MojElektromobil

Elektrické autá sú z mechanického hľadiska jednoduchšie na výrobu aj prevádzku ako tie so spaľovacím motorom. Majú menej pohyblivých súčastí, netreba meniť olej a brzdové doštičky vydržia podstatne dlhšie vďaka rekuperačnému brzdeniu. Aj tak si však niektoré opravy vyžadujú špecializovaných technikov a špecifické nástroje. Preto je dôležité sledovať nielen spoľahlivosť, ale aj to, ako často musia tieto vozidlá skončiť na kraji cesty a čakať na odťah/pomoc.

Podľa údajov nemeckého autoklubu ADAC, zozbieraných z rokov 2020 až 2022, sa elektrické autá kazia menej často ako spaľovacie. Kým priemerná poruchovosť elektromobilov bola len 4,2 na 1 000 vozidiel, pri autách so spaľovacím motorom to bolo až 10,4. Navyše tento rozdiel sa každým rokom zväčšuj, a to v prospech elektromobilov. Deje sa tak najmä vďaka zlepšenej kvalite novších modelov a zlepšeným skúsenostiam výrobcov.

Najčastejšie poruchy elektromobilov v roku 2024 v Nemecku:

  • 12-voltová batéria: 50%
  • Motor, Riadenie motora, Vysokonapäťový systém: 18%
  • Pneumatiky: 13%
  • Generátor, Štartér, Elektrický systém, Osvetlenie: 10%
  • Kľúče, Imobilizér: 3%
  • Iné: 5 %

Najčastejšou príčinou porúch elektromobilov je nízkonapäťová 12-voltová batéria – tá istá, akú majú aj klasické autá so spaľovacími motormi. Ide o súčiastku, ktorú si mnohí používatelia so spoľahlivosťou elektromobilu nespájajú, no v praxi spôsobuje až polovicu porúch. Vysokonapäťové systémy, elektromotory či riadiaca elektronika tvoria len 18 % problémov, čo je dobrá správa pre majiteľov obávajúcich sa drahých opráv.

Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N

Zaujímavé je aj porovnanie konkrétnych modelov. Napríklad Hyundai Ioniq 5 mal nečakane vysokú poruchovosť, až 22,4 porúch na 1 000 vozidiel z roku 2022. Naopak, Tesla Model Y skončila s mimoriadne nízkou hodnotou 0,9 na 1000 ks, pričom dokonca aj mimoriadne lacná Dacia Spring mala lepšie výsledky než Ioniq 5. Tieto dáta ukazujú, že pri výbere elektromobilu sa neoplatí riadiť iba značkou alebo cenou.

ADAC zároveň konštatuje, že výrobcovia sa postupne učia zo svojich chýb a vďaka tomu je vývoj elektromobilov čoraz stabilnejší. Aj keď existujú výnimky, celkový trend je mimoriadne pozitívny. Pre vodičov to znamená menej starostí, častejšie opravy zdarma počas záruky a menej neočakávaných zastavení na ceste.

Náš tip
Tesla predstavila nový Cybertruck s dlhým dojazdom a pohonom zadných kolies
22. apríla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+