MojElektromobil

Vo svete spaľovacích áut je porucha motora považovaná za veľký problém a väčšinou znamená absolútny koniec. Cena komplet nového motora je taká vysoká, že sa skôr oplatí kúpiť iné auto. Jeho výmena sa tak prakticky oplatí len pri nových vozidlách, ktoré majú stále vysokú hodnotu. Pri elektromobiloch je situácia iná a porucha motora je mimoriadne vzácna. Väčšie otázky ale vyvoláva batéria. Jej cena a to, ako dlho vlastne vydrží. Ľudia sa obávajú toho, že najazdia napríklad 100-tisíc kilometrov a je po batérii. To samozrejme nie je pravda. Avšak to, že batéria je drahá, pravdou je.

Batéria je najdrahším komponentom elektromobilu

Či chceme alebo nie, práve batéria je najdrahším komponentom elektromobilu. Jej zdravie klesá časom, no najmä nabíjacími cyklami. Čím viackrát bolo vozidlo nabité, tým je pravdepodobnejšie, celková kapacita batérie je nižšia. V zásade platí, že zdravie batérie má charakter krivky. Najviac klesá pri novom vozidle a čím dlhšie sa používa, tým klesá menej. Bežne sa stretávame so situáciami, že po prvých 100-tisíc km je napríklad degradácia batérie na úrovni 8 percent, ďalších 100-tisíc sa pridajú len ďalšie dve. Toto je samozrejme veľmi všeobecný údaj. Konkrétne čísla sa líšia od konkrétneho vozidla.

Tesla modelová paleta
Zdroj: Tesla

Zaujímavým príkladom výdrže batérie elektromobilu je Tesla Model X nášho kamaráta Kika, ktorá má najazdených už vyše 400-tisíc kilometrov. Degradácia batérie podľa odhadov z BMS (Battery Management System) dosahuje približne 11,3 %. Pri nájazde 320 000 kilometrov podľa štandardizovaných meraní degradácia využiteľnej kapacity dosahovala približne 10%. Podľa kontrolných aplikácií to bol interval 9,6 až 10,4 %. Samozrejme, batéria nebola menená ani raz. Ak vás zaujíma, aké servisné úkony boli na vozidle vykonané, odporúčame článok Kristián na elektromobile najazdil už 400 000 kilometrov. Koľko minul na servis?

Batéria vydrží veľmi dlho

Dobrou správou je, že batérie v elektromobiloch sa ukázali ako mimoriadne odolné, hovorí portál Autobild. Dokonca ani samotní výrobcovia s takto dobrou výdržou nepočítali. Napríklad aj najstaršie BMW i3 sú teraz stavom batérie výrazne nad hranicou 70 percent. Pripomíname tiež, že kvalita batérií každým rokom stúpa, moderné vozidlá sú na tom ešte lepšie. Akýmsi bežným štandardom je záruka na batériu elektromobilu po dobu 8 rokov, prípadne 160-tisíc kilometrov, v závislosti od toho, čo nastane skôr.

BMW i3
BMW i3

Poďme teda k samotným cenám batérie. Tie automobilky veľmi prezrádzať nechcú, no napríklad jeden modul v BMW i3 stojí 1794 €. Batéria s ôsmimi modulmi má teda hodnotu 14 352 €. Ak sa na batérii nájde závada, našťastie ju nie je potrebné meniť celú. Väčšinou sa vymení len modul, ktorý je vadný.

Približné ceny akumulátorov v elektromobiloch

Cenu novej batérie neuvádza napríklad ani Tesla. Autobild hovorí, že to vyzerá tak, akoby cenu automobilka ani nepoznala. Avšak zdá sa, že tieto čísla existujú. Napríklad dávnejšie stála batérie pre Tesla Model X 15 000 eur. V roku 2021 jeden fínsky YouTuber zistil, že výmena batérie v jeho 8-ročnom Modeli S by stála 20-tisíc eur.

Mohlo by vás zaujímať:

Ďalším z príkladov je majiteľ plug-in hybridného Mercedesu, ktorému za náhradnú batériu naúčtovali sumu 17 700 eur. Ceny batérií nezverejňuje ani Audi, Fiat či Opel.  V prípade novších modelov z rodiny ID od Volkswagenu by mala batéria stáť 10-15 tisíc eur, starší e-Golf či e-Up by mali byť v rozmedzí od 10 do 20 tisíc. Mercedes si za batériu v modeli EQE účtuje 21 375 € a nový akumulátor v EQB vyjde 18 739 eur. V prípade modelu EQS SUV je to bez niekoľkých stoviek takmer 30 tisíc eur. Táto batéria má však predĺženú záruku na dobu 10 rokov alebo 250-tisíc km.

Test Mercedes-Benz EQE SUV
Mercedes-Benz EQE SUV

Batérie v Smartoch (fortwo aj forfou) by mali stáť približne 6 500 eur, podmienkou je vrátenie starej batérie. Batéria v elektromobile Honda e stojí 7283 € a v Dacii Spring 6 769 €. Približná cena batérie vo vozidlách Renault Zoe, Kangoo ZE a Twingo Electric sú okolo 9 000 eur.

Ďalšie ceny batérií v elektromobiloch Hyundai a Kia:

  • Hyundai Kona 39 kWh – 20 176 €
  • Hyundai Kona 64 kWh – 33 771 €
  • Hyundai IONIQ – 20 176 €
  • Kia e-Niro 39 kWh – 6940 €
  • Kia e-Niro 64 kWh – 10 410 €
  • Kia EV6 – 10 364 €
Náš tip
Zobrali sme elektromobil k slovinským jazerám. Bolo to také utrpenie?
5. apríla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+