KIA v európskej premiére odprezentovala svoju novú koncepciu značky PBV (angl. Platform Beyond Vehicle, platforma mimo vozidla). Výsledkom budú, zjednodušene povedané, plne elektrické úžitkové vozidlá (elektrické dodávky a vany) s vysokou mierou modularity a najnovšími softvérovými riešeniami. Značka avizuje, že jej elektrické úžitkové modely sa budú vyznačovať najlepšími rozmermi a nosnosťou vo svojej triede. Zachádza aj ďalej. Vozidlá Kia PBV údajne budú najflexibilnejšími a technologicky najvyspelejšími ľahkými úžitkovými vozidlami na trhu.
Platforma PBV bola vyvinutá výhradne pre plne elektrické batériové vozidlá. Prispôsobiť sa dá rôznym dĺžkam rázvoru kolies, vďaka čomu na nej môže vyrásť široká škála veľkostí vozidiel a rôznych typov karosérií, rôznych prestavieb, rozmerov, ale aj usporiadaní sedadiel. V praxi môže vzniknúť rôzne individualizované vozidlá PBV pre špecifické potreby, ako sú napríklad regály, preprava chladeného tovaru, voľný čas či bezbariérová mobilita.
Mohlo by vás zaujímať:
- Prečo sú elektromobily pri záplavách lepším variantom ako spaľováky?
- GreenWay od 1.10.2024 mení cenník. Nový mesačný program a zrušenie roamingu Roam like at home
- Cena ročnej diaľničnej známky sa zmení. Priplatíme si desiatky percent
Spomína aj niekoľko konkrétnych parametrov z oblasti nabíjania. Vozidlá Kia PBV budú ponúkať AC nabíjanie s výkonom 22 kW a DC nabíjanie s výkonom až 150 kW. Nabíjanie z 10 na 80 percent kapacity má trvať menej ako 30 minút Podporovaná je technológia Plug & Charge, kedy vozidlo s nabíjacou stanicou komunikuje napriamo a nabíjací proces sa spúšťa automaticky po pripojení kábla bez nutnosti ručne autorizácie cez RFID kartu či mobilnú aplikáciu. Pred časom sa objavili aj prvotné informácie o údajnom približne 400 kilometrov na jedno nabitie, tie však zatiaľ neboli oficiálne potvrdené.
Plánovanie trasy zase nájde najbližšiu dostupnú nabíjaciu stanicu a navedie vozidlo priamo k nej. Implementované sú aj technológie V2S a V2G, ktoré umožnia napájať zariadenia, náradie, chladiace jednotky, núdzové zariadenia či vymieňať si elektrickú energiu so sieťou. Zo softvérových riešení je spomínaný operačný systém Android, hlasový asistent na báze umelej inteligencie, prediktívna údržba, inteligentné navádzanie a na mieru prispôsobený systém správy vozového parku. Pridávajú sa k tomu OTA aktualizácie a funkcia Digitálny kľúč 2.0.
V širšom meradle je možné naživo prenášané údaje generované počas prevádzky vozidla PBV využívať na analýzu jazdných návykov, diaľkovú identifikáciu problémov, prístup k príkazom vozidla a správu vozového parku. KIA prvé modely postavené na platforme PBV začne vyrábať v roku 2025. Ako prvý má byť dostupný model PV5, po ktorom budú nasledovať modely PV7 a PV1. Na každé vozidlo zo série PBV sa bude vzťahovať záruka 7 rokov, prípadne 150 000 najazdených kilometrov.
V rámci úsilia priviesť vozidlá PBV na cesty začala Kia minulý rok s výstavbou špecializovaného závodu v Južnej Kórei. Počiatočná výrobná kapacita vozidiel PBV na úrovni 150-tisíc kusov ročne sa postupne zvýši a v celosvetovom meradle dosiahne 300-tisíc kusov.
Mercedes a Renault už svoje plány postaviť moderné elektrické dodávky na elektrickej platforme oznámili, no vyzerá to tak, že práve KIA bude prvá, ktorá reálne s vozidlom aj príde. Spomínaným dvom automobilkám by sa to malo podariť v roku 2026 a ako sme spomínali vyššie, KIA plánuje uvedenie prvých modelov už na budúci rok.
eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave
Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van.
Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.