Vláda v americkej Kalifornii jednohlasne rozhodla o novom nariadení. To je zamerané najmä na stredne ťažké a ťažké vozidlá vo vozových parkoch firiem. S cieľom dosiahnuť predaj len bez-emisných vozidiel od roku 2036 sa mení aj celková politika štátu voči nákladným vozidlám, informuje Electrek.
Nové pravidlá len dopĺňajú predchádzajúce znenie nariadení CARB (Advanced Clean Trucks), ktoré prijali v roku 2020. Prvé znenie hovorilo o tom, aby výrobcovia dodávali dostatok elektrických vozidiel (ACT). ACF zase hovorí o požiadavkách na vozový park, v ktorom sa musí nachádzať určité percento emisne neutrálnych vozidiel.
Deje sa tak najmä preto, lebo v Kalifornii stále bojujú so znečisteným ovzduším, ktoré ohrozuje životy tamojších obyvateľov a celkovo aj kvalitu života. Rovnako však berú vo vedení štátu ohľad na to, že trh s elektrickými vozidlami za posledné roky výrazne pokročil. Otvára sa tak pre firmy množstvo možností. Aj nákladné vozidlá s elektrickým pohonom už dosahujú dostačujúce výsledky na to, aby ich spoločnosti prijali do svojej flotily. V grafe pod textom vidíme, koľko jednotlivé druhy nákladných vozidiel precestujú väčšinu svojho času.
Medzi požiadavkami pravidiel ACF sa nachádza napríklad aj ukončenie predaja naftových nákladných vozidiel do roku 2036. V predchádzajúcej verzii sa hovorilo o roku 2040, no aj ten sa predtým zdal veľmi nereálny. Doba však postúpila a čo bolo včera nereálne je dnes už veľmi pravdepodobné. Nákladné vozidlá tak dostanú o jeden rok viac času, ako spomínané automobily (2035).
Budú však tolerovať aj mierne odchýlky
Pravidlo však ráta z určitými odchýlkami, ktoré môžu nastať najmä pri niektorých subjektoch. Vysokoprioritné subjekty ako napríklad štátna správa či miestna samospráva sa musia podriadiť pravidlám skôr ako menšie spoločnosti a súkromníci. Tí teda dostanú na splnenie podmienok o niečo viac času. Čo sa týka dnešnej naftovej flotily, program sa ňou nejak podrobnejšie nezaoberá. To aká bude jej budúcnosť zistíme až v ďalšej časti nariadení.
Okrem stanoveného roku 2036 poznáme ešte aj tieto dátumy:
- do roku 2035 ukončia svoju pôsobnosť nákladné vozidlá, ktoré patria pod štátnu správu
- do roku 2040 by mali skončiť nákladné vozidlá a miestne autobusy, ktoré produkujú emisie
- v roku 2035 okrem toho očakáva Kalifornia, že po jej cestách bude premávať až 70% bez-emisných vozidiel.
- do roku 2045 chcú v Kalifornii na svojich cestách až 100 % vozidiel bez emisií.