KIA sa elektrifikácií svojich modelov nevyhýba, práve naopak. Ich aktuálna ponuka pozostáva z troch plug-in hybridných a dvoch vydarených elektromobilov – e-Soul a e-Niro. Tie sú na trhu už nejaký ten rok, no zoznam plug-in hybridných modelov nedávno rozšírili modelom XCeed. Práve model Kia XCeed plug-in hybrid sa dostal na test aj k nám a pokúsil sa nás presvedčiť, že skúsenosti z elektromobilov dokázali efektívne zužitkovať.
Tento kompaktný crossover patrí medzi modely, ktoré aj na našich cestách stretávame čoraz častejšie, a tak príchod aj plug-in hybridnej verzie určite dáva zmysel. Teda, určite nie pre každého, ale je určite pravdepodobné, že svoju cieľovú skupinu si skrátka nájde. Ako som spomínal vyššie,
KIA má v ponuke aj dva elektromobily, ktoré patria medzi to najlepšie z aktuálnej dostupnej ponuky elektrických áut. Dobré meno v rámci elektrifikácie si drží aj so staršími plug-in hybridnými modelmi, ktoré rovnako patria k tým autám s lepšou plug-in hybridnou jednotkou.
Na KIA XCeed PHEV som bol zvedavý najmä kvôli povesti už ponúkaných modelov. Čo ale môj záujem ešte zvýšilo boli parametre, ktoré plug-in hybridný XCeed ponúka z pohľadu elektrifikácie. Parametre pohonu budem rozoberať nižšie, no čo určite stojí za povšimnutie je hodnota kapacity batérie v kombinácií s ponúkaným dojazdom. Zatiaľ čo väčšina plug-in hybridov je vybavovaná batériami, ktoré značne prekračujú kapacitu 10 kWh, KIA XCeed PHEV dostala batéria s kapacitou iba 8,9 kWh. Aj napriek takto nízkej hodnote ale výrobca sľubuje kombinovaný dojazd od 48 do 59 kilometrov, v závislosti od štýlu jazdy. Práve toto je údaj, ktorý som chcel skutočne otestovať.
Typický exteriér
Exteriér je typický pre Kiu a v aktuálnej verzii či práve v nami testovanej bielej verzii vyzerá naozaj dobre. Predná maska je zaslepená a má veľmi výrazný a sebavedomý vzhľad. Ten je sprevádzaný štýlovými predĺženými svetlami s vykrojením do tvaru V. Už v základnej GOLD výbave ide o FULL LED svetlomety. Celkovo pôsobí predná časť štýlovo, a to bez zásadných zmien. XCeed má skrátka typický charakter vychádzajúci z kórejskej automobilky, ktorý nie je možné zameniť.
• Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 395 x 1 826 x 1 483 milimetrov
• Motor: Benzínový štvorvalec GDi s objemom 1.6 litra, výkonom 77 kW a krútiacim momentom 147 Nm + predný elektromotor s výkonom 44 kW a krútiacim momentom 170 Nm | Maximálny kombinovaný výkon 104 kW a krútiaci moment 265 Nm
Je jasné, že vzhľad je iba subjektívna vec, ktorá sa nedá generalizovať, no osobne beriem dizajn XCeed ako moderný s prvkami, ktoré na ulici príliš nevystupujú z radu. Pri prechode do zadnej časti si auto stále drží identitu a viac vystupuje kategória crossoveru. Zadná časť je mohutnejšia a s prevažne jemnými líniami. Zadné svetlá majú rovnako predĺžený tvar, avšak bez vykrojenia. Z praktického hľadiska má KIA veľmi dobre riešené otváranie kufra.
Ak sa k autu blížite s plnými rukami, nemusíte kopať nohami pod autom, aby sa vám otvoril kufor. Stačí sa s priblížiť s kľúčom vo vrecku a ak auto zistí, že prichádzate zozadu, po troch pípnutiach sa kufor otvorí sám. Keď už spomínam kufor, ten má objem 291 litrov, no ak sklopíte zadné sedadlá, dostanete až 1 243 litrov, čo už je slušné číslo a viete tu odviesť napríklad aj menšiu skriňu. Čo sa týka kolies, v základe nájdete 16 palcové disky, no nami testovaný XCeed má príplatkovú výbavu Platinum, ktorá obsahuje už väčšie 18 palcové disky.
