Spoločnosť Stellantis oznámila, že od 30. marca prestala v poľskej továrni Tychy vyrábať malý elektromobil T03, ktorý vznikal v spolupráci s čínskym partnerom Leapmotor. Tento krok vyvolal otázky o budúcnosti čínsko-európskej spolupráce na poli elektromobilov a o možnom presune výroby do iných lokalít. Na tému upozornil Reuters.
Netrvalo to dlho a Leapmotor v Poľsku končí
Stellantis vo svojom vyhlásení uviedol, že plány sa nezmenili a stále chce priniesť vozidlá značky Leapmotor na európske trhy. Momentálne však zvažuje rôzne alternatívy produkcie týchto elektromobilov. Viac detailov o tom, či plánuje výrobu napríklad v inej európskej krajine, zatiaľ nevieme.

Vieme ale, že v súčasnosti nie sú plánované žiadne kroky na obnovenie produkcie Leapmotor T03 v Európe. Jedným z dôvodov tohto rozhodnutia by mohla byť snaha o jeho inováciu vo forme faceliftu, prípadne zameranie sa na drahšie a lepšie vybavené modely.
Na pozadí je možno politika a clá
Výroba modelu T03 v Poľsku sa zastavila len krátko po tom, ako čínska vláda odporučila svojim automobilkám obmedziť veľké investície v európskych krajinách, ktoré hlasovali za zavedenie dodatočných ciel. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Situácia okolo ciel pre čínske elektromobily sa zamotáva. Slovensko vo výhode? Poľsko je totiž na zozname väčšiny krajín, ktoré hlasovali za. Proti bolo naopak Slovensko a prekvapujúco aj Nemecko.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Stellantis bude v Poľsku vyrábať lacný čínsky elektromobil Leapmotor T03
- Ďalšie čínske SUV s cenou pod 20-tisíc eur. Má dokonca aj karaoke
- Trumpove clá páchajú prvé škody. Ľudia v automobilkách prichádzajú o prácu
Táto situácia pravdepodobne ovplyvnila aj plány na výrobu ďalšieho modelu značky, Leapmotor B10. Namiesto Poľska sa ako možná výrobná lokalita favorizuje Španielsko. To sa zdržalo hlasovania o clách.
Stellantis vlastní 51 percent podielu v spoločnosti Leapmotor International a má výhradné práva na export, predaj a výrobu elektromobilov tejto značky mimo Číny. Zastavenie výroby v Poľsku tak môže byť signálom o širších obchodných výzvach a geopolitických tlakoch, ktoré formujú automobilový priemysel v čase prechodu na elektromobilitu.