MojElektromobil

Dá sa povedať, že základnou zložkou každého elektrického auta je lítium. Neplatí to pre každé auto, no pre drvivú väčšinu. Stal sa z neho kov, ktorý je veľmi dôležitý pre smerovanie planéty k zelenej budúcnosti. Jeho najväčšie úložiská sú ale mimo Európy, čo značne znevýhodňuje postavenie európskeho priemyslu v tejto oblasti. Správu priniesla TASR.

Čo-to zo zásob nájdeme aj v Srbsku, kde sa v piatok uzavrela dohoda o zásobovaní lítiovými batériami medzi Srbskom a Európskou úniou. Podpisovania sa zúčastnili srbský prezident Aleksandar Vučič, nemecký kancelár Olaf Scholz a predseda Európskej komisie Maroš Šefčovič. Dokument je akýmsi prvým krokom k zabezpečeniu budovania dodávateľských reťazcov medzi krajinami EÚ.

Samotné Nemecko podalo pomocnú ruku Srbom, kde im radi pomôžu v rozvoji rozsiahlejšieho reťazca. To by mohlo priniesť miliardové investície do krajiny, čo potvrdil aj samotný Vučič. Zásoby lítia sa našli neďaleko srbskej Loznice, kde sa nachádza aj sporný projekt problémovej spoločnosti Rio Tinto. V roku 2022 totiž bola ťažba na danom mieste zastavená, a to pre obavy ľudí o svoje zdravie.

Strach o zdravie aj kontroverzná firma

Tvrdia totiž, že ťažba lítia bude mať negatívny vplyv na tamojšie obyvateľstvo a najmä na ovzdušie. Pozastavenie projektu súd minulý týždeň zrušil a ťažba tak bude obnovená. Srbsko by sa tak mohlo stač prvou krajinou, ktorá si na svojom území vytvorí celý dodávateľský reťazec. Od počiatočnej ťažby lítia by sa tu rovno mohli vyrábať aj elektrické autá.

greater battery
Prierez batériou | Zdroj: ArenaEV

Aj preto započali rokovania medzi zástupcami krajiny a viacerými európskymi automobilkami, ako Volkswagen, Mercedes-Benz či Stellantis. Čo nás môže tešiť je fakt, že sa lítium nebude vyvážať do iných, ako európskych krajín. Podporí sa tak domáci priemysel a spomalí preberaniu trhu s elektromobilmi Čínou.

Náš tip
Test Peugeot 508 SW PSE: Taxi Marseille prichádza po 25 rokoch s elektrickým dopingom
22. júla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+