Nová Kia e-Soul vo verzii so silnejšou batériou konkuruje napríklad modelu Kona EV od Hyundai. Ponúka veľmi podobný a výborný dojazd, rovnako silnú batériu, rovnaký výkon a kúpite ju za veľmi podobnú cenu. Konu sme si v redakcii obľúbili. Čo na to konkurent, ktorý pochádza z rovnakej krajiny?
Základné parametre:
- Kapacita batérie: 64 kWh
- Dojazd: 452 km
- Výkon: 150 kW (204 k)
- Krútiaci moment: 204 Nm
- Záruka 7 rokov alebo 150 tisíc kilometrov
- Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy
- Maximálna rýchlosť: 167 km/h
- Nabitie z 20 na 80 % za 42 minút
- Cena testovaného modelu: 41 290 eur
Zaujímavé, nezvyčajné, iné. To sú slová, ktoré väčšine ľudí napadli, keď videli novú e-Soul. A ja s tým súhlasím. Je proste iná. To so sebou prináša výhody a nevýhody. Konzervatívnejší jedinci pravdepodobne zaplačú, no ostatným sa môže páčiť. Hlasy okolia počas testovania hovorili buď, že auto je nádherné alebo škaredé. Samozrejme, dizajn je čisto subjektívna vec, mne sa napríklad veľmi páči.
- Kia e-Soul je k dispozícii v 7 farbách a 7 dvojfarebných kombináciách pre úpravu karosérie, strechy a vonkajších spätných zrkadiel
Moderný, svieži dizajn
Predná strana zaujme v prvom rade úzkymi svetlometmi a modernou maskou. Svetlá sú kompletne LED. Či už ide o denné svietenie alebo hmlovky. Rovnako na tom sú aj smerovky na spätných zrkadlách či zadné svetlá.
Nachádza sa tu aj konektor na nabíjanie štandardu CCS. Jeho kryt je možné otvoriť bez toho, aby ste museli stlačiť nejaké tlačidlo vo vozidle. Chýbať nesmie ani logo výrobcu, klasické mriežky (cez ktoré prúdi vzduch) z logických dôvodov chýbajú. Elektromobil ich jednoducho nepotrebuje.
- Rozmery (D × Š × V) 4195 × 1575 × 1565 mm
Pri pohľade zboku sa tento elektromobil mierne podobá na malú dodávku. Hlavne jeho silueta. Klasický predný kufor, nasleduje čelné sklo a strecha v takmer rovnakej výške sa tiahne až dozadu. Prvý pohľad by mohol nasvedčovať, že vo vnútri bude dostatok miesta. A to je aj pravda. Horšie je to však s batožinovým priestorom. Auto nie je dostatočne dlhé na to, aby sa doň zmestil poriadny kufor. Trpí hlavne hĺbka. Výška a šírka sú úplne v poriadku, ba priam nadštandardné.
- objem batožinového priestoru: 315 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1339 litrov
Interiér je klasický, moderný, s veľkým 10,2″ dotykovým displejom infotainmentu a množstvom tlačidiel – hlavne na volante. Prvých pár minút som sa so systémom ovládania všetkých funkcií musel zoznámiť, no našťastie to išlo veľmi rýchlo.
Infotainment ponúkne pekný širokouhlý displej
Hlavným prvkom je spomínaný 10,25″ displej. Je dotykový a poriadne širokouhlý. Prostredie je tomu samozrejme prispôsobené. Ovláda sa veľmi jednoducho a intuitívne. Pod ním nesmú chýbať fyzické tlačidlá, ktoré vás rýchlo dostanú do konkrétnych položiek/aplikácií v menu. Rovnako sa tu nachádza aj jedno špeciálne tlačidlo, ktorého funkciu si môžete nastaviť sami.
Potešil som sa veľmi pekným farbám dotykového panelu. Automobil síce disponuje vlastnou navigáciou s mapami, no ja som neváhal a vyskúšal aj Android Auto a Apple CarPlay. A bol som spokojný. Počas používania služby Android Auto bola pravá časť obrazovky čierna. Oznamovala, aký smartfón mám momentálne pripojený a tiež to, že mám zapnuté Android Auto. Navigovanie, ovládanie a ostatné funkcie fungovali bezproblémovo a dostatočne rýchlo, bez zbytočného čakania.
