Pred časom sme informovali o prototype ruského elektromobilu, ktorý mnohí nazvali najškaredším autom, aké sme tu kedy mali. Tento naozaj divne vyzerajúci model bol produktom Technickej univerzity v Moskve, ktorej cieľom bolo vyrobiť plnohodnotný funkčný elektromobil pre ruský trh. Výsledok je možno funkčný, no kto by si naozaj kúpil auto s podobným dizajnom?.. Z druhej strany sa ozvali hlasy, že ide len o testovaciu mulu a že výsledkom bude špičkový elektromobil. Teraz predstavila najväčšia ruská automobilka AvtoVAZ koncept elektromobilu Lada e-Niva.
Elektromobilita hýbe svetom a aj krajiny s bohatými zásobami nerastných surovín majú záujem na produkcii vlastných elektromobilov. Medzinárodné ekonomické fórum v Petrohrade sa tak stalo hlavným dejiskom predstavenia nového konceptu Lada e-Niva, ktorý vychádza zo sériového SUV Lada Niva Travel so spaľovacím motorom. To síce po posledných úpravách pôsobí zvonku relatívne moderne (najmä predná časť sa dizajnovo určite podarila), technicky však ide o poriadne zastaralý kúsok.
Elektrická Lada Niva: Návrat do minulého tisícročia
Lada Niva Travel síce prišla na trh až v roku 2021, ide však len o faceliftovanú verziu pôvodného vozidla VAZ-2123, resp. Chevrolet Niva, ktoré sa predávalo v rokoch 1998 až 2020. Komu by sa 25 rokov zdalo málo, treba podotknúť, že karoséria síce pochádza z 90. rokov, väčšina mechanických častí vozidla však má ešte pôvod v originálnej Lade Niva zo 70. rokov, ktorú dobre poznáme aj u nás.
Práve tieto mechanické časti tak budú spôsobovať vysoké straty a jazdné odpory, a teda aj vyššiu spotrebu elektrickej energie. Spolu s tragickým koeficientom odporu vzduchu z dôvodov neaerodynamickej karosérie a kompletne odkrytého podvozku vrátane pohonných súčastí zohrávajú významnú rolu pri krátkom dojazde.
Elektromobil Lada e-Niva: Smiešny dojazd
Novinka má ponúknuť dojazd len 175 kilometrov, čo je na dnešnú dobu naozaj veľmi málo. Treba pri tom počítať s tým, že v niektorých jazdných režimoch, ako napríklad diaľnica, sa bude vzhľadom na použitú techniku a aerodynamiku reálny dojazd pohybovať pod úrovňou 100 kilometrov.
Batéria je umiestnená v batožinovom priestore, čím vznikol nevkusný schod, ktorý uberá z kufra užitočný priestor. Kapacita akumulátora je len 34 kWh, čo je v dnešnej dobe hodnota podpriemerná aj na malé mestské elektromobily, nie to na podstatne ťažšie SUV.
Nabíjanie ako za čias dinosaurov
Vozidlo je vybavené nabíjacím konektorom typu Mennekes (Typ 2), čo predznamenáva absenciu rýchleho DC nabíjania. Vzhľadom na udavanú hodnotu nabitia akumulátora za 12 hodín je zrejmé, že ide len o obyčajnú jednofázovú nabíjačku s maximálnym výkonom 3,7 kW; čo je v prípade európskych, amerických, či ázijských elektromobilov nepredstaviteľné. Dnes už aj niektoré plug-in hybridy, ako napríklad nový Mercedes-Benz Triedy E, ktorý sme nedávno testovali, alebo dokonca aj Volkswagen Golf, už disponujú rýchlym DC nabíjaním s výkonom 50 kW a palubnou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW.
Maximálny výkon elektromotora vrcholí pri úrovni 120 kW (161 koní), pri čom trvalý výkon elektromotora dosahuje hodnotu 60 kW (80 koní). To postačuje vozidlu na zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 9,6m sekundy. Maximálna rýchlosť je 150 km/h.
Mohlo by vás zaujímať:
- Test Kia EV9: Pohodlný spoločník pre dlhé cesty – na otočku do Chorvátska
- Záruka na baterku milión kilometrov a cena malého hatchbacku. Na Slovensko prichádza elektrické SUV Ssangyong Torres EVX
- Odpor k elektromobilite ako súčasť politického presvedčenia? Internet je plný hoaxov
Horšie to ale bude s bezpečnosťou. Totiž ešte v roku 2003 získal automobil v ruskom programe hodnotenia bezpečnosti ARCAP nula hviezdičiek zo štyroch možných.
Elektromobil Lada e-Niva: Cena a dostupnosť
Uvidíme, či sa toto elektro auto nakoniec dostane do predaja. Zatiaľ ide len o koncept na výstave, ktorá má predstavovať vrchol ruského technologického “pokroku”. Môžeme tak našim “bratom” pogratulovať, že konečne vstúpili do 90. rokov 20. storočia a pripravili koncept vozidla, ktorý o niečo prekonáva napríklad elektromobil Škoda Favorit Eltra spred vyše 30 rokov.