Aktualizácia 25. februára 2021:
Automobilka Hyundai potvrdila zvolávaciu akciu na vybraný počet elektromobilov. V rámci zvolávacej akcie sú vymieňané vysokonapäťové batérie elektromobilov. Dôvody prečo sa k tomuto kroku rozhodli zatiaľ nespresnili, avšak má ísť hlavne o preventívne opatrenie. Pre (nielen) európskych zákazníkov je dôležité, že sa problém s istotou netýka vozidiel Hyundai KONA Electric, ktoré boli vyrobené v závode Hyundai v Českej republike.
Batérie sa majú vymieňať v elektrických vozidlách Hyundai Kona Electric, Hyundai Ioniq a v autobuse Elec City, ktorý sa ale v Európe nepredáva. Automobilka ďalej upokojuje, že problém sa pravdepodobne nebude týkať ani všetkých modelov, ktoré sa vyrábajú v Kórei. Nakoľko v kórejskom závode boli využívané batérie od rôznych dodávateľov, vyšetrovanie je komplexné a zatiaľ nie sú jasné výsledky. Ak prebiehajúca analýza ukáže, že sa zvolávacia akcia týka konkrétnych vozidiel, zákazníci budú kontaktovaní automaticky.
Hyundai nakoniec dodáva, že k dnešnému dňu v Európe neevidujú prípady porúch či požiarov, ktoré by priamo a preukázateľne súviseli s touto situáciou.
Aktualizácia 13. februára 2021:
Web Electrek priniesol vyjadrenie spoločnosti LG Energy Solution, ktorá tvrdí, že problém ešte nebol odhalený, avšak s istotou môžu potvrdiť, že problémom nie je chybný separátor. Na odhalenie príčiny si tak ešte zjavne musíme počkať.
Pôvodný článok: LG malo odhaliť príčinu požiarov batérií, oprava by mohla stáť milióny
Ešte v októbri minulého roka prišla zo sveta správa, že množstvo modelov Hyundai Kona Electric čaká zvolávacia akcia. Dôvodom má byť chyba v batérií, ktorá môže spôsobiť požiar. Hyundai však nie je jediná zasiahnutá automobilka. Od výrobcu LG Chem berie batérie viacero výrobcov, no chybné článku sa mali dostať len do niektorých. Ďalším zasiahnutým modelom je Chevy Bolt EV.
Vážny problém LG
Do októbra 2020 bolo zaznamenaných 13 požiarov Hyundai Kona Electric, pričom priamo v Európe by malo byť zasiahnutých asi 11 tisíc kusov. Aktuálne správy z Južnej Kórey od anonymného zdroja hovoria, že firma mala zistiť príčinu a hrozbu požiarov. Na nové informácie upozorňuje web Electrek s odkazom na zdroje Business Korea či NewDaily. Konkrétne sa k úspešnému záveru malo dostať výskumné centrum Hyundai Motor. Hlavný problém má byť v separátore, ktorý oddeľuje anódu a katódu v batérii.
Separátor má teda dve úlohy. Prvou je samotná izolácia dvoch pólov batérie, no zároveň musí umožňovať voľný pohyb iónov z anódy do katódy či naopak. V závislosti od toho, či je batéria nabíjaná alebo vybíjaná. Ak by sa samotný separátor porušil, prichádza ku skratku, ktorý môže vypuknúť až do požiaru. A toto je prípad chybných batérií LG Chem. Ide teda o dosť závažný problém, ktorý je možné čiastočne riešiť znížením využiteľnej kapacity batérie alebo celkovou výmenou batérie. General Motors aktuálne umožňuje nabíjať elektromobil Chevy Bolt do 90 až 95 percent.
Ešte raz upozorňujeme, že zatiaľ ide o nepotvrdené informácie zo strany Hyundai a LG Chem. Ak by sa ale potvrdili, je otázne, ako by k tomu automobilky pristúpili. Prípadné škody sa odhadujú v stovkách miliónov dolárov, ktoré však v konečnom dôsledku nemusia byť veľkou cenou za udržanie dobrého mena a férový prístup k zákazníkom. Spomínané zníženie kapacity by mohlo byť zo strany zákazníkov vnímané veľmi negatívne. Podobný krok v minulosti spravila Tesla a aktuálne ho riešia americké súdy.