Potravinový gigant Lidl plánuje elektrifikovať vlastnú logistiku s partnerom Einride. Vo Švédsku chce do roku 2025 kompletne prevážať tovar s týmito autonómnymi e-vozidlami.
Lidl si stanovil vysoké ambície v trvalo udržateľnej a bezemisnej preprave. Spoločnosť chce byť do roku 2025 lídrom v tomto odvetví. Startup Einride najprv elektrifikuje vozový parku Lidlu a následne ho aj zautomatizuje, informuje portál Cleanthinking.de.
Einride a Lidl spolupracujú od roku 2017. V tomto roku Einride plánuje dodať niekoľko elektrických ťahačov a začať s elektrifikáciou. Lidl okrem toho plánuje vybaviť niektoré predajne solárnymi modulmi a minimalizovať v nich produkciu odpadu.
Projekt bude spočiatku zameraný na Štokholmský región, kde pravidelná preprava elektrických vozidiel medzi hlavným skladom a obchodmi v regióne začne na jeseň tohto roku.
Solárna energia pre Lidl aj na Slovensku
Všetká energia dodaná do objektov Lidl na Slovensku pochádza z obnoviteľných zdrojov. Spoločnosť Lidl používa na výrobu elektrickej energie v siedmych svojich prevádzkach solárne panely, vďaka čomu doteraz zabránila vypusteniu približne 40 ton emisií do ovzdušia, informuje web noviny.sk.
Lidl zároveň na prepravu tovarov na Slovensku používa výlučne nákladné vozidlá s kombinovaným pohonom na zemný plyn (LPG/CNG), ktoré produkujú veľmi nízke emisie. Lidl vybudoval pred dvojicou svojich predajní a pred logistickým centrom v Seredi nabíjacie stanice pre elektromobily.
Emisie znižujú všetky veľké reťazce
Opatrenia pre znižovanie vyprodukovaných emisií zavádzajú aj ďalšie reťazce pôsobiace na Slovensku. Billa plánuje využíva odpadové teplo zo svojich chladiacich zariadení a tiež rekonštruuje svoje kotolne. Deklaruje, že do roku 2022 týmito krokmi zníži emisie o 30%.
Tesco pre agentúru SITA povedal, že za dva roky sa mu podarilo na Slovensku ušetriť 16-tisíc ton emisií CO2 vďaka znižovaniu množstva potravinového odpadu. Kaufland šetrí spotrebu energie vďaka rekuperácii. Reťazce Billa aj Tesco uvádzajú, že tiež využívajú energiu výlučne z obnoviteľných zdrojov.
Čo sa týka emisií z prepravy tovarov, najvýraznejšie ich šetria Tesco a Lidl. Tesco plánuje všetky presuny čo najefektívnejšie. Oblasť elektromobility vo svojich prevádzkach podporujú okrem spoločnosti Lidl aj Billa, ktorá má aktuálne nabíjacie stanice na deviatich predajniach po Slovensku.
K znižovaniu emisií núti reťazce aj organizácia OSN. Podľa nej majú reťazce znížiť produkciu odpadov o 50% do roku 2030 a všetky svoje prevádzky zapojiť do darovania potravín. Tento záväzok splnila na Slovensku spoločnosť Tesco už v roku 2019.