Medzi najväčšie nedostatky elektromobilov patrí v ich všeobecnom ponímaní čas, ktorý používateľ strávi na nabíjačke. Dnešné moderné vozidlá sa pri použití DC nabíjania dokážu z 20 na 80 percent kapacity akumulátora dostať už za 15 či 20 minút. Nové a nové technológie tento čas posúvajú neustále nižšie.
Základom rýchleho nabíjania je poriadny výkon. V tomto smere majú výhodu tie modely, ktoré sú postavené na 800 V architektúre, pretože dokážu energiu prijímať rýchlejšie, čím sa skracuje čas, ktorý je potrebný na nabíjanie. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku 800 V alebo 400 V architektúra. Aké sú výhody a nevýhody?
Lotus Emeya v reálnom teste nabíjania
Portál Autocar.co.uk teraz informoval o tom, ako rýchlo to zvládne nový elektrický Lotus Emeya. Toto vozidlo sa z 10 na 80 percent kapacity batérie počas reálneho testu nabilo len za 14 minút. Test bol vykonaný na stojane s výkonom 400 kW, pričom elektromobil dosiahol maximálny výkon 402 kW a priemer počas celého nabíjania na úrovni skvelých 331 kW. Je to dokonca viac, ako maximálny možný výkon úplne nového Porsche Taycan, ktorý sa chváli maximom na úrovni 320 kW.
Dnešným štandardom aj v nižšej triede je momentálne 100 kW DC nabíjanie. Niektoré vozidlá pnúkajú výkon 130, 160 kW a podobne. Tie najlepšie sa dostávajú aj cez hranicu 200 kW. Mať nabité len za 14 minút je teda naozaj skvelé a na špičke aktuálneho technologického vývoja.
Obrovská batéria a 30 km dojazdu každú minútu
Navyše, v prípade Lotusu Emeya sa bavíme o nabíjaní poriadne veľkého akumulátora s kapacitou až 102 kWh. Takúto kapacitu ponúkajú dnes len tie najlepšie a najdrahšie elektromobily na trhu. V tomto prípade poslúži na čisto elektrický dojazd na úrovni viac ako 600 kilometrov. Počas spomínaných 14 minút sa tak aktuálny dojazd Lotusu Emeya predĺžil o úctyhodných 426 km. Ak by sme to mali rozobrať ešte na drobnejšie, tak každú minútu pribudlo 30 kilometrov dojazdu.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Volkswagen vstupuje do novej éry. Sám si vyrobí špeciálne batérie pre elektromobily
- Tesla Cybertruck konečne dorazila na Slovensko! Kedy a kde ju uvidíte?
- Prvá jazda so Škoda Elroq: poznáme veľkosti batérií a dojazd, zaparkuje aj s aplikáciou
Emeya však nie je len tak obyčajným elektromobilom. Okrem extrémne rýchleho nabíjania a veľkej batérie ponúka aj poriadny výkon. V najvyššej verzii až 905 koní pri pohone všetkých štyroch kolies. Vďaka tomu zrýchli z nuly na stovku len za 2,8 sekundy. Porovnávať sa môže napríklad aj s Teslou Model S Plaid, ktorá ponúka výkon viac ako 1000 koní a zrýchlenie len za 2,3 sekundy.
3 varianty s ohromnými parametrami
Portál Insideevs približuje aj špecifikácie ďalších variantov elektromobilu. Verzie Emeya a Emeya S ponúkajú výkon 603 koní a zrýchlenie na stovku za 4,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h, pričom maximálka najvýkonnejšej verzie Emeya R je 255 km/h.
Tento športiak je aj poriadne veľký. Má dĺžku až 5,15 metra, široký je 2,1 metra a vysoký 1,43 m. Ceny novinky začínajú v prepočte na 112 000 € za základný model, stredný stojí 127 000 eur a za najvýkonnejší variant si zákazník zaplatí po prepočte 153 tisíc eur.