Decentný interiér
Interiér je v rámci možností priestranný, a to ako vpredu, tak aj vzadu. S už nastavenou prednou sedačkou som mal vzadu stále dostatok priestoru na nohy. Štandardne pri jazde vo štvorici sú teda aj dlhšie trasy bezproblémové a komfortné. Pri jazde v piatich už je potrebné oželieť komfort, čo je ale v tejto kategórií pomerne bežné a nie je možné brať túto vlastnosť vyslovene ako mínus. Dôležité je, že v nutných prípadoch sa vzadu dokážu odviesť aj traja.
Komfort vzadu určite vylepšujú samostatné výduchy klimatizácie zo stredového panelu, avšak bez USB konektora na nabíjanie mobilných zariadení. Vpredu je to s priestorom a komfortom samozrejme výrazne lepšie. Aj keď môže byť mínus, že elektronické ovládanie sedadla je dostupné len pre vodiča. Toto ale taktiež závisí od vašich preferencií. Všetky sedadlá kombinujú prevažne látkové poťahy s miernym koženým prešitím na bočných stranách. Celkovo je však pomer plastov a kože v interiéri výrazne naklonený práve k plastom, ak neberiem do úvahy samotnú palubnú dosku, ktorá zaberá najväčšou plochu.
Miesto na dverách, ktoré je ideálne pre položenie ruky, je ale potiahnuté kožou. V tomto smere môžem brať pozitívne volant, ktorý je taktiež potiahnutý kožou a pôsobí dobre. Ovládacie prvky sú síce z plastu, avšak lemované striebornou lištou. Ďalšie miesta, ktorých sa dotýkate najčastejšie taktiež obsahujú prevažne plastové prvky. Celý stredový panel zastupuje plast, aj keď tento dojem vylepšuje riadiaca páka obklopená strieborným plastom. Stále ale ide o plast a to platí aj pre miesto okolo infotainmentu. Vpredu už samozrejme sú prítomné aj USB konektory a súčasťou výbavy Platinum je bezdrôtová nabíjačka.
Infotainment a kokpit
V roku 2020 sú digitálne budíky už samozrejmosťou a KIA ponúka naozaj príjemnú grafiku. Niektorí výrobcovia sa s digitálnym kokpitom trápia a občas býva problém napríklad ja s výkonom, KIA je v tomto ohľade suverénna a ponúka naozaj veľmi príjemný vizuál. Opäť môžeme diskutovať o tom, že klasické budíky sú lepšie, no ak už sa firma rozhodne ísť s dobou, malo by ísť všetko bez problémov a v tomto ohľade idú príkladom.
Avšak, z hľadiska funkcií je to už úplne iná káva. Záleží, na čo ste zvyknutí, nakoľko napríklad Audi to hrá na minimalizmus a taký Mercedes-Benz ide do veľkých možností personalizácie. Budíky v KIA XCeed PHEV sú z tohto pohľadu jednoduchšie ale osobne mi to vôbec neprekáža. Ponúkajú dôležité informácie, a to najmä o jazde či jazdných asistentoch, pričom napríklad zobrazovanie navigácie v kokpite absentuje. Teda, vozidlo vám dokáže zobraziť najbližšiu odbočku šípkou, tam to končí a celú mapu do kokpitu nedostanete, aj keď by to vzhľadom na parametre a kvalitu displeja určite bolo možné.
Samotný infotainment a navigácia je zastúpená veľkým 10,25 palcovým dotykovým displejom. Nakoľko sme jazdili už v Kone či e-Niro, vedeli sme, čo tu môžeme čakať. Infotainment je prehľadný a intuitívny na ovládanie. Poradí si s Android Auto či Apple CarPlay, avšak v oboch prípadoch je nutné prepojenie mobilu cez kábel. V prípade rádia nechýba poteší podpora aj pre DAB, ktorá je súčasťou aj základnej výbavy GOLD. Nielen v rámci hybridnej, ale aj čisto elektrickej jazdy je ale určite najzaujímavejší panel spotreby. Ten prehľadne zobrazuje stav batérie v percentách či zostávajúci elektrický dojazd.
