Plošný koniec áut so spaľovacími motormi v Európe môže byť bližšie, než sme čakali. Takmer tri desiatky významných svetových firiem s menami ako IKEA, Uber, GreenWay či Volvo Cars, podpísali otvorenú výzvu, v ktorej od zástupcov Európskej únie žiadajú ráznu stopku pre spaľovacie motory.
O tejto téme sa hovorí už dlhodobo. Nedávno aj v súvislosti s plánovaným sprísnením emisných limitov známym pod označením Euro 7. S myšlienkou, ako takou, sa pohráva už viacero krajín, no každá z nich k tomu doteraz pristupovala po svojom. Rázne vystupuje napríklad Spojené kráľovstvo, ktoré predaj plánuje ukončiť už v roku 2030.
Aj zo strany automobiliek môžeme už dlhší čas počúvať správy o postupnej elektrifikácii výroby a znižovaní podielu áut so spaľovacími motormi. Opäť však platí, že každá z nich má vlastnú víziu a plán.
Zjednotenie plánovaného konca
Nová iniciatíva by tento proces chcela zjednotiť a urýchliť. Zástupcov Európskej únie vyzýva k tomu, aby vytýčili presný termín, ktorý formálne ukončí predaj spaľovákov. Ako požadovaný hraničný termín sa konkrétne spomína rok 2035.
Stanovením presného termínu podľa podporovateľov novej výzvy dôjde k vyslaniu jasnej správy, že časy áut so spaľovacími motormi sú už preč. Myšlienka v pozadí spočíva v tom, že automobilky, dodávateľský reťazec, ako aj prevádzkovatelia infraštruktúry pristúpia k rýchlejšiemu znižovaniu svojej uhlíkovej stopy.
Autá a dodávky sa majú na celoeurópskych emisiách CO2 podieľať 15% a predstavujú najväčší zdroj toxických emisií oxidov dusíka kvôli ktorým ročne zomiera 54 000 Európanov. Ročné náklady na dovoz ropy boli podľa organizácie Transport & Environment vyčíslené na 200 miliárd eur. To znamená, že prechod na elektrické autá by mal mať výrazný dopad na ekologickú, ako aj ekonomickú stránku.
Silná podpora, no otázny dopad
Medzi silných podporovateľov iniciatívy patrí Volvo, ktoré sa do roku 2030 chce stať spoločnosťou výhradne elektrických áut, čím sa plánuje postaviť do pozície lídra pre autopriemysel. Uvádza však, že pre takúto veľkú zmenu je nutná podpora zo strany legislatívy, a práve preto plne výzvu plne podporuje.
V podobnom duchu sa vyjadrujú aj ďalší signatári európskej výzvy na ukončenie výroby vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035. Napríklad taký Uber prezentuje myšlienku, že zákaz urýchli nástup elektromobility vďaka rozšíreniu ponuky cenovo dostupných elektrických áut.
Ako bude vyzerať reakcia zo strany zástupcov Európskej únie ukáže až čas. Momentálne sa nachádzame len na samom začiatku.