Špecifikácia: 2WD – RWD, 77,4 kWh, 168 kW (229 k), výbava Earth + Tech Pack + Safety Pack, cena: 57 260 €
Exteriér
Prvý dojem – robustná. Kia EV6 je skutočne veľké vozidlo. Keď ju postavíte k Ceed-u tak je minimálne o triedu väčšia, dĺžkou dokonca presahuje model kombi takmer o 10cm. Výrobca ju označuje ako crossover. Dĺžkou a šírkou prekonáva svojich priamych elektrických konkurentov Volkswagen ID.4 a Škoda Enyaq, výškou je najnižšia. Veľkosť EV6 je zreteľná hlavne z profilu, kde si zároveň uvedomíte aj svetlú výšku 16cm.
Pri pohľade spredu je skôr „učupená“ a zaujme Vás hlavne svojou šírkou 189cm.
Druhý dojem – športovo futuristická. EV6 svojim vzhľadom predbieha dobu. Dizajnéri si dali záležať na detailoch, ktoré vytvorili harmonický celok. Oblá línia prednej kapoty, výrazne sklonené čelné sklo, zvažujúca sa strecha, stúpajúci dolný okraj okien, široký strešný spojler a výrazná zadná línia s hranou kufra pôsobia veľmi dynamicky.
Prispievajú k tomu aj zapustené kľučky dverí a aj keď veľké, ale aerodynamicky tvarované spätné zrkadlá. Charakteristický prvok Kie – „tigrí nos“ zostal zachovaný, vo veľmi modernej podobe. Výrazným dizajnovým prvkom je dvojitá chrómová lišta tiahnuca sa z predného nárazníka dolným okrajom dverí, pričom vzadu stúpa a myslenou čiarou cez horný okraj kolies nadväzuje na zadné svetlá.
Pocit luxusu navodzuje nádherná modrá metalíza s označením Yacht Blue a lesklé čierne lakované okraje blatníkov a zadného nárazníka. Na druhej strane sa však obávam ich ochrany a údržby, keďže na testovanom vozidle som na lesklom plaste už našiel zopár celkom viditeľných škrabancov. Najviac futuristicky na mňa pôsobia predné aj zadné svetlá, hlavne tie zadné, ktoré doslova splývajú so zadnou časťou vozidla.
Kryt nabíjacieho portu je šikovne umiestnený vzadu vľavo medzi svetlami a nie je žiadnym rušivým prvkom.
Dynamickosť zvýrazňujú veľké 19ʺ tmavosivé – chrómované disky, zároveň však s dostatočným profilom pneumatík 235/55.
Umiestnenie kolies v rohoch karosérie s krátkymi prevismi pri rázvore 290cm dáva tušiť bohatý vnútorný priestor.
Interiér
Do interiéru Vás pozývajú dvere so širokým uhlom otvárania.
Škoda len tých výklopných, trošku labilne pôsobiacich kľučiek, ktoré majú tendenciu sa vyšmyknúť z ruky. V testovanej výbave sú sedadlá potiahnuté čiernou vegánskou kožou s funkciou vyhrievania aj ventilácie v troch stupňoch, elektricky nastaviteľné v 8-mich smeroch plus nastavenie bedrovej opierky, sedadlo vodiča má navyše zapamätateľné dve nastavenia.
Obe predné sedadlá disponujú tzv. relaxačnou funkciou, kedy sa po stlačení tlačidla posunú a chrbtová opierka aj sedák sa naklonia dozadu. Táto poloha je veľmi príjemná na oddych, napríklad pri nabíjaní vozidla. Sedáky sú trošku užšie, ale poskytujú dostatočné bočné vedenie.
Aj s mojou neštandardnou výškou 197cm som si rýchlo našiel vyhovujúcu polohu za volantom, ktorý je samozrejme výškovo aj pozdĺžne nastaviteľný. Pri najnižšej polohe sedáku mi nad hlavou zostávali ešte 3-4cm. Veľmi chválim možnosť nastavenia predsunu opierky hlavy v 4 polohách. Zadné sedadlá sú pomerne plytké, nízko uložené a ja som mal stehná vo vzduchu.