Samostatná sekcia v menu infotainmentu je samozrejme venovaná informáciám o spotrebe, batérii a podobne. Nájdete tu napríklad aktuálnu úroveň nabitia či možnosť úpravy troch jazdných režimov – ECO, Standard a Sport. Zaujímavosťou je aj história spotreby. Jednoducho vidíte, ktorý deň ste najazdili koľko kilometrov a aká bola spotreba. Šikovné.
S infotainmentom je úzko spätá aj zábava. Samozrejmosťou je prítomnosť klasického FM rádia. Hudbu je možné prehrávať aj z externých zdrojov, napríklad USB či smartfón (buď prostredníctvom Android Auto/Apple CarPlay alebo cez bluetooth). Potešia aj kvalitné reproduktory značky Harman Kardon. Ovládanie hudby je samozrejme možné aj prostredníctvom volantu.
Volant plný tlačidiel, adaptívny tempomat a “autopilot”
Volant obsahuje viacero dôležitých tlačidiel. Okrem spomínaného ovládania hudby tu nechýbajú iné funkčné tlačidlá a prostredníctvom volantu tiež aktivujete a nastavíte funkciu “Cruise Control”. Tá sa mi veľmi páčila. Ide vlastne o adaptívny tempomat, no elektromobil dokáže aj točiť volantom. A ide mu to veľmi dobre. Pri jazde po diaľnici sa nepomýli, rovnako v meste som s ním mal veľmi dobré skúsenosti.
- Vyhrievaný kožený volant v zime určite oceníte
Systém samozrejme vyžaduje, aby bol šofér pri vedomí a venoval sa šoférovaniu aj v tomto režime. Vo vopred nastavených intervaloch je potrebné položiť ruky na volant a trochu s ním pohnúť. Nie je to samozrejme autopilot na takej úrovni, aký ponúka napríklad Tesla. Z pruhu do pruhu prechádzať nedokáže, no drží si ho bez problémov.
Testovaná verzia (Platinum) tiež ponúka bezdrôtovú nabíjačku smartfónov. Tá sa však v štandardnej (Gold) verzii nenachádza. Cena verzie Gold štartuje na 35 690 €. Slabšie vybavená verzia tiež neponúka audiosystém Harman Kardon, dažďový senzor či teplotný manažment batérie.
Dostatok priestoru – až na detaily
Trochu zmiešané pocity som mal zo sedadiel. Tie sú síce príjemné, no pripadajú mi trochu úzke. Necítil som sa až tak pohodlne, ako by som očakával. Rovnako si treba dať pozor na to, že ak sedíte vzadu, nohy pod predné sedadlá len tak ľahko nezasuniete. V podlahe sa nachádza batéria a podlaha je tým pádom mierne vyvýšená. Priestoru pod prednými sedadlami na nohy je tak podstatne menej. To však neplatí v prípade priestoru pre kolená, toho je dostatok.
Ak máte deti, upevnenie troch detských autosedačiek bude takmer nadľudský výkon. Kvôli zlému úchytu zámkov bezpečnostného pásu. Zadné stredné sedadlo nie je vyhrievané.
Pod kapotou sa v mnou testovanej verzii nachádzal elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní). Batéria má kapacitu 64 kWh. Vozidlo je dostupné ešte aj vo verzii s výkonom 100 kW a 29,2 kWh batériou s maximálnym dojazdom 277 km.
Spotreba v meste
Výrobca udáva maximálny dojazd 452 kilometrov. Mne nezostáva nič iné, len s tým súhlasiť. V prípade jazdenia po meste môžete z batérie dostať ešte dlhší dojazd. Priemerná spotreba počas testovania sa pohybovala mierne nad hranicou 12 kWh/100 km.
Ak som zvolil menej agresívnu, defenzívnejšiu a zároveň ekologickejšiu jazdu, bez problémov som sa vedel dostať aj na hranicu okolo 11 kWh/100 km. V meste.
Spotreba na diaľnici a nabíjanie
Testovanie spotreby na diaľnici prebiehalo s vypnutou klimatizáciou a kúrením. Vonkajšia teplota bola okolo 18 stupňov. Prvý meraný úsek z Bratislavy (Zlaté Piesky) do Trnavy sme namerali spotrebu 17,1 kWh/100 km. Priemerná rýchlosť bola 112 km/h.
