Batériové elektromobily sú označované ako bezemisné, respektíve, trochu presnejšie, lokálne bezemisné vozidlá. Toto označenie zjednodušene hovorí o tom, že elektrický pohonný systém využívaný na pohyb elektromobilu nevypúšťa žiadne emisie CO2.
Na druhej strane máme vozidlá so spaľovacími motormi, kde dochádza k spaľovaciu pohonnej hmoty, čo sprevádza, že z výfuku sa valí niekedy aj poriadne hustý “dym”, ktorý obsahuje emisie z paliva. Elektromobil žiadne takéto spaľovanie nevyužíva a funkčný výfuk by sme na ňom hľadali márne.
Na prvý pohľad elektormobily vyzerajú ako jasná výhra pre životné prostredie, hlavne v kontexte snáh o znižovanie emisií CO2 z dopravy. Neprodukujú predsa žiadne výfukové emisie, takže nie je o čom… Bohužiaľ, nie je to celkom tak. Realita je omnoho komplikovanejšia, a to nemusíme zachádzať ani do oblasti nevýfukových emisií, ako sú mikroskopické častice z brzdových systémov či pneumatík.
Elektromobily treba vyrobiť. Obsahujú rozmerné batérie, kde sú využívané drahé kovy, ktoré treba vyťažiť a spracovať. Navyše, ani elektrická energia, ktorú elektromobily využívajú nerastie na stromoch. V pozadí všetkého, čo je spojené s elektromobilom sa nachádza nejaká tá emisná stopa, takže prosté porovnanie so zohľadnením jedine lokálnych emisií z jazdy by bolo extrémne naivné a zavádzajúce.
Životný cyklus vozidla
Preto vzniklo niečo, čo sa nazýva Life Cycle Assessment (LCA). Po našom je to niečo ako vyhodnotenie celého životného cyklu vozidla. Ide o komplikovaný výpočet plný množstva premenných, ktorý má prostý zámer – vypočítať emisie vozidla počas celého jeho života. Od výroby, cez prevádzku až po záverečné vyradenie a recykláciu.
Elektromobil má takzvaný “emisný dlh” z výroby, ktorá je momentálne náročnejšia, než výroba spaľovacích modelov. No tento dlh postupne zažína splácať počas svojej prevádzky, a to, kedy sa emisne vyrovná alternatívnemu modelu so spaľovacím motorom závisí primárne od pôvodu elektrickej energie (energetický mix krajiny), ktorú využíva na jazdu. Toto je taký zjednodušený pohľad na problematiku z pohľadu elektromobility.
Life Cycle Assessment ide do hĺbky a pomerne presne sa snaží vypočítať koľko emisií pripadá na celú životnú púť jednotlivých vozidiel pri zohľadnení množstva faktorov. Výroba, energetický mix krajiny, servis, straty pri nabíjaní, poveternostné podmienky v krajine, spôsob využívania vozidla, očakávaný nájazd, a tak ďalej… Je tam toho skutočne veľa, čo spôsobuje dve protichodné veci.
Poučenie z minulosti
Vďaka komplexnosti je výpočet životného cyklu vozidiel organizácie Green NCAP možné považovať za jeden z najlepších bežne dostupných nástrojov pre vyhodnocovanie emisií áut. No táto komplexnosť súčasne otvára dvere pre vznik chýb, nehovoriac o tom, že presné namodelovanie reality je efektívne nemožné.
Kalkulačka životného cyklu áut od Green NCAP proste ukazuje celkom dobrý, no stále približný pohľad na emisie vozidiel. Nie je to úplne 100% presné, avšak pre základný pohľad na to, ktorý typ pohonu je počas svojho života pre danú krajinu a daný typ využitia lepší z pohľadu emisií to určite stačí. Pripomeňme si, že Green NCAP má za sebou už aj prvý výrazný prešľap, z ktorého sa, zdá sa, poučila a svoj výpočtový model mala výrazne prepracovať.
Čo sa vlastne stalo? Green NCAP začiatkom roka 2022 zverejnila obrovskú štúdiu, ktorá mala ukázať, že elektromobily nie sú až tak veľmi ekologickejšie než spaľováky. Prezentované informácie sa nepozdávali viacerým stranám a kritizovala ich aj akademická obec. Ako sa neskôr ukázalo, tak opodstatnene. Green NCAP zareagovala, priznala pochybenie a metodiku prepracovala. Nakoniec sa vtedy ukázalo, že elektromobily skutočne majú v porovnaní so spaľovákmi „ekologický náskok“.
Kalkulačka životného cyklu áut (LCA)
Aktuálne na svojom webe ponúka interaktívnu kalkulačku, ktorá má byť ešte “vyšperkovanejšia” než predošlé prepočty. Obsahuje databázu 30 000 modelov vozidiel s rôznymi typmi pohonov. Porovnávať je možné až 3 vozidlá naraz, pričom si môžete zvoliť ročná nájazd a krajinu pre zohľadnenie energetického mixu.
Odmenou vám bude výpočet približnej produkcie emisií CO2 na kilometer, spotreba elektrickej energie na 1 km jazdy (prepočet aj pri spaľovákoch) či pomer jednotlivých častí cyklu na spotrebe energie. Je to veľmi zaujímavé, hlavne za účelom porovnávania elektromobilov a modelov so spaľovacími motormi.
Pri výpočte je možné zvoliť aj možnosť “European Union Renewable Electricity Mix”, ktorý počíta so 100%-ným využitím elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov, čo môže byť zaujímavé pri pohľade na dôležitosť “zelenej enegie”. Nástroj nájdete na webovej stránke https://www.greenncap.com/lca-tool/.