Jazdený Nissan Leaf 24kWh: Trefa do čierneho alebo chybné rozhodnutie?

Je kúpa staršieho elektromobilu dobrá investícia, alebo sa naopak jedná o rozhodnutie, ktoré majiteľovi spôsobí vrásky na čele a šedivé vlasy? Prinášam svoj názor ako majiteľa 4-ročného Nissanu Leaf so základnou 24kWh batériou, po používaní počas necelého roka od kúpy a najazdených 20 000 km.

Keď v roku 2011-2012 prichádzali na trh prvé dva sériovo vyrábané elektromobily Nissan Leaf a Tesla model S, nikto nevedel či tieto autá nájdu dostatočný odbyt, a či sa už konečne naštartuje „doba elektrická“. Po pár rokoch je jasné, že po elektromobiloch je dopyt výrazne väčší ako ponuka a konečne začal fungovať aj trh s ojazdenými autami na batérie.

Moja cesta k elektromobilu

Začať by som chcel príbehom ako som sa k elektromobilu vlastne dostal. V oblasti áut, najmä ich servisu a náhradných dielov, sa pohybujem celý život. Niekoľko rokov som bol na strane, ktorá majiteľom dieslových a benzínových áut naceňovala neskutočne drahé opravy a vysvetloval som, ako niektoré diely – kusy železa môžu stáť stovky a niekedy až tisícky eur. Sám som bol do roku 2018 majiteľom dvoch spaľovacích áut. Staršieho dieslového ako aj benzínového s automatickou prevodovkou.

Približne do roku 2014 som za dokonalé a najlepšie auto považoval pre moju rodinu stredne veľký taliansky van s automatickou prevodovkou a benzínovým motorom, prípadne elegantnú limuzínu s poriadnym turbom pod kapotou. Vďaka širokému záberu pôsobenia v mojej praxi som sa však dostal do kontaktu s firmou Greenway, ktorá v tom čase intenzívne budovala sieť rýchlonabíjacích staníc po Slovensku a vo flotile mala aj Nisan Leaf. Dostal som ponuku si elektrické auto na víkend požičať.

O Leafe som vedel iba to, že má prečudesný dizajn a že v roku 2011 dostal ocenenie auto roka v Európe. Po sadnutí za volant tohto auta som zastavil myšlienky na spaľovacie auto. Po niekoľkých prvých kilometroch som mal na tvári úsmev od ucha k uchu a pri vrátení vozidla po víkende som mal v hlave jasnú víziu: jedného dňa si také auto kúpim.

Počas nasledujúceho času som mal možnosť vyskúšať rôzne elektromobily od rôznych značiek. Dospel som aj vďaka tomu k názoru, že je to správny druh pohonu pre dnešné obdobie a aj pre značnú časť (nie všetkých) obyvateľov našej krajiny. Pred rozhodnutím kúpiť Leaf, som si zrátal pre a proti, spravil som si vyhodnotenie, aké dlhé jazdy a kam najčastejšie absolvujem, či smerom kam chodíme s rodinou, je sieť rýchlonabíjacích staníc a podobne. Pretrvávajúca nevýhoda elektromobilov je stále ich vyššia nadobúdacia cena. Preto som v priebehu viac ako pol roka denne sledoval ponuku ojazdených elektromobilov ako na slovenských stránkach, tak aj v zahraničí.

Takto som raz našiel štvorročný strieborný Nissan Leaf prvej generácie vo výbave Acenta za neďalekou Viedňou. Je to výbava, ktorá má všetko potrebné: tempomat, automatické zapínanie svetiel i stieračov, všetky bezpečnostné prvky, rekuperačný „B-režim“ pre silnejšiu rekuperáciu a bezkľúčové odomykanie/zamykanie.

Obhliadka, ako aj jednanie o cene dopadlo v môj prospech a auto som kúpil za 13.000€. Teda za cenu základnej Kie Ceed, lepšie vybavenej Fabie, alebo ročný Ford Focus. K cene auta som pripočítal už len prihlasovací úkon na Slovensku, zakúpil zimnú sadu kolies a stierače. Keď sa ma ľudia pýtajú, prečo som nesiahol po verzii s väčšou batériou, odpovedám matematikou. 25 percent kapacity navyše v tom čase predstavovalo auto drahšie zhruba o 7 000 – 8 000 €. To už môj rozpočet ďaleko prevyšovalo a bolo to z môjho pohľadu neadekvátne drahé. Dnes, po necelom roku sa tento rozdiel pohybuje na úrovni okolo 5 000 €.

