MojElektromobil

Nabíjanie batérie elektromobilu v lete môže byť o niečo náročnejšie kvôli vyšším teplotám, ktoré môžu ovplyvniť výkon batérie aj celkovú účinnosť nabíjania. Len nedávno obletela svet informácia o “mŕtvych elektromobiloch v treskúcich mrazoch v USA”. Hlavným dôvodom bolo, že ľudia jednoducho nevedia, ako správne nabíjať. Zistili, že nechávať auto úplne vybité v noci v mrazoch nie je ideálne.

Objavovali sa videá o tom, ako majiteľom elektromobilov nefungovalo nabíjanie, prípadne sa nabíjali veľmi pomaly. Áno, aj to je situácia, ktorá môže nastať. Viac o tejto téme si môžete prečítať v článku Problémy s nabíjaním v zime? V chladnom Nórsku ich prakticky nepoznajú. Prečo?

Vysoké teploty nie sú pre elektromobil ideálne

Vráťme sa ale k teplu. Odborníci sa zhodujú, že príliš vysoké teploty pri nabíjaní škodia elektromobilom ešte viac ako tie nízke, informoval portál Insideevs. A keďže letá sú stále teplejšie a teplejšie, ani na Slovensku sa nevyhneme teplotám, ktoré presahujú hranicu 30 stupňov celzia. Leto ešte len začína, no už sme aj počas tohto roka zaznamenali vyššie teploty. Je preto dobré vedieť, ako najlepšie nabíjať elektromobil v takýchto horúčavách.

Hyundai Kona Electric

Elektromobily samozrejme majú rôzne systémy regulácie teploty, ktoré zabraňujú prílišnému prehriatiu, prípadne podchladeniu. Najväčšou výzvou je ochrana akumulátora, ktorý je v tomto smere najzraniteľnejšou súčasťou vozidla. Následky nesprávneho nabíjania sa môžu prejaviť napríklad vo forme nižšieho dojazdu, rýchlejšej degradácie batérie či dokonca horenia. Avšak majte na pamäti, že elektromobily stále horia v porovnaní so spaľovákmi výrazne menej často. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Horia elektromobily častejšie ako spaľováky? Tvrdé dáta môžu prekvapiť.

Nemali by ste prehliadnuť:

Nadmerné teplo vo všeobecnosti urýchľuje chemické reakcie vo vnútri akumulátora. S ohľadom na to je v lete dobré dodržiavať niekoľko zásad a batéria vášho auta vám určite poďakuje. Odvďačí sa minimálne dlhšou životnosťou.

Predpríprava batérie

Mnohé elektromobily dnes už v spolupráci s navigáciou vedia batériu predpripraviť na nabíjanie tak, že upravia jej teplotu, aby dokázala prijať čo najvyšší výkon. Ak batéria nie je v ideálnej teplotnej kondícii, nabíjací výkon bude nižší (z dôvodu jej ochrany) a tým sa nabíjanie predĺži.

Časté rýchle nabíjanie sa neodporúča tiež. Musíme však dodať, že batérie sú postavené tak, aby túto záťaž zvládli, sú na to dokonca otestované. V konečnom dôsledku by sa pri častom DC nabíjaní nemalo stať nič, no ak máte možnosť nabíjať aj pomaly, určite ju využite. Samozrejme, pri dlhšej jazde, ktorú potrebujete prejsť rýchlo, by ste sa pri nabíjaní obmedzovať nemali.

Dobrou radou je, aby ste batériu nenabíjali na viac ako 80 percent jej kapacity. Najhoršie sa cíti práve vtedy, keď je buď nabitá alebo úplne vybitá po dlhšiu dobu. Opäť to neplatí pri dlhej trase, kedy energiu potrebujete. Horšie je nechávať ju plne nabitú po dlhšiu dobu. V každom prípade, nabíjanie batérie nad hranicu 80 percent je už výrazne pomalšie.

Mokrý uterák?

Zaujímavá vec, ktorá sa týka najmä majiteľov Tesiel. Supercharger V2 nemá aktívne chladenie kábla, takže ak sa káblom pustí poriadny prúd, rýchlo sa zohreje. Následne sa musí prúd znížiť, aby sa káble neprehriali či dokonca nezhoreli. Výsledkom je nižší nabíjací výkon, čiže dlhšie nabíjanie. Údajne pomáha položenie mokrého uteráku na nabíjaciu rukoväť. Ak ste už niečo takéto vyskúšali aj vy, určite nám o výsledku dajte vedieť v komentároch pod článkom.

Chlad, tieň a pomalá jazda

Skvelým spôsobom, ako ideálne nabíjať, je nabíjanie v tieni. Ak máte možnosť vybrať si nabíjačku, určite zvoľte tú, na ktorú nedopadajú priame slnečné lúče. Výhodou je aj to, že teplota kabíny zostane nižšia, takže po nabíjaní minie vozidlo menej energie na ochladenie priestoru.

V horúcom počasí určite pomôže aj to, že počas jazdy nebudete stláčať akcelerátor na maximum. Pomalšia a plynulejšia jazda má pozitívny vplyv na teplotu batérie, vďaka tomu sa zohreje menej. No a pokiaľ máte tú možnosť, elektromobil nabíjajte skôr v noci, prípadne večer.

Náš tip
Až 30 % elektromobilistov potrebuje Android Auto a Apple CarPlay vo svojom aute
25. júna 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+