MojElektromobil

Cenovo dostupné elektromobily môžu byť výhodnou kúpou pre spotrebiteľa, no pre automobilky je výroba týchto vozidiel veľkou výzvou. Ziskovosť takýchto elektromobilov je veľmi neistá. Príkladom je napríklad taká Tesla. Americká automobilka musela vynaložiť veľké úsilie na to, aby dokázala z Modelu 3 profitovať, a to ide o vozidlo strednej triedy. Tento elektrický sedan mal totiž nastavenú maržu iba 20 %. Produkcia podobných modelov si teda vyžaduje čas a rozsiahlu infraštruktúru. Portál Insideevs sa hlbšie venoval téme profitovatelnosti automobilek z výroby cenovo dostupných elektromobilov.

Budúcnosť elektromobility spočíva na viacerých premenných

Mnohé automobilky, ako General Motors a Ford, sa snažia uviesť na trh lacnejšie elektromobily. Čelia pritom otázkam, ako dokážu z takýchto modelov priniesť zisk. Analytici sú ohľadom tejto problematiky skeptickí.

Nižšie náklady na masovo dostupné elektromobily pravdepodobne povedú k finančným stratám pre spoločnosti, uviedol analytik CFRA Research, Garrett Nelson. Nelson odmietol myšlienku nedotovaného elektrického auta za 25 000 dolárov, ktoré by mohlo generovať zisk, a označil ju za “nereálnu” vzhľadom na prudký nárast nákladov po pandémii koronavírusu.

Tesla Model 3 Highland
Tesla Model 3 Highland

Lacnejšie modely plánuje predstaviť aj Tesla a existuje obava, či nebude spoločnosť kvôli nim stratová. Preto sa pravdepodobne bude musieť spoliehať na dodatočné príjmy, ktoré môže získať napríklad predplatným na autopilota.

Nemali by ste prehliadnuť:

cena mini countryman se all4
Mini Countryman SE ALL4

Dan Ives, analytik Wedbush Securities, zdôraznil, že kľúčovým faktorom bude nájsť správnu cenovú hladinu, ktorá priláka masový dopyt, podobne, ako v Číne. Ives varoval, že samotná nízka cena nebude stačiť na úspech – dôležité bude, aby modely a technológie rezonovali so zákazníkmi.

Na druhú stranu, existuje nádej, že pokles ceny lítia a nasledujúce technologické inovácie môžu v priebehu ďalších rokov znížiť výrobné náklady na elektrické vozidlá. Znížením cien sa súčasne zvýši ich atraktivita pre masový trh. Ďalej môžu významnú úlohu zohrávať aj faktory, ako sofistikovanejší softvér či samotný dizajn auta.

Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N

Budúcnosť elektromobility nezávisí len na dostupnosti nových technológií a pokrokov v tejto oblasti, ale aj na geopolitických faktoroch a ekonomike. Príkladom je napríklad zavedenie ciel na dovoz elektromobilov z Číny do krajín Európskej únie. Zvyšovanie obchodného napätia môže mať dlhodobé následky pre globálny trh s elektromobilmi.

Náš tip
Najextrémnejší test Cybertrucku je tu. Ako odolal streľbe a výbušninám?
12. augusta 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+