Veľkosť vnútorného priestoru však dokazuje fakt, že pri usadení sám za seba mi pred kolenami zostávalo ešte 8cm. Pre nižšie postavy je sedenie vzadu kráľovským priestorom aj na dlhé trasy a prispieva k tomu aj možnosť nastavenia sklonu operadla a vyhrievanie okrajových sedadiel. Ja som pri najväčšom sklone operadla hlavou doslova vytláčal strechu. Sedadlá sa skláňajú v pomere 60:40.
Dve krajné sedadlá sú vybavené systémom Isofix, z praktického hľadiska však dávam výčitku hlbokému uloženiu kovového oka medzi kožou potiahnutým sedákom a operadlom. Pri inštalácii detskej sedačky som sa obával, že kožu poškriabem. Stredné sedadlo obsahuje výklopnú opierku s držiakom nápojov a praktický otvor a prevážanie dlhých predmetov.
Svoje mobily a tablety si nabijete pomocou USB-C portov na vnútornom okraji predných sedadiel.
Výduchy ventilácie sú umiestnené neštandardne na B-stĺpikoch. Praktickým prvkom je 230V zásuvka umiestnená na prednom okraji stredného sedáku, z hľadiska bezpečnosti opatrená zámkom.
Kufor dosahuje papierovo slušný objem 520 l, vzhľadom k veľkosti auta by som však predsa len čakal viac. Navyše je pomerne plytký a veľmi ho nezväčšuje ani dvojité dno.
To je ale dané elektromotorom umiestneným na zadnej náprave. Na druhej strane, po sklopení zadných sedadiel získate využiteľný objem 1300 l a plochu s nevýrazným schodíkom.
Zadnému kufru sekunduje predný frunk, ktorý má pri zadokolke objem 52 l a bez problémov do neho uložíte nabíjacie káble a ďalšie príslušenstvo, prípadne veci, ktoré z auta často nevyberáte.
Poďme späť za volant. Zatvorenie dverí sprevádza nerušivý tlmený zvuk a potom už len vnímate pracovisko vodiča. Použité materiály sú kvalitné a dielenské spracovanie na vysokej úrovni, nič nevŕzga, jednotlivé diely navzájom pekne lícujú.
Volant je dvojramenný, veľkosťou tak akurát, potiahnutý vegánskou kožou. Obsahuje samostatné veľké tlačidlo na voľbu jazdných režimov – ECO, NORMAL, SPORT a SNOW. Po pravej ruke vodiča sú tlačidlá na ovládanie médií, po ľavej ruke tlačidlá na ovládanie tempomatu. Pod volantom sú páčky na ovládanie stupňa rekuperácie.
Palubná doska je horizontálne členená a dominuje jej kolmý prístrojový štít tiahnuci sa cez dve tretiny jej šírky, mierne naklonený na vodiča a zobrazujúci dva 12,3ʺ LCD displeje.
V druhej línii sú výduchy ventilácie, pod ktorými sa tiahne lišta ambientného osvetlenia so širokými možnosťami farebného nastavenia navodzujúca luxusnú atmosféru.
Medzi strednými výduchmi ventilácie je výrazné tlačidlo výstražných svetiel a pod nimi pozdĺžna dotyková LCD plocha s dvomi otočnými ovládačmi. Plocha má zdvojenú funkciu a umožňuje prepínať medzi ovládaním klimatizácie a základným ovládaním infotainmentu, pritom sa mení aj funkcia otočných ovládačov.
Pri oboch zobrazeniach zostávajú na obrazovke dotykové plochy pre zapnutie odhmlievania predného a zadného okna, automatickej klimatizácie a vnútornej cirkulácie vzduchu. Ponuka klimatizácie obsahuje aj funkciu „DRIVER ONLY“, kedy sa pri neobsadenom aute v rámci šetrenia energie zapnú iba výduchy smerujúce na vodiča.
