Jaguar Land Rover (JLR) vyvíja obľúbený Defender, vyrábaný v Nitre, na vodíkový pohon. Projekt podporuje britská vláda a s testovaním sa začne už tento rok.
Land Rover Defender na vodíkový pohon
Prototyp vodíkového vozidla (FCEV) Land Rover Defender je súčasťou novej dlhodobej stratégie JLR Reimagine, v ktorej sa automobilka zaviazala nevypúšťať žiadne emisie CO2 z vlastných aktivít, dodávateľskom reťazci a výrobkov do roku 2039. Testovanie vodíkového prototypu sa začne ešte v roku 2021, informuje spoločnosť na svojom webe. JLR aktuálne vyrába model Defender (aj v plug-in hybridnej verzii) exkluzívne v slovenskom závode JLR v Nitre.
Jaguar Land Rover vyvíja vodíkový Defender pod pracovným názvom Projekt Zeus. Čiastočne je financovaný britskou vládou prostredníctvom štátom založenej a vlastnenej spoločnosti Advanced Propulsion Centre (Centrum pokročilých pohonov). Vďaka testovaniu vodíkového prototypu môžu inžinieri optimalizovať tento pohon pre reálne využitie. Firma chce týmto spôsobom dodať zákazníkom kvalitné ťažné a terénne schopnosti so stabilným dojazdom. Tie dnes majú veľmi negatívny vplyv na dojazd batériových elektromobilov.
Spolupráca s elitou
JLR v projekte spolupracuje aj so svetovou špičkou vo výskume a vývoji, ako sú firmy Delta Motorsport, AVL, Marelli Automotive Systems a UK Battery Industrialisation Centre (UKBIC). Prototyp bude slúžiť ako platforma pre budúce bezemisné modely.
„Vieme, že vodík musí mať miesto v budúcom mixe pohonných systémov v celom dopravnom priemysle a popri batériových elektrických vozidlách ponúka ďalšie riešenie s nulovými výfukovými emisiami vo vozidlách Jaguar Land Rover. Spolupráca s našimi partnermi v projekte Zeus nám pomôže na našej ceste stať sa podnikom s nulovými emisiami uhlíka do roku 2039.” hovorí šéf vodíkových palivových článkov JLR, Ralph Clague.
Snahy JLR o nižšie emisií
Jaguar Land Rover v prehľadnom videu ukazuje, ako by mohla pohonná sústava vodíkového Defendera vyzerať. Samotné palivo vodík je uskladnený vo vysokotlakových nádržiach. Pod prednou kapotou je komponent nasávania vzduchu. Kyslík sa v palivových článkoch zmieša s vodíkom a vyrobí dva produkty – elektrickú energiu a vodu. Energia samozrejme putuje do elektromotorov a poháňa kolesá, odpadovým produktom je voda/vodná para.
Batéria nainštalovaná v strednej časti podlahy poskytuje vysoký príkon energie potrebný pre jazdu a zároveň umožňuje uskladniť rekuperovanú energiu. Vodíkový pohon firma prezentuje ako pohon, vďaka ktorému neklesá výrazne dojazd pri nízkych teplotách, alebo vlečení nákladu. To sú dnes veľké nedostatky batériových elektromobilov. Na trh však prichádzajú odolné off-roadové modely ako Tesla Cybertruck, GMC Hummer EV, alebo Ford F-150 Lightning.
Pod značkou Land Rover sa aktuálne v nitranskom závode vyrábajú plug-in hybridné modely Discovery a Defender, ktoré tvoria asi 10% produkcie. Do plne elektrickej verzie sa však značka nepúšťa, namiesto toho vyvíja vodíkovy pohon. Pod značkou Jaguar sa zase vyrába elektrické SUV I-Pace.
Trh a infraštruktúra
Vodíkové elektromobily, alebo FCEV vozidlá, poháňa elektromotor, avšak energiu batéria nezískava zo siete, ale vyrába v palivových článkoch priamo vo vozidle. Funguje tak ako malá elektráreň. Jeho výhody sú vysoká energetická hustota, rýchle natankovanie (pokiaľ sú k dispozicícii čerpacie stanice) a minimálne straty dojazdu v nízkych teplotách, vysokom zaťažení, či vysokej rýchlosti.
Na svete je aktuálne približne 450 čerpacích vodíkových staníc. Väčšina z nich je koncentrovaná na troch trhoch – vedie Japonsko so 134 stanicami, Nemecko s 90 stanicami a USA (hlavne Kalifornia) so 46 plniacimi stanicami. V Česku sa aktuálne nachádza jediná stanica a na Slovensku zatiaľ žiadna. Od roku 2018 sa však počet staníc zvýšil globálne o 20% a počet vodíkových elektromobilov na cestách sa zdvojnásobil. Lídrami na trhu sú Hyundai (Nexo), Toyota (Mirai), či Honda (Clarity).
Do vodíka však výrazne investuje aj Európska komisia s vlastnou vodíkovou stratégiou. Podľa prognóz Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) sa do roku 2030 zvýši počet FCEV vozidiel globálne na 10 miliónov kusov, ktoré budeme môcť dotankovať na 10 tisíc staniciach. Na Slovensku majú byť ešte v tomto roku postavené prvé dve čerpacie stanice a postupne budú pribúdať.