Ponuka KIA z pohľadu plug-in hybridných modelov pozostáva z KIA Niro, KIA Ceed SW a KIA XCeed. Prvé dva spomínané modely sme si už predstavili v samostatných článkoch KIA Go Electric. Teraz prichádza rad na posledný, a teda crossover KIA XCeed PHEV. Nakoľko ide o kompaktné SUV, rozmermi ide o vozidlo s dobrými kompromismi. Teda veľkosťou je stále príjemné do mesta a pre posádku ponúka stále dostatok priestoru.
Základne parametre
Praktické vlastnosti možno mierne narúša menší objem kufra, ktorý je z trojice vozidiel najmenší. V základe ide o 291 litrov, no ak zložíte zadné sedadlá, stúpne na 1243 litrov. Každopádne, praktická stránka je jedna vec, no veľmi dôležitá je aj efektivita, spotreba či elektrický dojazd. Plug-in hybridná motorizácia kombinuje klasický spaľovací motor a elektromotor. Ide o úplne totožnú motorizáciu, ktorou je vybavený aj plug-in hybridný Ceed SW a Niro. Maximálny kombinovaný výkon je 104 kW s krútiacim momentom 265 Nm.
• Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 395 x 1 826 x 1 483 milimetrov
• Motor: Benzínový štvorvalec GDi s objemom 1.6 litra, výkonom 77 kW a krútiacim momentom 147 Nm + predný elektromotor s výkonom 44 kW a krútiacim momentom 170 Nm
KIA XCeed má na dĺžku o rovných 21 centimetrov menej ako predĺžený Ceed SW. To sa prejavilo na nižšej hmotnosti, rádovo o 14 kilogramov. To je vítaná zmena, no zároveň je treba počítať aj so spomínaným menším objemom kufra. Crossover je posadený citeľne vyššie, a to o 3 až 4 centimetre, v závislosti od veľkosti osadený diskov. Rázvor náprav je ale v oboch verziách totožný, teda 2650 milimetrov. Aj predĺžený Ceed SW teda využíva rovnakú základňu a iba zväčšuje zadný priestor kufra.
Možnosti nabíjania
Rozmery sa medzi jednotlivými modelmi mierne líšia, no to je asi jediná najvýraznejšia zmena. Tak ako si rovnaký výkon drží spaľovací aj elektrický motor v rámci plug-in hybridných modelov, rovnaké hodnoty platia aj pre batériu či nabíjanie. V kufri je umiestnená batéria s kapacitou 8,9 kWh v kombinácii s palubnou nabíjačkou s výkonom 3,3 kW. Elektrický dojazd je podľa normy WLTP od 48 do 59 kilometrov. Ten sa samozrejme líši najmä od jazdného štýlu a rýchlosti. Spotreba elektrickej energie sa v čisto elektrickej jazde pohybuje od 10 do 12 kWh / 100 kilometrov, čo je na plug-in hybrid naozaj dobrá hodnota.
Nabíjanie do 100 % kapacity trvá približne 2 a pol hodiny. Vzhľadom na maximálny výkon palubnej nabíjačky aj na verejných nabíjacích staniciach je výkon nabíjania v domácich podmienkach len o zlomok času dlhší. Z klasickej domácej zásuvky je možné auto nabiť pribalenou nabíjačkou s tromi voliteľnými stupňami výkonu. Zvoliť si môžete buď 8 A, 10 A alebo 12 A, takže k tomu adekvátne sa aj líši čas nabíjania. Pri odbere 8 A je čas nabíjania približne 4 hodiny, no ak môžete nabíjať až s 12 A, batéria sa zvládne nabiť už za 2 hodiny a 45 minút.
Prečo plug-in hybrid?
Určite sú plug-in hybridné modely vhodné najmä pre tých, ktorí bývajú v rodinnom dome, prípadne majú k dispozícii garáž s elektrickou zásuvkou. Tak ako elektromobily, aj plug-in hybridy by sa mali nabíjať vtedy, keď dlhšie stoja, a to je najmä v noci. Ak teda takúto možnosť máte, je to veľká výhoda a pravdepodobne budete elektrický pohon využívať oveľa častejšie v porovnaní s tým, keby ste svoje auto mohli nabíjať iba na verejných nabíjacích staniciach. Zároveň, ak svoje auto používate najmä na krátke vzdialenosti do 50 či 100 kilometrov, s plug-in hybridom by ste túto vzdialenosť mohli prejsť takmer výhradne v elektrickom režime.
To znamená nižšie náklady na pohonné hmoty a taktiež aj výrazne nižšie emisie. Papierová spotreba pri kombinovanom cykle je iba 1,4 l / 100 km, a to je veľmi slušné. Pri malom dennom nájazde a iba občasnej jazde na benzín sa na túto hodnotu môžete bez problémov dostať. Ak by ste ale KIA XCeed nenabíjali, najvyššia spotreba môže dosiahnuť až 6,2 l / 100 km. Všetko teda závisí od vašich jazdných návykov a denného nájazdu. Preto je dôležité zvoliť si plug-in hybrid najmä vtedy, ak viete, že elektrický pohon spolu s batériou budete vedieť využiť na maximum.
V spolupráci s KIA Motors Sales Slovensko, s.r.o.