Po ľavej ruke vodiča sa pod výduchom klimatizácie nachádzajú tlačidlá na reguláciu jasu prístrojového displeja, otváranie krytu nabíjacieho portu a zadných dverí, elektronickej ručnej brzdy a vypnutia systému ESP.
Po pravej ruke vodiča je stredový tunel s opierkou ruky a plávajúcou stredovou konzolou.
Tá je pokrytá síce pekne vyzerajúcim, ale nepraktickým klavírnym lakom, takže ju budete musieť stále čistiť. Jej dominantou je otočný kruhový volič automatickej prevodovky ovládajúci polohy R, N, D a v jeho strede samostatné tlačidlo P.
Za kruhovým ovládačom sa nachádzajú tri tlačidlá – na zapnutie parkovacej kamery, funkcie Autohold a parkovacích senzorov. Tlačidlo na zapnutie parkovacej kamery je vynikajúce v tom, že si na displeji infotainmentu môžete zapnúť jej obraz aj počas jazdy, keď máte zakrytý výhľad dozadu alebo plný kufor.
Ďalšou zaujímavosťou je tlačidlo na vypnutie parkovacích senzorov, ktoré sa kvôli bezpečnosti pri zaradení spiatočky automaticky vypne. V prednej časti stredovej konzoly je na šikmo vertikálne naklonenej ploche umiestnené tlačidlo štartovania a na jej prednom okraji dotykové plochy na vyhrievanie a ventiláciu v troch stupňoch a na vyhrievanie volantu.
Na ich umiestnenie si budete musieť zvyknúť, keďže tesne pred nimi sa nachádza plocha prístrojovej dosky na ovládanie klimatizácie a infotainmentu a pri jej obsluhe sa môžete týchto plôch nechtiac dotknúť zápästím. Mne s dlhšou rukou to nevadilo, ale spolujazdec si pri nastavovaní klimatizácie takto zapol aj vyhrievanie sedadla. Z hľadiska konektivity ešte spomeniem jeden USB-A a jeden USB-C port v strede pod palubnou doskou.
Čo sa týka odkladacích priestorov, Kia EV6 ponúka schránku pred spolujazdcom štandardnej veľkosti. Veľmi praktický je otvorený priestor pod plávajúcou stredovou konzolu s vyvýšenou „vaničkou“, kde sa bez problémov vojde dámska kabelka, pánska taška na plece alebo aj menší nákup, zafixovať sa však nedá. Pod lakťovou opierkou sa nachádza pomerne hlboká schránka.
Medzi ňou a voličom prevodovky je pogumovaná plocha na mobilný telefón s funkciou indukčného nabíjania, ktoré funguje bezproblémovo. Vedľa nej sú dva držiaky nápojov a za nimi malý priestor napríklad na kľúče.
Do odkladacieho priestoru vo dverách sa pohodlne zmestí litrová fľaša. Praktickým doplnkom sú vrecká na zadnej strane sedadla vodiča aj spolujazdca.
Prístrojový panel a infotainment
Po stlačení štartovacieho tlačidla sa zobrazia dva LCD displeje, jeden pred vodičom, druhý displej infotainmentu v strede prístrojovej dosky.
Ich základné zobrazenie je v dvoch témach – čierna a biela.
Je to vec preferencie, mne osobne viac vyhovovala čierna, lebo biela mi viac namáhala zrak. Oba displeje majú rovnakú grafiku, takže pohľad na ne nie je nijako rušivý.
Displej pred vodičom je zrozumiteľný a prehľadný. V strednej časti sa zobrazuje prejdená vzdialenosť, priemerná spotreba a čas jazdy, tieto informácie sú dostupné v troch zobrazeniach: „Informácie o jazde“ – aktuálna jazda, „Po nabití“ – informácie od posledného nabitia a „Kumulované info“ – od posledného vynulovania počítača.
