Volkswagen e-Golf nikdy nebol žiadnym prevratným elektromobilom, no v čase svojho uvedenia v roku 2014 predstavoval jeden z prvých pokusov tradičnej automobilky o cenovo dostupné elektrické auto. Konkurenciou mu vtedy bol hlavne Nissan Leaf, ktorý ponúkal podobnú výdrž na jedno nabitie, no s mierne väčšou batériou. Z odstupom času ho väčšina jeho používateľov ale hodnotí pozitívne, informuje InsideEVs.
Prvá generácia e-Golfu mala 24,2 kWh batériu bez aktívneho tepelného manažmentu, čo je z dnešného pohľadu veľmi malé číslo. Dnes už elektromobily ponúkajú batérie s kapacitou často vyššou ako 100 kWh. Oficiálny dojazd podľa americkej normy EPA bol 83 míľ (133 km), čo znamená, že po desaťročí používania a prirodzenom opotrebení batérie je jeho využiteľnosť v zimných podmienkach veľmi otázna. No ako ukázal Bjorn Nyland, známy testovač elektromobilov, e-Golf stále dokáže fungovať, hoci s častým nabíjaním.
Stojí menej, ako by ste možno očakávali
Nyland si kúpil tento 2014 e-Golf za 40 000 nórskych korún (cca 3 250 eur), čo je na funkčný elektromobil výhodná cena. Navyše, jeho nájazd 138 000 km nie je veľmi vysoký. Chcel ho rovno aj otestovať, a tak jazdy prebiehali pri teplote -11 °C, pričom auto so stavom nabitia 88 % odhadovalo dojazd len 82 km. Po jazde po diaľnici rýchlosťou 90 km/h sa Nyland rozhodol opustiť hlavnú cestu, aby mal väčšiu istotu, že dorazí k nabíjačke.
Nakoniec sa mu podarilo prejsť 84 km, pričom palubný počítač ukazoval zostávajúci dojazd 11 km. Priemerná spotreba 17,9 kWh/100 km je pritom stále konkurencieschopná aj oproti moderným elektromobilom, avšak ten dojazd výrazne zaostáva.
Najväčšou otázkou bola degradácia batérie. Keď bol e-Golf nový, jeho využiteľná kapacita bola 20 kWh, zatiaľ čo po desiatich rokoch test ukázal 16,7 kWh. To znamená pokles na 83,5 % pôvodnej kapacity. To je pre batériu bez aktívneho chladenia celkom dobrý výsledok. Problémom však zostáva nízka kapacita batérie už v čase výroby – degradácia spôsobila, že dojazd je dnes značne obmedzený.
Aj keď ide o starší model s nízkym dojazdom, za 3 250 eur ponúka stále použiteľné mestské dojazdy. Napriek tomu, že technologicky zaostáva za súčasnými konkurentmi, môže byť dobrým riešením pre tých, ktorí hľadajú lacný vstup do sveta elektromobility.