Keď sa pozrieme na aktuálnu ponuku elektromobilov, zistíme, že Lexus, toho momentálne neponúka príliš veľa. Na Slovensku, ale aj v globále, nateraz predáva len jediný model – Lexus UX300. Po jeho boku by sa v predajniach ešte pred koncom roka 2022 mala objaviť nedávno predstavená novinka Lexus RZ 450e, no v porovnaní s konkurenciou ako je Volkswagen, KIA či dokonca Mercedes-Benz stále ťahá za kratší koniec.
Napriek opatrnejšiemu vstupu je ale značka značne naklonená elektromobilom. Najnovšie dokonca vyrukovala s odvážnym prehlásením, že najneskôr v roku 2030 bude predávať hneď 1 milión elektromobilov ročne. S prihliadnutím na jej doterajšie pôsobenie a skutočnosť, že v roku 2021 predala len 2987 batériových elektromobilov to môžu pôsobiť až bláznivo, no v skutočnosti za tým stojí dlhodobý plán.
Dlhodobý plán
Už v úvode roka 2021 uviedla, že do roku 2025 bude mať v ponuke 10 elektrifikovaných modelov. K záveru minulého roka sme sa dozvedeli o plánovanej ponuke niečo viac. Lexus vtedy po boku materského koncernu Toyota Motor Corporation prezentoval koncepty elektromobilov Lexus Electrified Sport, Lexus RZ, Lexus Electrified Sedan a Lexus Electrified SUV. Navyše sa do roku 2030 chce stať plne elektrickou značkou v Európe, Číne, aj v Severnej Amerike.
Predávanie milióna elektromobilov ročne na konci dekády v tomto kontexte preto už neznie až tak nepravdepodobne. Takashi Watanabe, hlavný inžinier zodpovedný za “elektrickú stratégiu” Lexus Electrified v rozhovore pre portál Automotive News vysvetlil, že Lexus robí všetko preto, aby prezentované ambície boli do bodky naplnené. Odklon od spaľovacích motorom ale nie je vôbec jednoduchý:
Kompletný prechod na výrobu batériových elektromobilov a súčasné udržanie podnikania [zisku] je extrémne náročnou výzvou. Potrebujeme znížiť cenu batérií a inovovať náš celý výrobný proces.
Výzvy aj vo výrobe
Problematickou časťou cesty za získaním významnejšieho podielu na trhu s elektromobilmi je aj výroba, respektíve zabezpečenie potrebných výrobných kapacít. Ako píše portál InsideEVs, Lexus príliš nebude mať na výber a aktívne bude musieť spolupracovať s Toyotou. Modely, ktoré zdieľajú platformu bude vyrábané bok po boku. Príkladom je trojica Lexus RZ 450e, Toyota bZ4x a Subaru Solterra. Napriek tomu majú byť v hre plány na vybudovanie nových fabrík zameraných čisto na produkciu elektromobilov značky Lexus.
Výrobu a predaje elektromobilov chce masívne zväčšiť aj aktuálny líder, Tesla. Podľa jej šéfa, Elona Muska je reálna možnosť, že v horizonte najbližších desiatich rokov bude vyrábať až na 20 miliónov elektromobilov ročne. V porovnaní s Lexusom je Tesla ku svojmu cieľu omnoho bližšie – v roku 2021 vyrobila 930 422 elektromobilov.