Kia Pride bola jedným z prvých modelov kórejskej automobilky na našom trhu. Malé autíčko, ktoré môžeme poznať aj pod označením Mazda 121, či Ford Festiva, sa začalo vyrábať v roku 1986. Na svoju dobu bolo veľmi pokrokové, u nás sa však vtedy predávali akurát Škodovky s motorom vzadu, Lady a Zastavy z pravekej licencie Fiatu a našinci netrpezlivo čakali na predstavenie novej Škody Favorit.
Zatiaľ čo sa medzičasom už z Favoritu po radikálnej modernizácii stala Škoda Felicia a na trhu už bola aj moderná Škoda Fabia, Kia Pride bola na Slovensku stále v ponuke bez väčších dizajnových zmien aj v roku 2000.
Išlo v tej dobe o jedno z najlacnejších áut na trhu. S cenovkou okolo 200 tisíc korún, pod ňu sa dostali len Lada 21044 (kombi), či Daewoo Tico. Oproti obom spomenutým vozidlám bola Kia stále ako z iného sveta, a o jej nadčasovosti a kvalite svedčí to, že dodnes v rukách starších ľudí nájdeme na Slovensku krásne zachovalé a spoľahlivé kúsky.
Z mestského autíčka vrecková raketa
Britské zastúpenie automobilky Kia si práve tento úspešný počin zobralo za cieľ. Jeden exemplár kultového modelu Kia bol totiž pri príležitosti 80. narodenín značky Kia prestavaný na elektrický pohon spoločnosťou Electrogenic. Tá sa venuje práve prestavbám historických vozidiel či youngtimerov na elektromobily.
Kia tvrdí, že tento elektrický hot hatch je najvýkonnejší svojho druhu. Pri prestavbe na elektromobil vymenili takmer všetky komponenty pohonného ústrojenstva. Jediná časť, ktorú si Kia ponechala z pôvodného modelu, je päťstupňová manuálna prevodovka a hnacie hriadele.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Po štyridsiatich rokoch ožíva legenda z Back to the Future. Z ikony DeLorean DMC-12 je elektromobil
- Tesla znížila ceny. Prišla aj nová verzia s dojazdom vyše 700 kilometrov
- V Paríži trojnásobne dvíhajú poplatky pre SUV. Zabudli však vyčleniť elektromobily
Elektrická Kia Pride disponuje takmer dvojnásobným výkonom oproti modelu s pôvodným pohonom. Elektromotor má výkon až 107 koní (80 kW) a krútiaci moment 173 Nm, celé autíčko pri tom váži len 870 kg (iba o 20 kg viac než pôvodný model).
Vďaka vysokému výkonu dokáže elektrický hot hatch zrýchliť z 0 na 62 km/h za 8 sekúnd. Vďaka akumulátoru s kapacitou 20 kWh dokáže na jedno nabitie prejsť až 120 km (v režime Eco).
Samotná Kia zdôrazňuje, že nejde o žiadny statický exponát – vozidlo získalo schválenie do cestnej premávky. Kúpili by ste si takéto retro autíčko? O názor sa s nami môžete podeliť na sociálnej sieti Nearcharger.sk.