O tom, že v zime elektromobil neprejde na jedno nabitie rovnaký počet kilometrov ako v ideálnych teplotných podmienkach, sa toho popísalo už veľa. Niektorí ľudia, ktorí s elektrickými vozidlami nemajú žiadne skúsenosti, si myslia, že v zime nemajú prakticky žiadny dojazd, že klimatizácia za chvíľu spotrebuje všetku energiu z batérie a podobne. Sú to samozrejme nezmysly.
Štúdia priniesla zaujímavé poznatky
Pravdou však je, že v zime je dojazd elektromobilu menší v porovnaní s ideálnou teplotou. Ideálna teplota je taká, v ktorej sa batéria aj posádka cíti najlepšie. Všeobecne najideálnejšia vonkajšia teplota, ktorá zabezpečí najdlhší dojazd, je medzi 20 až 25 stupňami celzia. Keď už vieme, že v zime dojazd klesá, ako je to vlastne v lete počas naozaj horúcich dní, ktorým sa pravdepodobne nevyhneme ani počas tohto leta? Tejto téme sa venoval portál Insideevs.
Spoločnosť Recurrent vykonala štúdiu, v rámci ktorej analyzovala údaje o batériách 7500 elektromobilov a zistila zaujímavé výsledky. V horúcom letnom období môžu elektrické vozidlá stratiť až 31 percent svojho udávaného dojazdu. Hlavným dôvodom je to, že na ochladenie interiéru je potrebné odobrať energiu z akumulátora, ktorá by sa inak využila na pohon vozidla. Samozrejme, existujú spôsoby, ako tento problém zmierniť.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Elektrické Porsche Cayenne sa objavilo na cestách. Vyrábať sa bude v Bratislave
- Rusko oficiálne vstúpilo do 90. rokov. Elektromobil Lada e-Niva s dojazdom 175 km po 12 hodinách nabíjania
- Vyhodnotenie testov spotreby – ktorý elektromobil má pri bežnej jazde najnižšiu spotrebu, či najdlhší dojazd?
Interiér vášho elektromobilu si môžete vychladiť napríklad aj počas toho, keď je napojený na nabíjačke, a to práve pred jazdou. Väčšina elektromobilov dnes ponúka aplikáciu do smartfónu, takže nie je potrebné ani nikam chodiť. Následne už len nastúpite do interiéru s príjemnou teplotou, na ktorej udržiavanie postačí oveľa menej energie. Stále však platí, že horúce počasie má na dojazd elektromobilu menší vplyv ako treskúca zima.
So stúpajúcou teplotou klesá dojazd. O koľko?
So stúpajúcou teplotou stúpa aj potenciálna strata dojazdu, pretože na chladenie batérie aj interiéru je potrebné použiť viac energie. Počítať musíte aj s tým, že rozdiely v spotrebe sa líšia aj v závislosti od toho, či s autom jazdíte v meste alebo na diaľnici. Ak porovnávame napríklad rýchlosť 50 km/h so 100 km/h, tak na prejdenie rovnakej vzdialenosti je potrebné v aute stráviť v meste dvakrát viac času. To znamená dvakrát dlhšie klimatizovanie interiéru, čo sa samozrejme prejaví aj vo vyššej spotrebe. V závislosti od teploty môžeme očakávať nasledovné straty z pôvodne deklarovaného dojazdu:
- 24 stupňov celzia – 0 % strata, ideálna teplota
- 27 stupňov celzia – 2,8 % strata dojzadu
- 29 stupňov celzia – 3,5 % strata dojazdu
- 32 stupňov celzia – 5 % strata dojazdu
- 35 stupňov celzia – 15 % strata dojazdu
- 38 stupňov celzia – 31 % strata dojazdu
Ako môžete vidieť z čísel vyššie, teploty približne do 32 stupňov celzia elektromobilu prajú a straty dojazdu sú veľmi malé, pri reálnom používaní prakticky zanedbateľné. Ak však teplota stúpne nad túto hranicu, dojazd sa drasticky znižuje. Našťastie, Slovensko sa nachádza v miernom podnebnom pásme a teploty nad 35 stupňov celzia u nás nemáme pravidelne (samozrejme je reč o teplote vzduchu v tieni).
V zásade platí, že spotreba stúpa ruka v ruke s rozdielom vonkajšej teploty a teploty, ktorú požadujete mať v interiéri. Čím je rozdiel vyšší, tým viac energie klimatizácia spotrebuje, čím zvýši spotrebu vozidla. Systém klimatizácie môže v modernom aute na začiatku fungovať s výkonom až 5 kW, na udržanie teploty následne spotrebúva približne 1 kW.
Zdroj tiež uvádza aj niekoľko konkrétnych príkladov toho, ako sa vo vyšších teplotách správajú jednotlivé modely a aký je rozdiel dojazdu v porovnaní s ideálom. Výborne to zvládne napríklad Hyundai Kona. Tento elektromobil prekonal odhadovaný dojazd v teplých podmienkach o 22 až 30 percent, a to pri teplotách v rozmedzí od 16 do 35 stupňov celzia.