V Trnave sme trochu zrýchlili na 132 – 135 km/h, spotreba vzrástla na 23,4 kWh/100 km. Do Budče sme sa dostali s 15 % batérie. Cesta späť do Bratislavy bola ovplyvnená klesaním a zápchou pred Trnavou. Spotreba bola 19,8 kWh/100 km.
- Spotreba pri rýchlosti 112 km/h: 17,1 kWh/100 km
- Spotreba pri rýchlosti 132 – 135 km/h: 23,4 kWh/100 km
Nabíjali sme v Budči. Za 49 minút sa batéria dobila z 15 na 82 percent (51 kWh). Do 3/4 kapacity sa nabíja veľmi rýchlo, potom rapídnejšie spomalí. Posledné percentá nad 90 sa už nabíja výkonom len okolo 8 – 12 kW.
Krivka nabíjania:
- 15-30 % 72-77 kW
- 30-35 % 78 kW
- 35-42 % 79 kW
- 42-56 % 72 kW
- 57-73 % 58-61 kW
- do 75 % 39 kW
- do 80 % 25 kW
Sila elektromotora sa prejaví naplno
Jazdenie s modelom e-Soul je veľmi príjemné. Elektromotor s výkonom 150 kW dokáže poriadne zahrabať kolesami. Keď stojíte na semaforoch na červenej, pravdepodobne budete najrýchlejšie sa rozbiehajúcim automobilom. Kia dáva 7-ročnú záruku, prípadne záruku na prvých 150 tisíc prejdených kilometrov.
Nastaviť si môžete aj silu rekuperácie – v troch úrovniach. Páčkami, ktoré sú pod volantom. Maximálna rekuperácia plne postačuje. Na tachometri tiež vidíte, koľko metrov dokážete prejsť s aktuálne zrekuperovanou energiou. Okrem toho sa na ňom nachádza údaj o aktuálnom dojazde a tiež o úrovni nabitia batérie. Ostatné informácie si zvolíte sami.
- Jazda je príjemne tichá, aerodynamický hluk je minimálny
Bez zatlačenia brzdy nová e-Soul zastaviť nedokáže. Štandardne funguje ako klasický automat. To znamená, že keď stojíte, musíte držať brzdu. Uvoľnením brzdy uvediete auto do pohybu. Ak by vám to nevyhovovalo a počas státia napríklad na semaforoch nechcete mať nohu neustále na brzde, stačí aktivovať funkciu auto hold. V tomto režime sa vozidlo po zastavení automaticky zabrzdí a do pohybu ho uvediete zatlačením plynového pedálu. To znamená, že počas státia nemusíte mať nohu neustále na brzdovom pedáli.
Samotná jazda je veľmi príjemná. Elektromobil zvláda nerovnosti s ľahkosťou a podvozok je nastavený trochu mäkšie. Na nedokonalých cestách je to skôr výhoda. Počas jazdy necítite každý kamienok či menšiu nerovnosť. Ani vyššia hmotnosť (kvôli batérii) o sebe veľmi nedáva vedieť. Auto je svižné, akcelerácia výborná a brzdenie bezproblémové. To isté platí aj pre jazdu v zákrutách.
Zamrzí chýbajúca funkcia sledovania mŕtveho uhla a chýba tiež 360-stupňový pohľad pri parkovaní. Problémom môžu byť aj slabšie svietiace LED svetlá. Pri zaťaženom aute ich budete musieť nastaviť manuálne.
Záverečné hodnotenie: Príjemné vozenie so slušným dojazdom
Kia e-Soul je príjemným elektromobilom s nadštandardným dojazdom. V meste nemáte problém na jedno nabitie prejsť spomínaných 452 kilometrov. Na diaľnici to už také dobré nebude. Našťastie máme sieť rýchlonabíjačiek, s ktorými energiu v prípade potreby dobijete.
Inak ide o príjemný elektromobil s dostatočným výkonom a slušnými jazdnými vlastnosťami. Vyzerá dobre a dokonca dokáže v rámci možností jazdiť aj samo. Navyše, na výber je z viacerých farieb a farebných kombinácií rôznych prvkov.
Výhody:
- veľmi dobrý dojazd
- nízka spotreba
- zaujímavý dizajn
- dostatočný výkon
- 12 A domáci nabíjací kábel
- slušný “autopilot”
- nízka hlučnosť
Nevýhody:
- stredné zadné sedadlo nie je vyhrievané
- malý kufor
- chýba funkcia sledovania mŕtveho uhla