Na ľavej strane sa zobrazuje rýchlosť vyjadrená číselne aj graficky, na pravej strane dojazd a grafické znázornenie úrovne spotreby energie a dobíjania batérie rekuperáciou. Po zapnutí smerovky sa na ich mieste zobrazuje obraz kamery mŕtveho uhla ako súčasť paketu Safety testovaného modelu. Ide o užitočnú funkciu, na ktorú si ľahko zvyknete a zároveň chválim, že pri odbočovaní doľava neprídete o údaj rýchlosti, ktorý zostáva v obraze kamery.
Pri prepínaní jazdných režimov nedôjde k výraznejšej zmene zobrazovania, v podstate sa zmenia len spomenuté grafické ukazovatele a ich farba. V línii dolnej časti displeja sa sprava doľava zobrazujú informácie o stave nabitia batérie – vyjadrené číselne aj graficky, tu by som možno ešte uvítal absolútne zobrazenie v kWh, ďalej sa zobrazuje zvolený stupeň rekuperácie, vonkajšia teplota, aktuálna spotreba graficky aj číselne a odometer.
Nad nimi vpravo aj vľavo sa zobrazujú indikačné a výstražné kontrolky. Na hornom okraji displeja máte informácie o zaradenom prevode, svetlách, smerovkách a niekoľko ďalších indikátorov, hlavne asistenčných systémov.
Displej infotainmentu v strede palubnej dosky je pomerne prehľadný, s dostatočne veľkými ikonami.
Ponúka naozaj množstvo funkcií, ktorými si môžete nastaviť aj najmenšie detaily. V základnom zobrazení ponúka ikony: EV, Mapa, Navigácia, Telefón, Projekcia telefónu, Hlasové poznámky, Klimatizácia, Režim valet, Tichý režim, Kia connect, Kia LIVE, Nastavenia a na ďalšej strane Rádio, Médiá, Poznámka a Príručka.
Funkcie potrebné počas jazdy si nastavíte 2-3 dotykmi, ostatné podrobnejšie radšej pri stojacom vozidle. Dotykom ikony EV sa zobrazí grafický údaj o nabití batérie v percentách, najbližšia nabíjacia stanica a dojazd pri zapnutej a vypnutej ventilácii – veľmi praktické.
Ikona Nastavenia ponúka možnosti: Vozidlo, Nastavenia EV, Navigácia, Audio, Pripojenie zariadenia, Profil, Rozpoznávanie hlasu, Displej, Tlačidlo, Kia Connect a Všeobecné. Z nich vyzdvihujem v Nastaveniach EV možnosť zvoliť si pri nabíjaní úroveň nabitia na 50-100%.
Negatívom infotainmentu je fakt, že nepodporuje bezdrôtové zrkadlenie telefónu, takže stále potrebujete USG kábel. Obraz parkovacej kamery je mimoriadne kvalitný, s vysokým rozlíšením, jeden z najlepších aké som doteraz videl. Súčasťou príplatkového balíka Safety je 360° parkovacia kamera, ktorá veľmi pekne zobrazuje okolie vozidla, samozrejmosťou sú dynamické vodiace čiary.
Balík Tech v testovanom vozidle poskytuje Head-up displej so zobrazovaním rozšírenej reality. Tento Head-up displej je naozaj vydarený. Informácie sú premietané na čelné sklo, opticky ich vidíte pred vozidlom. Sú farebné, dostatočne veľké a prehľadné.
Dynamické prvky rozšírenej reality predstavujú šípky navigácie, ktoré vás presne navedú do odbočky, monitor mŕtveho uhla, informácie pri zmene jazdného pruhu, označenie vozidla pred vami a asistent zmeny jazdného pruhu pri jazde po diaľnici.
