Máme za sebou spustenie žiadostí o dotácie na elektromobily. Konkrétne sme ho mali za sebou za 3 minúty 41 sekúnd. Presne toľko trvala rezervácia celého, navýšeného 6-miliónového rámca.
Šťastie prialo iba tým najrýchlejším. Tým, ktorí vedeli, že konať bude treba rýchlo. Tým, ktorí sa pripravili a naštudovali si, čo bude treba urobiť.
Registráciu stihlo 668 žiadateľov, ktorí žiadali o dotáciu na 786 vozidiel (firmy mohli žiadať o 3 vozidlá naraz). To je informácia, ktorá zaznela hádam vo všetkých médiách.
O čom sa hovorí už menej je, že v priebehu prvého dňa boli zaregistrované žiadosti až na takmer 5000 elektrifikovaných vozidiel. Bohužiaľ, väčšina sa dostala iba do zásobníka. A to v tom nie sú zahrnuté veľké firmy, ktoré chceli čerpať dotáciu na viac ako 3 vozidlá. Pôvodný limit bol 25 elektromobilov, resp. 40 plug-in hybridov na jednu právnickú osobu.
Tieto čísla prezrádzajú viac, ako by si mnohí mysleli.
Hoaxy prestali fungovať
Stále dookola sledujeme tie tendenčné správy ropnej lobby a portálov, ktorým ide viac o čítanosť než o faktami podložené informácie. Aké sú tie elektromobily zlé a neekologické. Za oknom nám horia adventné sviece komínov rafinérky, zatiaľ čo my čítame hoaxy o požiari batérie elektromobilu po vážnej nehode, či ako nás zaplavia milióny ton odpadu z nich.
Tesne pred spustením registrácií k dotáciám sa ešte objaví reportáž TV Markíza, v ktorej docent Magdolen z STU odrádza od elektromobilov. Ako sa hovorí, kto chce, hľadá spôsoby. Kto nechce, hľadá dôvody.
A potom príde deň registrácie a odrazu tu máme tisíce záujemcov o kúpu elektromobilu. Ako je to možné?
Problém je cena, nie nezáujem
Práve osemtisícová dotácia priblížila ceny elektromobilov k cenám porovnateľných spaľovacích alternatív. To už si ľudia zobrali do rúk kalkulačky a počítali: Koľko kilometrov ročne najazdíme? Koľko minieme na benzín? Koľko by sme minuli na nabíjanie? Registračná daň a PZP má nižšie sadzby než spaľovák? Cestná daň je nulová? Netreba meniť olej, servis je lacnejší? A výsledky odrazu boli v prospech elektromobilu. Výrazne.
Už sme úplne inde ako pred 3 rokmi, kedy bolo vyhlásené prvé kolo dotácií. Vtedy podpora trvala rok a pol, celý rámec sa ani nestihol vyčerpať. Dôvod? Malá ponuka vozidiel s nezaujímavými parametrami. A málo informácií.
Vývoj sa ale posunul ďalej. Dnes si vyberáme z väčšieho množstva elektromobilov, majú vyššie kapacity batérií, podporujú rýchlonabíjanie, majú nižšie ceny. Nabíjacia infraštruktúra rastie raketovým tempom. A k dispozícii je už aj množstvo informácií v slovenčine. Portál MôjElektromobil.sk navštívilo za posledných 30 dní bezmála 60 000 unikátnych návštevníkov. Ľudia sa o elektromobilitu začali aktívne zaujímať. A mnohí z nich sa rozhodli o dotáciu požiadať.
Menší záujem o plug-in hybridy
Zaujímavou informáciou je fakt, že aj na konzervatívnom Slovensku dáva čoraz viac záujemcov prednosť elektromobilom pred plug-in hybridmi. Už v prvom kole v roku 2017 bol podiel v ich prospech, konkrétne 62 % elektromobily a 38 % plug-in hybridy. V aktuálnej výzve tvoria elektromobily ešte výraznejší, až 87,6 % podiel.
Na toto sa dá pozrieť z rôznych uhlov pohľadu: Faktom je, že aj bez dotácie sú plug-in hybridy cenovo dostupnejšie, než ich čisto elektrifikovaní konkurenti. Preto toto percento nemusí (a ani nepredstavuje) skutočný podiel na predajoch.
Druhým faktom je, že ak niekto má elektrickú zásuvku v garáži, už radšej siahne po čistom elektromobile. S vyšším dojazdom, s nižšími servisnými nákladmi. Aj keby mal plniť funkciu druhého auta v rodine.
Na tento trend sa teraz musia pozrieť automobilky. A mali by si čím skôr uvedomiť, že plug-in hybridy nie sú riešením, ale iba medzikrokom k čistej elektromobilite.
Čo bude ďalej?
Mohli by sme polemizovať o tom, či sa nemohlo radšej rozdeľovať 4000 eur namiesto 8000 eur a vyhovieť tak dvojnásobku žiadateľov. Mohli by sme polemizovať o tom, prečo podpora nie je kontinuálna, s jasne nastavenými parametrami. Môžme sa hnevať že podpora je nárazová – buď 8000 alebo nič. Ministerstvo hospodárstva teraz získalo úplne iné čísla ako v roku 2017. A s nimi vie pracovať.
Niektorí sú spokojní, mnohí nie. Jedno je ale isté: Podpora zásadným spôsobom posunula elektromobilitu na Slovensku vpred. Aj vďaka množstvu správ sa začalo o ňu zaujímať oveľa viac ľudí. A toto je najpozitívnejšia správa včerajšieho dňa.
Nateraz špekulovať, či bude ďalšie kolo, je predčasné. Príprava súčasnej výzvy trvala takmer 2 roky. Ostáva nám dúfať, že ďalšia fáza podpory elektromobility na Slovensku príde skôr ako o ďalšie dva. Že bude jasne definovaná, predvídateľná a kontinuálna. Že zdroj financovania bude objektívne zvolený, napríklad z registračnej dane vozidiel so spaľovacím motorom s vysokým výkonom a emisiami. A že o jej pridelení resp. nepridelení nebude rozhodovať obsah motivačného listu, ani rýchlosť akou viete robiť CTRL+C a CTRL+V.