MojElektromobil

Štát Kalifornia podpísal zákon, ktorým eliminuje ekologický dopad spôsobený 12 000 autobusmi, ktoré prevádzkuje. Zákon, vďaka ktorému výrazne zvýši počet elektrických autobusov na cestách do roku 2029.

Právnici zameraní na ekológiu predpokladajú, že posledné autobusy so spaľovacími motormi v Kalofornii budú do roku 2040 úplne vyradené z prevádzky.

Zatiaľ čo bezemisné autobusy stoja viac než spaľovacie, výhoda je v úspore nákladov údržbu a úspore na pohonných hmotách. Podporovatelia dúfajú, že vytváranie dopytu po tisícoch bezemisných autobusov stlačí cenu nadol nielen elektrickým autobusom, ale aj nákladným autám, ktoré dnes spolu s prepravnými loďami tvoria veľkú časť škodlivých splodín v ovzduší.

Kalifornia má momentálne 153 autobusov s alternatívnym pohonom a stovky ďalších si už objednali. Väčšina je s elektrickým pohonom s batériou, no objednané sú aj elektrobusy poháňané vodíkovými palivovými článkami.

“Každý štát by mal mať podobnú stratégiu,” povedal Adrian Martinez, advokát pre Earthjustice, advokátsku kanceláriu, ktorá podporuje toto bezemisné autobusy. “Kalifornia takýto zákon prijala ako prvá, pretože má veľké problémy s kvalitou ovzdušia a znečistením, no iné štáty by to mohli presadzovať tiež.”

Štátne a federálne dotácie v USA môžu prepravným spoločnostiam pomôcť výrazne znížiť vysoké náklady na obstaranie bezemisných autobusov spolu s peniazmi, ktoré štát Kalifornia získal vo forme pokút od nemeckej automobilky, keď sa prišlo na ich podvádzanie s množstvom emisií.

Odvetvie dopravy sa podieľa až 40% na množstve skleníkových plynov a tieto plyny stúpajú aj napriek agresívnym snahám štátu na ich obmedzenie. Kalifornia musí extrémne tlačiť na zníženie emisií z dopravy, aby dosiahla svoje agresívne ciele v oblasti zmeny klímy.

California Transit Association, kalifornská lobistická organizácia, nesúhlasí s elektrifikáciou autobusov. Obáva sa, že autobusy s nulovými emisiami sa nemôžu výkonnostne rovnať existujúcim spaľovacím autobusom a že na prechod k bezemisnej doprave jednoducho nie je dostatok peňazí. Povedal to Michael Pimentel, ktorý vedie agendu v tejto oblasti.

Napriek tomu Pimentel povedal, že “určite chceme spolupracovať s Radou pre kvalitu ovzdušia a ďalšími partnermi na štátnej a federálnej úrovni, aby sme tieto problémy riešili a nakoniec dosiahli cieľ plne elektrifikovanej dopravy do roku 2040”.

Mohlo by vás zaujímať

Náš tip
Bratislava bude testovať kĺbový elektrobus

 

8. januára 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+