Skoro žiaden fanúšik elektromobility nezabudne ako jednu z výhod spomenúť ekonomicky výhodné jazdenie na elektromobile, najmä teraz v časoch vysokých cien pohonných hmôt. Počúva sa to dobre, no koľko dokážete reálne ušetriť oproti vášmu spaľováku? Odhliadnime teraz na chvíľu od nákupných cien elektromobilov a poďme sa pozrieť ako dopadol náš týždenný test prevádzkových nákladov s Hyundai Kona Electric na severe Slovenska.
Čo, kde a ako sme testovali?
Koncom apríla sme mali možnosť otestovať Hyundai Kona Electric (kapacita batérie 64,8 kWh, výkon 150 kW, WLTP spotreba 16,8 kWh/100km, WLTP dojazd 510 km) v päťčlennej rodine v rodinnom dome v okrese Martin. Zamerali sme sa preto na domáce nabíjanie, kde sme mali k dispozícií domácu zásuvku s výkonom 2,6kW, a tiež wallbox s výkonom 11kW.
Pre porovnanie spotreby sme ako vozidlo so spaľovacím motorom využili podobne veľké dieslom poháňané vozidlo vyrobené v roku 2017, s motorom 1,6 HDi, výkonom 85kW a priemernou spotrebou 5,8 l/100 km. Aké boli teda naše zistenia?
Hyundai Kona Electric: Spotreba
Počas testovania sme najazdili takmer 400 kilometrov. Približne 150 kilometrov sme najazdili po diaľnici priemernou rýchlosťou 125 km/h a priemerná spotreba sa v tomto prípade vyšplhala na 23,2 kWh/100 km. V meste nám spotreba vychádzala rôzne podľa jazdeného terénu. Keďže rodinný dom sa nachádza na vyvýšenom mieste pod lesom, jazdy dole kopcom mali spotrebu medzi 6 až 8 kWh/100 km a jazdy hore kopcom zase naopak medzi 18 až 20 kWh /100 km. Celková priemerná spotreba v meste tak vychádzala okolo 15,6 kWh/100 km.
Hyundai Kona Electric – Nabíjanie a náklady
Po prejdení 280 km (z toho 212 km diaľničných) sa kapacita batérie zastavila na hodnote 6%. Počas týždňa sme dobíjali celkovo sedemkrát v trvaní 28,5 hodiny a dobili sme tak 427 km dojazdu. Na časté nabíjanie elektromobilu sme sa spočiatku museli mentálne nastaviť, no časom to fungovalo už úplne automaticky.
Najviac sme používali pomalé nabíjanie počas dňa z domácej zásuvky na 230 V, keď vozidlo stálo zaparkované pred domom. Fotovoltika stíhala vyrábať dostatočné množstvo energie, tak sme vozidlo nabíjali prakticky zadarmo priamo zo slnka. Dĺžku nabíjania nám ukazovalo niekedy aj viac ako 20 hodín, no nerobilo nám to vrásky na čele, keďže sme mali v pláne len krátke vzdialenosti v rámci mesta.
V jednom prípade sme si naplánovali výlet na dlhšiu vzdialenosť, preto sme sa rozhodli nabiť Hyundai Kona cez wallbox, kde bol čas dobitia len 3,5 hodiny. Za dve hodiny nám nabilo batériu zo 40 na 71 %. Keďže výkon wallboxu bol 11kW, fotovoltika dokázala pokryť priamo zo slnka len približne polovicu potrebnej energie a zvyšok išiel z distribučnej siete. Energia čerpaná z distribučnej siete však bola pokrytá v rámci virtuálnej batérie (VB) domácnosti. Do virtuálnej batérie si priebežne ukladáte prebytky z produkcie fotovoltiky a v prípade potreby tento “uložený” objem môžete získať späť za cenu distribučných poplatkov, čo je približne polovica z bežnej ceny za 1 kWh.
V tabuľke nižšie sú v druhom a treťom stĺpci uvedené údaje a prepočty z nabíjania vozidla počas nášho testovania. Celé nabíjanie nás tak vyšlo na 70 centov, za ktoré sme si dobili viac ako 420 km dojazdu. Ak by sme nepoužívali fotovoltiku ani virtuálnu batériu, ale len energiu dodanú zo siete, naše náklady by boli mierne cez 11 €. Ak by sme na rovnakú vzdialenosť použili naše vozidlo so spaľovacím motorom, náklady by dosiahli takmer 40 €. To je už veľmi slušná úspora 30 € na relatívne krátkom úseku a v krátkom čase.
Čisto fotovoltika (FVE)
Zásuvka (2,6kW) |
Kombinácia FVE a virtuálna batéria
Wallbox (11kW) |
Distrib. sieť (NT)
Zásuvka (2,6kW) |
|
Celkové Náklady | 0,00 € | 0,70 € | 11,19 € |
Dobitá energia (v kWh) | 68,1 | 22,9 | 91 |
Cena za 1 kWh | 0,000 € | 0,031 € | 0,123 € |
Dobité kilometre | 308 | 119 | 427 |
Trvanie nabíjania (hod) | 26,4 | 2,1 | 28,5 |
Náklady na 100km | 0,00 € | 0,59 € | 2,62 € |
Ak by sme sa na to pozreli z perspektívy jedného roka a priemerného počtu najazdených kilometrov za rok, úspory by sa mohli vyšplhať na stovky, v niektorých prípadoch až na pár tisíc Eur ročne, čo už stojí za zamyslenie. Treba mať samozrejme na pamäti aj v úvode spomínanú nákupnú cenu vozidla, ktorá nie je zanedbateľná. Pri komplexnej analýze nákladov a návratnosti treba samozrejme počítať aj s cenou fotovoltického systému. Ten ale v drvivej väčšine prípadov nebudete inštalovať len kvôli tomu, aby ste ho využívali čisto na nabíjanie elektromobilu.
Ročný nájazd v km | FVE | FVE + VB | Distrib. sieť (NT) | Spaľovák
(1,6 Eur/l paliva) |
15 000 | 0,00 € | 88,04 € | 393,09 € | 1 392,00 € |
20 000 | 0,00 € | 117,39 € | 524,12 € | 1 856,00 € |
25 000 | 0,00 € | 146,73 € | 655,15 € | 2 320,00 € |
V každom prípade, kombinácia fotovoltiky a elektrického vozidla je veľmi efektívna. Okrem toho, že znižuje náklady na prepravu prakticky na nulu, výrazne zrýchľuje návratnosť investície do fotovoltiky. Samozrejme, závisí aj od toho, či produkujete na fotovoltike prebytky, ktorými nabijete vaše vozidlo alebo či len kanibalizujete na energií pôvodne určenej pre domácnosť. V takom prípade budete potrebovať investície do rozšírenia vašej fotovoltickej zostavy.
Ak ste sa v tejto téme našli a máte podobné, resp. odlišné skúsenosti, dajte nám o tom vedieť v našej skupine na Facebooku alebo v našej komunite na NearCharger.sk.