MojElektromobil

Košická župa vyprodukuje takmer tretinu emisií CO2 v krajine. Vodíková stratégia pre Košický kraj mapuje možnosti, ako by sa dal lokálne využiť tento plyn ako obnoviteľný zdroj energie a pohonu. Predbehli tak štát, ktorý pripravuje Národnú vodíkovú stratégiu.

Je to takmer 29% v SR, za roky 2013 – 2019 v priemere takmer 12,5 miliónov ton COročne. KSK po viac ako roku príprav predstavil strategický dokument zameraný na využitie vodíkových technológií – Vodíková stratégia pre Košický kraj. Pracovali na ňom experti na vodík z Technickej univerzity v Košiciach (TUKE), Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach (UPJŠ) a Slovenskej akadémie vied (SAV).

Vodíková stratégia Košický kraj - Český vodíkový autobus TriHyBus (Zdroj: Škoda)
Český vodíkový autobus TriHyBus (Zdroj: Ústav jaderního výzkumu)

Vodíková stratégia pre Košický kraj

V rámci Vodíkovej stratégie sme zmapovali možnosti, v ktorých je možné využívať vodíkové technológie. Ide napríklad o zriadenie vodíkových čerpacích staníc či ekologickej hromadnej dopravy formou vodíkových autobusov na prímestských trasách. Aj týmto spôsobom sa snažíme napĺňať záväzok, ktorý má Slovensko voči Európskej únii, a to dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050,“ povedal predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.

KSK navrhuje aj konkrétne projekty využitia vodíka ako obnoviteľného zdroja energie. Župan hovorí o využití v hybridných električkách, vybudovaní malých čerpacích staníc pre vodíkové bicykle, alebo výstavbu energeticky sebestačného školského internátu, ktorý by vyrábal energiu zo solárnych panelov a využíval by aj vodík.

Vodíkový vlak Alstom Coradia iLint (Foto: ÖBB)
Vodíkový vlak Alstom Coradia iLint na rakúskej železnici (Foto: ÖBB)

Vyjadrenia autorov stratégie

„Vodíková stratégia pre Košický kraj mapuje potenciál využitia vodíkových technológií v priemyselných odvetviach kraja od výroby energie, dopravy a skladovania s využitím najmodernejších poznatkov z oblasti výskumu aj vývoja. Sú v nej navrhnuté konkrétne akčné kroky, ako by sme vedeli tento obnoviteľný zdroj energie lokálne využiť, aké ekologické projekty by sme dokázali zrealizovať a aký pozitívny dopad by to malo na kvalitu života a životné prostredie,“ hovorí Vladimír Zeleňák z UPJŠ, vedec roka 2018 na Slovensku, ktorý je jedným z autorov stratégie.

 „Vodík je popri batériách významným obnoviteľným zdrojom energie, ktorý by sme vedeli využívať vo väčšej miere. Ide o zelenú energiu, ktorá nezaťažuje životné prostredie. Aj preto Európska únia v súčasnosti kladie veľký dôraz na bezpečné, udržateľné a ekonomicky zaujímavé využitie vodíkových technológií a od členských štátov takisto očakáva konkrétne akčné kroky,“ dodal Maroš Halama, spoluautor a prodekan pre vedu, inovácie a zahraničné vzťahy TUKE.

Košický kraj si od stratégie sľubuje aj zvýšenie investícií a väčší záujem investorov o podnikanie na východe Slovenska v oblasti vodíkových technológií. Európska únia v súčasnosti podporuje vodíkové technológie prostredníctvom štrukturálnych fondov. Práve tie bude využívať KSK aj vďaka tejto štúdii.

23. februára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+