Jazdné režimy
S plug-in hybridnou KIA XCeed je samozrejme možné jazdiť v plne elektrickom, hybridnom, športovom alebo úspornom eko režime. Elektrický režim je dostupný iba pri nabitej batérií, pričom ak sa vybije, auto sa automaticky prepína do hybridného režimu. Hybridný systém jazdy je pomerne inteligentný a venovať sa mu budem v rámci skutočného testu. Športový režim je v KIA XCeed samozrejme určený pre čo najviac dynamickú jazdu, no keď sa pozriete na parametre pohonnej jednotky, pochopíte, že toto určite nie je auto, s ktorým by ste sa chceli baviť prudko dynamickou jazdou.
KIA XCeed PHEV je skôr rodinné auto, ktoré využívate na pokojnú a spoľahlivú prepravu z miesta A do miesta B a ideálne s nízkou alebo nulovou spotrebou paliva. Vozidlo je vybavené štvorvalcovým motorom 1.6 GDi so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorý spolupracuje s elektrickým motorom. Pri plug-in hybridných modeloch býva zvykom, že ponúkajú možno aj o niečo vyšší výkon ako čisto spaľovacie verzie, pri XCeed je to ale inak. Výkon spaľovacieho motora je 77 kW, teda asi 105 koní, pričom elektrický motor s výkonom 44 kW (60 koní) tiež netrhá asfalt.
Nižší výkon oboch pohonov je skutočne cítiť, aj keď KIA určite má správny argument, prečo sa rozhodla pre takúto nižšiu konfiguráciu. Či už zrýchľujete z miesta alebo na diaľnici pri vyšších rýchlostiach, ťah oboch motorov vás neprekvapí. Ak by automobilka siahla po výkonnejšom elektromotore, určite by to dynamike pomohlo, no aspoň je skutočne viditeľné, že sa zamerali prevažne na spotrebu. Výkon 44 kW v prípade elektrického motora je presne o 17 kW menej, ako má mestský elektromobil
Citigo-e alebo
e-Up, čo hovorí samé za seba. Jazda ako taká je pomerne tuhá a iba s malým náklonom do zákrut aj napriek vyššiemu ťažisku kompaktného SUV.
Jazdní asistenti
S jazdou nielen po diaľnici pomáha komplexný zoznam asistentov. Auto dokáže sledovať situáciu pred sebou a v prípade hroziacej kolízie vás upozorní. Nechýba tu asistent sledovania mŕtveho uhla a KIA zvláda aj čítanie dopravných značiek, ktoré následne zobrazuje v kokpite. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat so sledovaním jazdných pruhov. Systém dokáže držať auto aj v strede pruhu, čo je ale podmienené dobre zvýraznenými čiarami. Parkovacia kamera je obmedzená na predný a zadný pohľad.
Zvyšok auta je teda sledovaný parkovacími senzormi, no aj napriek tomu je tu prítomný parkovací asistent, ktorý dokáže zaparkovať pozdĺžne, ale aj kolmo. Priamo cez tlačidlo na stredovom paneli sa dá zvoliť miesto, kde má systém hľadať parkovacie miesto. Asistent ale nie je plne automatický a je potrebné mu pomôcť. Auto pri parkovaní ovláda plyn a volant, no radiť rýchlosti je už potrebné manuálne. Ak ho budete chcieť využívať, vo väčšine prípadov funguje takmer bez problémov, no správne fungovanie je opäť podmienené dobre zvýraznenými čiarami. Skúšal som ho na mieste s už vyšúchanými čiarami a konečná parkovacia pozícia nebola správna.
Batéria a nabíjanie
Batéria má kapacitu iba 8,9 kWh, čo je na
plug-in hybrid týchto rozmerov na prvý pohľad málo. Avšak, keďže KIA vie robiť efektívne elektromobily, skúsenosti očividne preniesli aj do plug-in hybridných modelov. Podľa výrobcu je elektrický dojazd od 48 do 59 kilometrov v závislosti od štýlu jazdy. Už vopred som si zistil, že KIA do vozidiel dáva iba pomalšiu 3,7 kW palubnú nabíjačku. Na základe viacerých testov je však viac ako jasné, že rýchlejšia palubná nabíjačka iba pomáha efektívnejšiemu využívaniu hybridnému jazdnému systému.