Tým, že je Leaf tak obľúbené auto a ľudia sú vynaliezaví, existuje pre toto auto výborná aplikácia do telefónu, kde je ľahko možné zistiť reálny stav batérie ako aj iné hodnoty auta. Vozidlo malo v čase kúpy niečo vyše 48 000 km a stálo v priestoroch autorizovaného predajcu zopár mesiacov. Stav degradácie batérie ukazoval skreslené 2 percentá.

V súčasnosti toto auto používam aj na služobné účely. Jazdím s ním denne. Za 9 mesiacov pribudlo na odometri 20 000 km, a preto je čas na malé bilancovanie. Okrem súkromných jázd absolvujem zopár dní v týždni aj cesty po diaľnici z Bratislavy do Trnavy, sem tam do Nitry, no bol som už aj v Banskej Bystrici či Senici. Sieť rýchlonabíjačiek je hustá a takáto cesta s pauzami na nabitie bezproblémová.

Leaf je rodinné auto

Aké sú teda dojmy a poznatky po takej porcií kilometrov? Leaf som si vybral práve pre to, že sa jedná o najviac rozšírený elektromobil, ktorý je 5-miestny (mám 5-člennú rodinu) a primerane veľký batožinový priestor. Zároveň nie je 5-miestny iba na papieri (ako napr. Renault Zoe), ale dozadu sa zmestia tri autosedačky.

Vozidlo má tiež po toľkých vyrobených kusoch vychytanú väčšinu chýb a dostupné náhradné diely či už z internetových vrakovísk, alebo priamo od predajcu Nissan. Zo skúseností som už vedel, že chcem Leaf, ktorý musí mať tzv. zimný paket, teda výhrev volantu a 4 sedadiel + 24kWh batériu (kvôli rozsiahlej ponuke áut a cene). V zime je práve zimný paket neuveriteľný príspevok ku komfortu posádky a možnosť ušetrenia energie na pohon auta pri vypnutom kúrení ventiláciou.

Výbava Accenta obsahuje aj tepelné čerpadlo (používa na to okruh klimatizácie) a tiež na tú dobu výborný infotainment umožňujúci cez zabudovanú SIM kartu a aplikáciu v telefóne zapínať/vypínať ovládanie klimatizácie a sledovať stav nabitia batérie. Okrem Tesly to ešte ani v dnešnej dobe nie je samozrejmosťou. V zime teda pred odchodom z práce a nabití auta na plnú kapacitu, zapnem na diaľku na pár minút vykurovanie a sadám do príjemne predhriateho auta. V lete to isté s klimatizáciou.

Leafu v mojej výbave z praktických vecí chýbajú jedine predné LED svetlomety. Toto je absencia, ktorú by som osobne pri elektroautách nedovolil. Auto je obuté v lete i v zime na najdostupnejšom rozmere 16“ pneumatík – 205/55, vďaka čomu je cena novej sady bez veľkých výdavkov a aj vplyv na dojazd je menší ako u príplatkových 17“ kolesách.

Nissan som si po kúpe prezrel na zdviháku. Popozeral som všetky zákutia, stav kvapalín, 12V batérie a ďalšieho príslušenstva. Po 20 000 km som stál pred dilemou, či ísť na kontrolu do Nissanu, alebo to prenechám na neautorizovaný servis. Rozhodol som sa pre druhú možnosť.

Keďže stav trakčnej batérie mám podrobne zaznačený po mesiacoch a poznám jej reálny stav, nepovažoval som za potrebné riešiť autorizovaný servis (na trakčnú batériu je záruka 5r). Jediné čo sa na aute mení je peľový filter. V nemenovanej predajni autodielov stojí cca 5€, výmena doma za 15 minút. V servise teda pozreli podvozok, brzdovú, chladiacu kvapalinu a otestovali opäť stav 12V batérie.