Head-up displej má viaceré možnosti nastavenia a najviac ma prekvapila možnosť nastavenia sklonu nielen displeja, ale aj samotnej grafiky. Veľkým mínusom pre mňa bol práve rozsah sklonu, pri moje výške som ho vedel nastaviť len tak, že horný riadok som nevidel úplne a často som sa pristihol, že sa pri jazde podvedome krčím. Pre mňa veľká škoda, lebo je naozaj výborný, ale štandardné postavy s tým nebudú mať žiaden problém.
Jazda
Jazda s Kiou EV6 je veľká radosť. Nízko uložené ťažisko vďaka batérii, kolesá umiestené v rohoch karosérie a takmer ideálne rozloženie hmotnosti 53:47 sľubujú výbornú ovládateľnosť. A naozaj to tak je, pri jazde máte úplnú kontrolu, vozidlo poctivo sleduje stopu a ochotne vyberá zákruty.
Podvozok s viacprvkovou zadnou nápravou je naladený tak akurát, ani príliš mäkko, ani príliš tvrdo, priečne nerovnosti tlmí príkladne, samozrejme, v režime SPORT trochu stvrdne. Pri jazdných režimoch si zaslúži pochvalu fakt, že plný výkon je v prípade potreby k dispozícii s plynovým pedálom na podlahe aj pri režimoch EKO a NORMAL.
Výkon synchrónneho elektromotora umiestneného na zadnej náprave testovaného modelu 229 koní a krútiaci moment 350 ot./min. sú viac než dostačujúce. Z križovatky vychádzate prví a predbiehanie aj do kopca so zaťaženým vozidlom je otázkou chvíle. Zrýchlenie 0-100 km/hod. za 7,3s nie je najoslňujúcejší parameter, ale ten pocit okamžitého krútiaceho momentu je návykový. Samozrejme, prudká akcelerácia uberá na dojazde, ale ten detský úsmev na tvári môjho kamaráta pri nej naozaj stál za to.
Poďme späť k rozumnej jazde. Väčšinu času som jazdil v režime NORMAL. Jazdou na hranici rýchlostných limitov nemáte problém dosiahnuť palubným počítačom udávaný dojazd. Ak budete využívať rekuperáciu, ktorú má EV6 zvládnutú vynikajúco, pri jazde dolu kopcom budete sledovať ako Vám pomaličky pribúdajú kilometre dojazdu. Mňa práca s rekuperačnými páčkami pod volantom veľmi bavila. Môžete si nastaviť 5 stupňov rekuperácie, pričom piaty stupeň predstavuje i-Pedal. V jeho režime Vám pri väčšine jazdných situácií úplne stačí jeden pedál, iba pri potrebe prudšieho zabrzdenia musíte požiť aj ten brzdový. Ukazovateľ aktuálnej rýchlosti je v EV6 pomerne presný, pri reálnych 130 km/hod. ukazuje tachometer 132 km/hod.
Pri jazde nad Vami bdie množstvo asistentov. Z nich by som vyzdvihol systém udržiavania v jazdnom pruhu, fungujúci od rýchlosti 60 km/hod., ktorý jemnými korekciami volantu udržiava vozidlo priamo v strede pruhu. Už v základnej výbave je samozrejmosťou adaptívny tempomat s obmedzovačom rýchlosti a funkciou Stop&Go.
Zaujímavým prvkom príplatkového balíka Safety je asistent jazdy po diaľnici s podporou zmeny jazdného pruhu (HDA II), kedy pri preraďovaní sa do jazdného pruhu stačí jemne naznačiť volantom smer a systém sám vyhodnotí či je príslušný pruh voľný a vykoná manéver. Okrem neho obsahuje balík Safety ešte asistenta na predchádzanie zrážkam s vozidlami pri prejazde križovatkou, asistenta na predchádzanie zrážka pri cúvaní detegujúceho chodcov, zobrazovanie mŕtveho uhla na palubnom počítači, 360° parkovaciu kameru a inteligentný parkovací asistent s diaľkovým ovládaním (RSPA). Ten umožňuje pomocou tlačidiel na diaľkovom ovládači autonómne zacúvanie alebo vyparkovanie vozidla z úzkeho priestoru.
