej redukčnej prevodovke dokáže aj základné Porsche zrýchliť z 0-100 km za 5,4 sekundy.

Nemožno sa teda čudovať, že Porsche prináša do tohto modelového radu ďalšie novinky, ktoré majú u potenciálnych zákazníkov pomôcť udržať jeho atraktivitu. Do ponuky totiž pribudla nová základná verzia modelu, pri ktorej sú elektromotorom poháňané len kolesá zadnej nápravy. Aj v jej prípade je k dispozícii dvojstupňová redukčná prevodovka a hoci oproti svojmu silnejšiemu základnému štvorkolkovému bratovi stratila z maximálneho výkonu 80 kW (280 kW/380 k vs 360 kW/490 k), rozhodne sa nejedná o retardér v cestnej premávke.

Novinka akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,4 s a jeho maximálna rýchlosť je 230 km/h. K dispozícii je v dvoch výkonových variantoch, a to s maximálnym výkonom 240 kW/326 k (s funkciou overboost je to až 300 kW/408 k) a krútiacim momentom 345 Nm a pri verzii s väčšou akumulátorovou batériou je to 280 kW/380 k (v overbooste až 350 kW/476 k) a krútiacim momentom 357 Nm. Funkcia overboost je k dispozícii počas 2,5 s a práve vďaka nej a dvojstupňovej redukčnej prevodovke dokáže aj základné Porsche dosahovať len o 1,4 s horšiu akceleráciu ako silnejší štvorkolkový variant 4S.

Ako som už spomenul, základný Taycan ponúka dve verzie akumulátorovej batérie, a to s kapacitou 79,2 kWh (dojazd 431 km) a s kapacitou 93,4 kWh (dojazd 484 km). Čo je však zásadný rozdiel oproti najlacnejšej štvorkolkovej verzii? Cena – tá je totiž v Nemecku o viac ako dvadsaťtisíc euro nižšia.

Taycan ako „kombík“

Pri prezentácii sme mali možnosť vyskúšať si aj novinku, odprezentovanú začiatkom roka, a to model Cross Turismo, teda akýsi variant kombi s možnosťou zdolávať ľahšie terény. V čom sa táto verzia líši od klasického Tayacanu? No, v prvom rade zadnou časťou, pričom teraz nemyslím len stránku dizajnu. Pre cestujúcich na zadných sedadlách pribudlo 45 mm priestoru nad ich hlavou a za ich chrbtami je teraz batožinový priestor o 39 litrov väčší ako v sedane (446 litrov základ, 1212 litrov po sklopení sedadiel).

Všetky verzie Cross Turismo dostali pohon 4×4 (agregát na prednej aj zadnej náprave), vzduchové odpruženie s meniteľnou svetlou výškou (oproti klasickému Tayacanu pribudlo pod podvozkom už v základe 20 až 30 mm priestoru). Zaujímavá je aj funkcia, kde si na základe GPS súradníc viete nahrať do pamäte auta pozície, kde bude automaticky dvíhať podvozok. Máte horší nájazd do garáže, alebo cesta na chatu je horizontálne členitejšia? Žiaden problém, nastavíte súradnice a auto vie, že tu treba „brucho odlepiť“ od zeme.

K dispozícii je aj režim jazdy Gravel, ktorý automaticky zodvihne auto o 30 mm a upraví fungovanie aktívnych tlmičov (PASM), trakcie (PTM), vektoringu (PTV+) a stabilizačného systému (PSM), nezabudne ani na dvojstupňovú prevodovku na zadnej náprave. Všetko skrátka smeruje k tomu, aby Cross Turismo zvládlo so cťou aj nespevnený povrch.

Nielen produkt, ale aj služba

Porsche nevníma elektromobilitu len ako možnosť vytvoriť štvorkolesový produkt a predať ho. Cieľom je poskytovať k produktom aj zmysluplné služby. Preto je tu snaha vybudovať čo najväčší počet nabíjacích miest. Aj pre tieto modely Porsche sa pripravujú špeciálne vyvinuté nabíjacie stojany so zaujímavým dizajnom a výkonovými parametrami (viac info nájdete vo fotogalérii). V súčasnosti je takýchto nabíjacích miest Porsche k dispozícii 206 a v 24-och krajinách Európy dovedna poskytujú 420 nabíjačiek. Cieľom pre rok 2022 je 450 destinácií, 1000 nabíjačiek a 26 krajín (vrátane Slovenska).

A ako elektrický „poršák“ jazdí?

V okolí Prahy sme mali možnosť vyskúšať si bežný Taycan, aj verziu Cross Turismo. Po veľmi dlhej dobe to bolo moje ďalšie zoznámenie s autom tejto značky, avšak v tomto prípade bolo elektrické. Napriek veľmi dlhej pauze sa mi ešte vynorilo zopár spomienok, v rámci ktorých dominovalo to, ako som bol pri prvom stretnutí s Porsche (a teraz myslím ozajstné Porsche, nie Cayenne) ohromený komfortom podvozka, čo mi vždy potvrdilo taktiež niekoľko ďalších stretnutí. Skrátka, od športového automobilu by som to nečakal. Bol som teda zvedavý, ako sa konštruktéri popasovali práve s touto stránkou, predsa len elektromobil je podstatne ťažší. A nebudem to tu naťahovať, odpoveď je – vynikajúco!

Mne sa prvý deň ušla verzia Taycan 4S, kolegovia boli pri nasadaní do zadnokoliek skrátka rýchlejší. Testovacie trasy viedli po veľmi hrboľatých a celkovo nie najkvalitnejších cestách, no Taycan to žehlil s neskutočným prehľadom – „á la“ rodinná limuzína. Štvorkolkový pohon bol navyše absolútne suverénny aj pri agresívnejšej jazde (pri športovom režime to už ale vie s človekom v kabíne „zašejkovať“). Kolegovia však boli spokojní aj so zadnokolkou a potvrdili mi len to, čo som videl v „späťáku“. Pri prudkých výjazdoch auto zamyká zadnou časťou, kontrola trakcie a stability to však okamžite podchytí, bez zbytočnej straty výkonu.

Čo mi trochu prekážalo, bola tuhosť sedadiel. Na môj vkus boli zbytočne tvrdé (čo je vzhľadom na naladenie podvozka inak celkom slušný paradox), no a druhou vecou bolo pomerne komplikované ovládanie prieduchov ventilácie. To totiž nie je mechanické, ale musíte si ho nastavovať cez displej.

Druhý deň sme nasadli do Cross Turismo a naplánovaná bola aj terénna vložka v jednom uzavretom kameňolome. Napriek väčšej svetlej výške jazdí Cross Turismo takmer identicky dobre ako bežný Tayacan a hoci spomínaný „off roadový“ úsek bol pomerne nenáročný, predsa len tu bol nepríjemný úsek cez skalný tunel, kde sa to jednak šmýkalo a jednak tam boli väčšie terénne zlomy. Ani to však nakoniec nebolo prekážkou a Cross Turismo to zvládlo úplne suverénne. Á propos, aby som nezabudol. Fantasticky fungoval aj systém natáčania zadných kolies, čo pomohlo nielen jazde, ale aj pri manévrovaní na obmedzenom priestore.

15. septembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+