Leaf prešiel aj prvou TK. Bez najmenšej závady. Počas pristavenia vozidla na linku technickej kontroly som si pri vytáčaní dieslového auta na vedľajšom stanovišti vydýchol, ako som len rád, že toto už absolvovať nemusím.

Na mojom aute som teda menil počas doby nasledovné: predné kotúče a platničky – z dôvodu dlhšieho státia u predajcu boli kompletne hrdzavé, no predajca to zohľadnil v cene auta. Ďalej som investoval do nových stieračov a plechových diskov so zimnými pneumatikami. Tam súčet nákladov končí. Predpoklad je opäť o necelý rok výmena peľového filtra a brzdovej kvapaliny.

Dojazd v praxi

A aké sú reálne dojmy z jazdy a zaujímavé čísla z praxe? Každý sériový elektromobil je mimoriadne príjemný na jazdenie. Týka sa to predovšetkým plynulého rozbiehania bez absencie hluku motora, trasenia motora; keďže väčšina týchto áut má jednostupňovú prevodovku, nedá sa to porovnať ani s najlepším automatom v spaľovacom aute.

Súvisiacie články

Veľa sa o tom dá napísať, ale kto nezažil, nepochopí. Leaf som kupoval primárne na dochádzanie zo satelitu Bratislavy do jej centra v každodenných dopravných zápchach. Neskôr sa k tomu pridali aj služobné cesty už spomínanou diaľnicou a teda časté nabíjanie na rýchlonabíjačkách. Auto parkujem v nevykurovanej garáži rodinného domu. Nabíjanie počas noci uplatňujem často. Presne tak, s akým zámerom bolo auto vyrobené a presne vtedy, keď je energie prebytok a prispievam tak vyrovnávaniu napätia v sieti.

Koľko teda stojí nabíjanie doma?

Mám plne elektrifikovaný drevodom so sadzbou, kde 20h denne mám prúd v cene nízkej tarify. Keď je auto nové, z kapacity 24kWh je využiteľných cca 21,8kWh. Vynásobené cenou za kW už po poslednom zdražení = cca 2,20€ za „plnú“. Je len na vodičovi a trase aká ho čaká, či to premení na cca 160km v letnom období jazdou po meste, alebo 90km na diaľnici počas sneženia. Práve to sú dve hranice dojazdu 24kWh verzie Leafu, na ktoré je každý asi najviac zvedavý.

V lete som si opakovaným testom reálne potvrdil dojazd 160km v meste a okolí pri „eko“ režime a občasným zapnutím klimatizácie. V zime, keď je batéria podchladená a mal som pred sebou presun do Trnavy, vedel som, že v cieli musím dobíjať, lebo tých cca 90 dialničných kilometrov je maximum. Inak v zime v mestskom režime auto spraví (samozrejme s kúrením) 110-120km.

Ak z čítania tohto textu pramení až nezdravá spokojnosť, pripútajte sa, ideme ďalej. Slovensko je vďaka rôznym vplyvom relatívne veľmi dobre pripravené na postupné rozširovanie elektromobilty. Greenway nasadil latku vysoko vybudovaním siete zo západu až na východ. Neskôr sa pridalo ZSE zahustením siete a konečne sa aj u nás preberajú k aktivite obchodné reťazce.

V Bratislave je možné v súčastnosti nabiť zadarmo svoje elektroauto rýchlonabíjačkou na štyroch miestach, v Trnave na jednom, v Nitre aktuálne tiež na jednom a tak ďalej aj smerom na východ či sever. Mnoho ďalších stojanov je typu pomalého nabíjania, keď je na úrovni auta, koľko energie dokáže zobrať zo siete. Popri hustej sieti platených nabíjačiek, je to veľmi milé od týchto prevádzkovateľov, a tak nie som jediný majiteľ, ktorý si dnes na nákup vyberá firmy, ktoré toto umožnia. Je to príjemný barter pre obe strany.