Predsa len, ak sa vie batéria nabiť rýchlejšie, elektrický pohon môžete využívať oveľa častejšie. KIA sa ale pre pomalšiu nabíjačku mala dôvod rozhodnúť, nakoľko kvôli menšej batérii je čas nabíjania podobný s ostatnými plug-in hybridmi s batériami nad 11 kWh. Čas nabíjania je teda približne dve a štvrť hodiny, nakoľko nabíjačka do auta vždy dodala maximálne 7,9 kWh elektrickej energie. Samozrejme, ak by sa tu bola aspoň možnosť príplatkovej výbavy s výkonnejšou palubnou nabíjačkou, určite by to vozidlu neuškodilo.
Test v skutočných podmienkach
My sme XCeed testovali najmä pri jazde v meste a na diaľničnom úseku medzi Bratislavou a Trnavou. Ak som batériu nabil na 100 % kapacity, systém vždy ukazoval dojazd 50 kilometrov. Po okresných cestách je to ale skôr 45 kilometrov a jazdou po diaľnici pri asi 120 km/h už dojazd klesá pod 40 kilometrov. Vzhľadom na kapacitu batérie a charakter auta ide o veľmi solídne hodnoty, ktoré dosahujú plug-in hybridy aj s o 2-3 kWh väčšími batériami.
KIA si vždy v batérii necháva aspoň 10 % rezervu, aby elektrický pohon mohla využiť tam, kde je spaľovací najmenej efektívny. Presnejšie, elektrický režim sa prepne na hybridný a dojazd klesne na nulu už pri 16 % batérie. Ak sú vaše denné nájazdy do 50 respektíve 100 km, spotreba paliva môže byť takmer nulová. Samozrejme, iba ak jazdíte najmä po meste a okresných cestách. Keď už nájazd s elektrickým a spaľovacím motorom kombinujete v približne rovnakom pomere, spotreba sa bude pohybovať okolo 3-4 litrov.
Jazda z Bratislavy do Trnavy s dĺžkou 58 kilometrov skončila so spotrebou 1,6 litra / 100 km, čo je štandard. Avšak, často som ešte robil jazdy po meste, kedy spotreba paliva prirodzene vyskočila aj nad tri litre. Po skončení testu a prejdení 432 kilometrov v kombinácii mesto / diaľnica sa spotreba zastavila na hodnote 3,6 l / 100 km. S XCeed však máme za sebou aj trasu z Košíc do Bratislavy. Vyrážali sme s nabitou batériou a jazdili sme vždy maximálnou povolenou rýchlosťou. Spotreba sa na tejto trase vyšplhala na 6,4 l / 100 km, čo je vzhľadom na dĺžku a charakter trasy očakávaná spotreba.
Záver
KIA XCeed je určite dobre postavený crossover aj vo verzii so spaľovacím motorom. Drvivú väčšinu vlastností si tak prenáša aj do plug-in hybridnej motorizácie, ktorá prináša najmä pozitíva. Ak vynechám ako mínus nižší výkon spaľovacieho motora, v rámci elektrickej jazdy sú ale jasne viditeľné skúsenosti, ktoré sa odrážajú aj na spotrebe a výslednom dojazde. Ten je ale aj napriek tomu iba štandardom medzi plug-in hybridmi. Je preto škoda, že KIA nesiahla po väčšej batérii a výkonnejšej nabíjačke. Cena plug-in hybridnej verzie začína na sume 33 300 €.
Pri pohľade na konkurenciu ale vidíme iba veľmi podobné modely s ohľadom na plug-in hybridný pohon. Či už ide o
Peugeot 3008 alebo
Opel Grandland X HYBRID4, dojazd a spotreba paliva je vo všetkých prípadoch veľmi podobná. Pri rozhodovaní je tak potrebné sa skôr zamerať na iné parametre či vlastné preferencie.