Navigácia Vás privedie kam potrebujete, má veľmi peknú grafiku a široké možnosti nastavenia.
Veľkou nevýhodou je že neposkytuje možnosť plánovania nabíjania na dlhšej trase. Verím však že je to len otázkou aktualizácie v budúcnosti.
Jazdu spríjemňuje prémiový audiosystém Meridian s externým zosilňovačom, 14 reproduktormi a technológiou Active Sound Design, ktorý hrá naozaj kvalitne.
Pri nočnej jazde sú skvelým spoločníkom inteligentné Full LED predné svetlomety s adaptívnym diaľkovým svietením ako súčasť príplatkového paketu Tech. Svietia vynikajúco a v diaľkovom režime príkladne vykrývajú protiidúce vozidlá.
Spotreba, dojazd a nabíjanie
Výrobcom udávaná priemerná spotreba testovaného modelu je 16,5 kWh/100 km. Ja som počas testu cez predĺžený víkend jazdil v teplom počasí s poludňajšími teplotami 25-30 °C, väčšinou so zapnutou klimatizáciou a na hornej hranici rýchlostných limitov.
Pri diaľničnej 110 sa spotreba ustálila na 18 kWh/100 km, pri 130 to bolo 24,8 kWh a na okresných cestách pri využívaní rekuperácie som nemal problém jazdiť priemerne za 14 kWh/100km. Trasa z Bratislavy na južné Slovensko s dĺžkou 165 km pozostávajúca z 30% jazdy po diaľnici s maximálnou povolenou rýchlosťou 110 km/hod., 33% pri 130 km/hod. a 37% z jazdy po okresných cestách a obciach znamenala priemernú spotrebu 18,1 kWh/100km, čo je veľmi slušná hodnota.
Celkovo som s vozidlom najazdil 740 km vrátane dynamickej jazdy a prudkých rozbehov s priemernou spotrebou 18,2 kWh/100 km.
Kia deklaruje dojazd testovaného modelu do 528 km. Ja som EV6 nikdy nenabil na 100%, ale prepočítaním údajov pri nabíjaní vychádzal maximálny dojazd 435-445 km, čo nie je vôbec zlý údaj.
Nabíjací port je umiestnený v zadnej pravej časti vozidla a jeho kryt je ohraničený zadnými svetlami. Otvoriť sa dá manuálne jeho zatlačením, tlačidlom po ľavej ruke vodiča alebo diaľkovým ovládačom, čo si zaslúži pochvalu pre prípad, že je kryt zašpinený. Jeho zatváranie je elektrické samostatným tlačidlom v porte. Kiu EV6 je možné nabíjať výkonom až do 240 kW.
Mne sa počas testu nepodarilo v hlavnom meste zohnať voľnú ultrarýchlu nabíjačku, nemám ani domáci wallbox, tak som nabíjal na 50 kW stojane, rovnako tak na južnom Slovensku. Pri výkone 50 kW udáva výrobca nabitie z 10 na 80% za 73 minút. Tento údaj som takmer dosahoval, napríklad nabíjanie z 35% na 80% trvalo 48 minút a z 55% na 80% 24 minút.
Zhodnotenie
Kia EV6 je vozidlo, za ktorým sa otočíte. Má zaujímavý a moderný dizajn, pôsobí dynamicky až športovo. Jazda s ňou je zábavou. Má veľkorysý a kvalitne spracovaný interiér. Už v základnej výbave poskytuje množstvo komfortných a bezpečnostných prvkov.
Vo výbave Earth s príplatkovými paketmi Safety a Tech Vám ponúkne naozaj všetko čo potrebujete a možno aj to, čo ani nevyužijete. Napriek niekoľkým spomenutým negatívam má potenciál stať sa v rámci elektrických vozidiel úspešným predajným modelom. Jedným z hlavných limitov zostáva vysoká kúpna cena, avšak v porovnaní s konkurenciou je nastavená primerane.
Autor: Juraj Lackovič