Náš rodinný Leaf má palubnú nabíjačku iba základnú – s výkonom 3,3kW. Z domácej 230V zásuvky teda dokáže zobrať toľko energie ako z verejného wallboxu. Niečo vyše 3000W, čo párkrát znamenalo malé obmedzenie s nutnosťou inak naplánovať odjazd s autom. K vozidlu mám okrem Nissan káblu aj samostatne nastaviteľný nabíjací kábel, ktorý vie „pustiť do auta“ namiesto 10A (2000W cez orig. príslušenstvo) až 16A a teda využije plnú kapacitu 230V zásuvky. Ak by som prišiel domov v tzv. „móde korytnačka“ (obmedzenie rýchlosti auta počas posledných cca 3km pred úplným zastavením), nabitie doma by mi trvalo toľko ako spánok dospelého človeka.

Okrem dojazdu je najbežnejšia otázka ľudí čo robiť, ak dôjde elektrina na ceste. Tomuto som sa zatiaľ úspešne vyhýbal vďaka širokej sieti možností nabiť sa počas cesty ako aj rozumným plánovaním trasy. Ak človek len trochu zváži trasu a možnosti auta, nikdy by sa to nemalo stať. Po minutí elektriny nastupuje odťahová služba, ak v dosahu „predlžovačky“ nie je prístupná obyčajná 230V zásuvka.

Negatíva hľadám len ťažko

A má teda Leaf aj nejaké negatíva? Objektívne musím povedať, že veľmi málo, ale má. Nissan podcenil pri vývoji dôležitosť tepelného manažmentu batérie a to je problém, s ktorým ako majiteľ bojujem pravidelne. Považuje sa to dokonca za všeobecne známu achillovu pätu tohto auta (žiaľ aj v druhej generácii). V zime, kvôli podchladeniu batérie bez možnosti predhriatia, totiž dobitie na rýchlonabíjačke trvá namiesto 30min kľudne aj 50-60 (z cca nuly na 80 percent).

Takisto dojazd v zime s chladnou batériou je o ¼ menší. Aj keď auto nevyžaduje žiadne obmedzené zaobchádzanie ako „spaľovák“, čo sa týka zahrievania a podobne, toto vie niekedy nahnevať. Opačný problém je potom v lete, keď pre absenciu akéhokoľvek vetráku, otvoru, zariadenia, batéria zostáva dlho zohriata nad rozumnú hodnotu, obzvlášť po 1-2 rýchlonabíjaniach a jazde po diaľnici. Práve toto letné zaobchádzanie robí batérii reálne najviac zle. Je dôležité vedome neprehrievať batériu a podľa možností neparkovať v čase najhorúcejších dní na slnku.

Napriek tomu je degradácia môjho auta tesne pred 70.000km na úrovni okolo 10-11 percent (ovplyvnené rôznymi hodnotami ako teplota, predchádzajúca jazda atď., je to hodnota, ktorú diagnostika priebežne vypočítava. Samotný dojazd 24kWh verzie je pri dlhších jazdách tiež nevýhoda, ale je to daň za cenu auta, ktoré je neporovnateľne lacnejšie ako jeho nová generácia či konkurencia s väčšími batériami.

Tu však môj subjektívny zoznám negatív na toto auto končí. Leaf je veľmi podarené rodinné auto. V pohodlí a tepelnom komforte doteraz previezol mňa i moju rodinu všade kam som potreboval. A keď som si vypol rádio, tak to bolo celkom potichu. Rozhodnutie kúpiť elektroauto, by nepadlo nebyť mojej vlastnej skúsenosti. Iba tá dokáže zvýrazniť teoretické výhody, o ktorých je toľko popísané. Moje auto v striebornej farbe a s fabrickými 16“ ALU diskami, zatmavenými sklami a čiernym interiérom, sa mi úprimne veľmi páči a vyhovuje mi. Vždy keď sa preveziem v novšom elektromobile, ten rozdiel vo všetkých parametroch je extrémne veľký. Vzhľadom na cenu ojazdeného auta sa to ale hneď vyváži naspäť.

Dobré rozhodnutie, nemenil by som

Aká je teda odpoveď na otázku v nadpise? Kúpa jazdeného elektromobilu ťažko môže byť zlá voľba. Technológie a výbava auta, skoro nulové servisné náklady a ¼ cena za jazdenie voči PHM, sú tak veľké argumenty, že výsledok je jednoznačný. Je to dobré rozhodnutie, ktoré by som nemenil a dnes by som sa zachoval rovnako.

