Na obzore má byť ďalšia prevratná technológia pre batérie bez kobaltu

Výrobcovia elektrických áut sú dnes prakticky závislí na využívaní kobaltu, ktorého ťažba je náročná, drahá a má aj svoje tienisté stránky na poli etiky i ľudských práv. Preto sa batériové články bez kobaltu a celé pozadie okolo nich v ostatnej dobe stali tak horúcou témou.

Pravidelne sa stretávame s informáciami o výskume a vývoji nových batérií, ktoré by sa obišli bez kobaltu, no pritom by si zachovali vlastnosti, na ktoré si výrobcovia elektromobilov zvykli. A hoci by sa automobilky chceli od kobaltu odpútať, cesta je to pomerne komplikovaná a tŕnistá.

Viaceré projekty

V tejto oblasti sa aktívne angažuje napríklad Tesla. Tá len nedávno oznámila, že v spolupráci s čínskym CATL predstaví lacné batérie so zárukou až 1 milión míľ, a to bez použitia kobaltu. Podľa všetkého by malo ísť o lítium-železo-fosfátové batérie LFP, pri ktorých je problémom ich nízka hustota energie, no na druhej strane majú vysokú výkonovú hustotu a môžu sa nabíjať z 0 na 80% za menej ako 20 minút.

Zaujímavé je to aj z pohľadu výrobnej ceny. Batérie LFP/LFMP od spoločnosti CATL neobsahujúce kobalt sa totiž majú vyrábať s cenou nižšou ako 60 € za kWh. Tesla však nie je osamotenou lastovičkou. Len krátko po správe o spolupráci s CATL sa do obehu dostala ďalšia zaujímavá správa. Vynoril sa statný konkurent. Čínska firma SVolt vraj Teslu nielenže predbehne, no dokonca ponúkne batérie bez kobaltu s lepšími vlastnosťami.

Súvisiacie články

A to je len zlomok zo všetkých informácií, ktoré sa pravidelne objavujú. O vynikajúcich batériách bez kobaltu počúvame z každej strany. Pomaly to vyzerá tak, že do tejto technológie fušuje snáď každá väčšia firma, no a potom sú tu samozrejme aj vedeckí pracovníci.

Univerzitný výskum

Aj tento týždeň sa dozvedáme o ďalšom prevratnom vedeckom úspechu. Portál InsideEVs informuje, že vedci z “Cockrellovej školy inžinierstva” spadajúcej pod Texaskú univerzitu vyvinuli novú batériu bez kobaltu. Dosiahnuť to mali jedinečnou kombináciou niklu, mangánu a hliníka, čím získali rovnomernejšiu distribúciu iónov na katódach.

V konečnom dôsledku tak mali vyvinúť batériu bez kobaltu, ktorá netrpí problémom s nízkym počtom nabíjacích cyklov či pomalým nabíjaním. Nová technológia má byť dokonca lacnejšia než to, čo sa používa dnes. Proces, ktorý stojí v pozadí prevratného pokroku má byť škáľovateľný a výskumníci z tímu dokonca založili vlastný startup TexPower, aby technológiu čo najskôr dostali na trh. Ak sú tieto informácie skutočne správne, tak už čoskoro by sme o tom mali počuť viac.

Náš tip
Prírodná protónová batéria sa nabije za pár sekúnd, zvládne aj nízke teploty
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.