Britská automobilka Lotus predstavila model Evija, čo bude prvý britský hyperšportový automobil v histórii a zároveň prvý elektromobil od Lotusu.
„Lotus Evija je auto ako žiadny iné. Znovuzrodí našu značku v srdciach a mysliach fanúšikov športových automobilov na celosvetovej scéne,“ povedal riaditeľ spoločnosti Lotus Cars Phil Popham na oficiálnom predstavení v Londýne.
Hyperšportový automobil je charakterizovaný ako 1% z najvýkonnejších a najdrahších športových automobilov sveta – patria tu “technologické zázraky” ako Bugatti Chiron, Ferrari LaFerrari alebo elektrický Rimac. Môže sa pýšiť stovkami konských síl, cenovkou okolo milióna eur a vyššie a najlepšími časmi na okruhoch.
Dizajn Lotusu Evija
Evija bola navrhnutá so “pórovitým” dizajnom, kde vzduch bude prúdiť nielen okolo karosérie, ale aj cez ňu. Usmerňovanie vzduchu cez veľké kanály v karoséii zníži aerodynamický odpor a zároveň zvýši účinnosť a stabilitu vozidla.
Predný difúzor vyzerá ako otvorené ústa, aby nasával čerstvý vzduch priamo do akumulátora, umiestnenom hneď za sedadlami.
Exteriér
Na exteriér je zaujímavá aj absencia zrkadiel, namiesto ktorých sú navrhnuté kamery, ktoré sa počas parkovania schovajú a vysunú počas jazdy. Ďalšia kamera je na streche, aby vytvorila väčšie zorné pole na jednej z troch LCD obrazoviek na palubnej doske.
Kokpit Evija má vysokú kvalitu. Je jasné, že Evija je orientovaná hlavne na ľahkú konštrukciu a masívny výkon. Stredný LCD displej a displeje vo dverách vyzerajú dobre, avšak sú čisto funkčné.
Výkon
Táto elektrická beštia bude mať maximálnu rýchlosť 320 km/h a z 0-96 km/h (0-60 moh) zrýchli za menej ako 3 sekundy. Jeho výkon katapultovala Eviju na úplne nový level hyperšportov. Lotus Evija bude exkluzívny kúsok vyrobí sa iba 130 kusov s cenovkou chladného 1,7 milióna libier (1,89 milióna €) plus dane a poplatky.
“Evija má ohromujúce zrýchlenie vo vyšších rýchlostiach“, povedal Matt Windle, riaditeľ športového inžinierstva v Lotus Cars. “Za menej ako deväť sekúnd dosiahne vozidlo 300 km/h, čo je lepšie ako ktorýkoľvek priamy konkurent.”
Eviju poháňajú štyri elektromotory a lítium-iónový akumulátor o kapacite 70 kWh, ktorý dokáže vygenerovať výkon šialených 2 000 kW. Celý pohonný systém a nabíjanie boli vyvinuté spoločným podnikom Lotus a Williams Advanced Engineering (WAE).
„S Lotus Evija máme mimoriadne efektívny pohonný systém. Naša batéria, elektromotory a prevodovka pracujú s účinnosťou až 98%. Tým stanovuje nový štandard pre špičkové inžinierstvo.“
Dojazd a nabíjanie
70 kWh batéria poskytuje dojazd 400 km podľa metodiky WLTP. Akumulátor je umiestnený v strede podvozku vozidla a poskytuje tak nízke ťažisko.
Masívny výkon sa premieta aj do časov nabíjania. Evija dokáže prijať z nabíjačky 800 kW. Dnes neexistujú žiadne 800 kW nabíjacie stanice, Lotus však povedal, že s nabíjacím výkonom 350 kW (napr. sieť Ionity) sa Evija dobije na 80% kapacity za 12 minút, resp. na 100% za 18 minút.
Staršie superšporty boli známe tým, že mali umiestnený spaľovací motor pod skleneným krytom. Evija tento štandard zachová. “Cez zadné sklo môžete vidieť kryt batérie a tlmiče. Chceme, aby ľudia mali pocit, že sa zapájajú do vývoja vozidla.” povedal šéfdizajnér spoločnosti Russell Carr.