Na dovolenku k moru jazdím max. raz do roka a na túto príležitosť použijem rodinný „car-sharing“, keď si požičiam malé MPV na benzín, ktorý takto raz do roka uprednostním pred Leafom.

Ojazdený lacnejší elektromobil v mojej garáži už začal ovplyvňovať aj ľudí v mojom okolí. Viacero z nich si dalo jasný cieľ, že akékoľvek ďalšie auto bude už len elektrické. Niektorí dokonca začali tiež podobne ako ja pozerať inzeráty a reálne premýšľajú nad výmenou spaľovacieho vozidla. Slovensko navyše energiu vyrába relatívne čisto, keď podiel na výrobe z uhlia je len mierny.

Keď mi o pár rokov na streche domu vyrastú solárne panely, nebude mi už vôbec nikto môcť povedať ani bodku na čistotu energie, ktorú míňam. Už teraz je fantastická dostupnosť a efektivita elektriny. Moja preprava autom nemá na svedomí špinavú ťažbu ropy, jej rafináciu (ktorá je tým skutočným žrútom energie), prepravu tankermi, ktorým sa občas čo to (státisíce litrov) vyleje alebo sa potopia. Ani nepriame emisie spôsobené cisternami a prevádzkou čerpacích staníc. Prvky v batérii, ktoré sa vyťažili, boli jednorázová zaťaž pre životné prostredie, a po jej skončení používania v aute, nasleduje jej funkcia vo forme úložiska energie v budovách či priemysle a možno aj priamo u mňa doma. Až potom príde na rad jej zrecyklovanie, ktoré je realitou podobne ako jednorázové batérie v našich elektrospotrebičoch. S každou novou generáciou batérii sa podiel kovov ťažených v krajinách tretieho sveta znižuje a nahrádzajú sa bežnejšími surovinami.

S každou generáciou prichádza zlepšenie

Elektromobily sú jasnou voľbou pre nadchádzajúce dekády. S otváraním trhu ojazdených áut, začínajú byť navyše dostupnejšie aj pre ľudí hľadajúcich lacnejšie autá. Ich nábeh je a bude postupný, no nezastaviteľný. S každou generáciou auta sa okrem zlepšenia parametrov či techniky zvyšuje rapídne aj dojazd (za 8 rokov cca 3-4 násobok), a tak už nateraz zostáva neduhom len spomenutá vyššia cena. To je však uhol pohľadu, keď aj druhé či tretie najpredávanejšie auto na Slovensku stojí priemerne poriadne nad 20.000€.

Sme komunita

Komunita elektromobilistov má ešte jednu veľkú výhodu. Keď na ceste stretnem iný elektromobil, väčšinou sa zdravíme, obzvlášť ak sa jedná o rovnaký model. Je to milé. Ľudia sa o čosi menej ignorujú, a trochu sa socializujú, keď počas nabíjania konverzujú medzi sebou a vymieňajú si poznatky. Skúsenosti si vymieňame aj online na fóre Tesla Clubu Slovensko. Ľudstvo sa teda opäť vďaka tomuto vedľajšiemu efektu stáva realistické a nie len virtuálne.

Leaf si plánujem nechať ešte mnoho rokov. Keď raz príde čas na výmenu, iné ako elektrické auto už do svojej garáže nevpustím. Postupná degradácia batérie je chemicky nezastaviteľný proces, no pri zachovaní súčastného tempa mi ešte dlhý čas bude vyhovovať na moje jazdy po meste a okolí.

Elektromobil je v našej rodine ďalší krok k tomu, aby sme niečo pre planétu spravili. Aj keď je to malá kvapka v mori, chcem aby moje deti mohli dýchať trochu čistejší vzduch. Ak nezačnú ľudia od seba vo veciach, na ktoré majú dosah, nemôžeme čakať, že to za nás spraví niekto iný. Ak ma chce niekto presvedčiť, že je to nesprávna technológia, najprv mi treba objasniť, prečo náš televízor, telefón, počítač či chladnička nespaľuje benzín, ale poháňajú ich práve volty a watty.

Podeľte sa o svoju skúsenosť

Aj vy sa chcete podeliť o svoj príbeh s elektromobilom? Ozvite sa nám do redakcie.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.