Cenovo dostupné elektromobily môžu byť výhodnou kúpou pre spotrebiteľa, no pre automobilky je výroba týchto vozidiel veľkou výzvou. Ziskovosť takýchto elektromobilov je veľmi neistá. Príkladom je napríklad taká Tesla. Americká automobilka musela vynaložiť veľké úsilie na to, aby dokázala z Modelu 3 profitovať, a to ide o vozidlo strednej triedy. Tento elektrický sedan mal totiž nastavenú maržu iba 20 %. Produkcia podobných modelov si teda vyžaduje čas a rozsiahlu infraštruktúru. Portál Insideevs sa hlbšie venoval téme profitovatelnosti automobilek z výroby cenovo dostupných elektromobilov.
Budúcnosť elektromobility spočíva na viacerých premenných
Mnohé automobilky, ako General Motors a Ford, sa snažia uviesť na trh lacnejšie elektromobily. Čelia pritom otázkam, ako dokážu z takýchto modelov priniesť zisk. Analytici sú ohľadom tejto problematiky skeptickí.
Nižšie náklady na masovo dostupné elektromobily pravdepodobne povedú k finančným stratám pre spoločnosti, uviedol analytik CFRA Research, Garrett Nelson. Nelson odmietol myšlienku nedotovaného elektrického auta za 25 000 dolárov, ktoré by mohlo generovať zisk, a označil ju za “nereálnu” vzhľadom na prudký nárast nákladov po pandémii koronavírusu.
Lacnejšie modely plánuje predstaviť aj Tesla a existuje obava, či nebude spoločnosť kvôli nim stratová. Preto sa pravdepodobne bude musieť spoliehať na dodatočné príjmy, ktoré môže získať napríklad predplatným na autopilota.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Test Mini Countryman SE ALL4: Dokonalá iterácia mestskej imidžovky na rodinné SUV
- Takto sa zmenila výrobná cena batérií pre elektromobily za posledných 15 rokov. Pomôcť môže ešte recyklácia
- Veľká zmena v prideľovaní “zelených značiek”. Pravidlá pre špeciálne EČV sa menia u nás aj u susedov
Dan Ives, analytik Wedbush Securities, zdôraznil, že kľúčovým faktorom bude nájsť správnu cenovú hladinu, ktorá priláka masový dopyt, podobne, ako v Číne. Ives varoval, že samotná nízka cena nebude stačiť na úspech – dôležité bude, aby modely a technológie rezonovali so zákazníkmi.
Na druhú stranu, existuje nádej, že pokles ceny lítia a nasledujúce technologické inovácie môžu v priebehu ďalších rokov znížiť výrobné náklady na elektrické vozidlá. Znížením cien sa súčasne zvýši ich atraktivita pre masový trh. Ďalej môžu významnú úlohu zohrávať aj faktory, ako sofistikovanejší softvér či samotný dizajn auta.
Budúcnosť elektromobility nezávisí len na dostupnosti nových technológií a pokrokov v tejto oblasti, ale aj na geopolitických faktoroch a ekonomike. Príkladom je napríklad zavedenie ciel na dovoz elektromobilov z Číny do krajín Európskej únie. Zvyšovanie obchodného napätia môže mať dlhodobé následky pre globálny trh s elektromobilmi.