Je rýchlonabíjacia infraštruktúra naozaj tak potrebná? | Úvaha

Dojazd, životnosť batérie a rýchlosť nabíjania. Tri najdôležitejšie faktory pri kúpe elektromobilu, a zároveň aj tri skvelé námety na dlhosiahle diskusie,  ktoré nikdy nikam nevedú. Odporcovia elektromobility, ktorí v žiadnom elektromobile nikdy nesedeli, vždy vedia svoje a nepresvedčia ich žiadne argumenty. Poďme sa teraz podrobnejšie pozrieť na jednu z týchto tém – nabíjanie. Je naozaj rýchle nabíjanie potrebné?

Sú rýchle nabíjacie stanice naozaj potrebné?

Zaujímavé zhrnutie priniesol portál Insideevs. V článku autor subjektívne zhodnocuje situáciu okolo rýchlonabíjacích staníc a spôsobu ich využívania. Poďme sa preto na túto tému pozrieť spoločne. Samozrejme platí, že čím rýchlejšie nabíjanie auto ponúka, tým je to lepšie. Výrobcovia sa dnes predbiehajú v tom, ktorý z nich ponúkne najvyšší nabíjací výkon, stavajú sa ultra rýchle nabíjacie stanice a podobne. Avšak základom elektromobility je práve pomalé nabíjanie, respektíve nabíjanie doma. Vtedy, keď auto nepotrebujeme.

Nie je nič jednoduchšie ako prísť domov, zapojiť kábel a neriešiť. Chodiť kvôli nabíjaniu na rýchlu nabíjaciu stanicu podobne, ako chodiť na benzínku, predsa nedáva zmysel. Ideálny príklad je samozrejme vtedy, ak vlastníte dom a môžete nabíjať doma. Nie každý má ale túto možnosť, no stále existujú nabíjačky na sídliskách. Vo väčších mestách sa často nachádzajú v pešej dostupnosti bydliska. Takže ideálne miesto na nabíjanie elektromobilu, ešte vám to aj ušetrí peniaze.

V spomínanom článku autor píše, že na nabíjacej stanici videl stáť viacero elektromobilov, ktoré plne obsadili nabíjacie možnosti pred obchodom. Boli tam pravdepodobne aj noví majitelia, ktorí úplne nevedeli, ako to funguje. A tak sa napríklad taký Chevrolet Bolt nabíjal na stojane s výkonom 350 kW, ktorý auto nedokáže ani zďaleka využiť.

Čím rýchlejšie, tým lepšie

Rýchle nabíjanie samozrejme svoj zmysel má a naozaj veľký. Avšak len v prípade dlhšej trasy, kedy je potrebné rýchlo doplniť energiu a pokračovať ďalej. Bežný človek však štatisticky najčastejšie jazdí krátke trasy. Či už do práce, do obchodu, za kamarátom a podobne. A pri tomto type jazdenia nie je rýchla DC nabíjacia stanica vôbec potrebná, pretože úplne postačí pomalé nabíjanie.

Súvisiacie články

Nemali by ste prehliadnuť:

Článok ďalej tvrdí, že nabíjacia infraštruktúra je stále témou sporov a pridáva sa jej význam, aký vlastne ani nemá. S týmto si však dovolíme nesúhlasiť, pretože práve dobrá nabíjacia infraštruktúra je predzvesťou toho, aby všetko pekne fungovalo. To, že niekto jazdí len okolo svojho domu a stačí mu len domáce nabíjanie, ešte neznamená, že takto fungujú všetci. Každý má predsa iné požiadavky a svoj elektromobil využíva iným spôsobom.

Aj z vlastných skúseností vieme, že kvalitná nabíjacia infraštruktúra je mimoriadne potrebná. Na Slovensku sme v tomto smere zatiaľ veľmi dobre, no nie je to tým, že by sa rýchlo stavalo. U nás je problém presne na opačnej strane – elektromobily kupujeme najmenej spomedzi krajín EÚ.

Základom je vzdelávanie

To, čo potrebné naozaj je, je vzdelávanie nových majiteľov elektromobilov. Často sa stretávame s tým, že nevedia, ako ich autá fungujú, ako funguje nabíjanie a ako je to s výkonom. Často si napríklad myslia, že keď zaparkujú svoj elektromobil k 400 kW stojanu, tak budú nabíjať rýchlejšie ako na 50 kW stojane aj napriek tomu, že ich vozidlo sa výkonom vyšším ako 50 kW nabíjať nedokáže. Takýchto príkladov by mohlo byť oveľa viac, toto je len jeden z tých, s ktorými sme sa reálne stretli.

Aký je váš názor na tému nabíjania doma a rýchleho nabíjania? Čo využívate častejšie? Neváhajte a podeľte sa s nami o svoje skúsenosti v komentároch pod článkom.

Náš tip
Vykryjú elektromobily dopyt po energii v špičkách? Vyše 1 200 sa ich zúčastní projektu na stabilizáciu elektrickej siete
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.