Koncom apríla som sa odhodlal na test reálneho “okreskového” dojazdu nášho elektromobilu s najazdenými 64000 kilometrami. Chcel som zistiť v praxi, či je auto schopné splniť udávaný WLTP 455 km dojazd aj inokedy ako v lete a bez “nápomoci” v podobe pomalšej jazdy. Tento test je vcelku nevďačný, lebo vyžaduje 7 hodín nepretrežitého jazdenia. Väčšina ľudí sa preto radšej uspokojí s teoretickými prepočtami.
Z predchádzajúcich meraní viem, že mám na jazdu v Kia e-Niro 64 k dispozícií takmer 66 kWh energie. Displej auta ukazoval na kratších trasách v apríli spotreby okolo 12.6 až 13 kWh/100km. Malo by to teda výjsť, ak je splnená podmienka, že auto zobrazuje údaje správne.
Počas nabíjania na 100% na ZSE Tuhovská v Bratislave som si spravil rýchlu prípravu. Vedel som, že auto nechcem nijako šetriť. Žiadna rovinka a 70-80tka tam, kde je 90 km/h. Poctivý reálny test bez prikrášlovania. Trasa z Bratislavy do Žiliny po starej ceste a späť padla vhod na tento účel.
Terén na tejto trase je celkom pestrý a pokryje prvých 400 prejdených kilometrov. Zvyšok chcem vybiť mimo Bratislavy na cestách v smere na Štvrtok na Ostrove, Horná Potôň, kde dominuje 90tka. Vonkajšia teplota sa pohybovala medzi 12-17 stupňov celzia. Klimatizácia nastavená celý čas na automatiku 21-22°C.
Do vybitia po okreskách
Nedeľa, odbila 11 hodina a so 100% v baterke vyrážam z Bratislavy smer Senec/Trnava/Piešťany. V okolí Trnavy bolo celkom veterno a vietor ustál až pri Novom Meste. Na každých 5% baterky pripadlo približne 25 prejdených kilometrov. Predpokladaný dojazd sa tak držal na slušných 500km.
Kvôli terénu som sa pri Považskej Bystrici dostal do sklzu 2-3%. Vedel som, že také ľahké to nebude. Kapacita každého percenta ako sa baterka vybíja sa stále zmenšuje (pozn. spodné percentá pri 0% majú cca o 16% menšiu kapacitu ako horné pri plne nabitej batérií).
Utešoval ma len fakt, že cesta zo Žiliny bude cesta klesajúca asi o 200 výškových metrov a že sa to snáď “nejako” dorovná. Nespomaľoval som. V obci som si držal rýchlosť na reálnych 50-54 km/h, a mimo nej 90-92 km/h (tachometrové 55-60 a 95-100 km/h).
Okrem krátkej 10 mintútovej prestávky bolo auto celý čas v pohybe. Cesta späť potvrdila prepoklady. Sklz 1-2% sa síce nepodarilo úplne vyrovnať, ale aspoň sa neprehlboval ešte viac. Od Nového Mesta opäť pribudol silný bočný vietor. Po príchode na Rožnavskú v Bratislave a prejdených 400 kilometroch ostávalo asi 19% batérie.
Odklonil som auto na smer Štvrtok na Ostrove/Mierovo. Na otvorenom priestranstve medzi poliami fúkalo ešte viac a cesta bola prakticky samá 90tka. Baterka mizla pred očami. V Hornej Potôni som sa otočil naspäť a so zostávajúcimi 2.5% baterky som po prejdených 456km skončil na nabíjačke Greenway pri Avione.
WLTP dojazd s prehľadom
Ročné Kia e-Niro 64 s nájazdom 64 tisíc kilometrov dokázalo, že je schopné bez problémov za daných podmienok splniť udávaný WLTP dojazd 455 km v období od apríla do septembra. Ak započítame aj zvyšných 2.5% baterky, dojazd by bol na úrovni 462 km.
V teplejšom počasí, alebo na trase z vhodnejšími podmienkami ako je napr. viac obcí, menej komplikovaný terén je možné počítať s dojazdom okolo 480-500 kilometrov. Nepredpokladám, že by niekto taktýmto štýlom bežne jazdil 7 hodín. Ale nie je zlé vedieť, aké sú možnosti konkrétneho auta.
Rekuperácia – nezanedbateľný bonus
Zaujímavé údaje sú z diagnostiky odhľadom rekuperácie. Auto spotrebovalo až 75.4 kWh. Údaj, ktorý značne prevyšuje celkovú kapacitu 64 kWh batérie. Auto si aj pri takomto jazdení, kde je dosť veľa okresných ciest vyrobilo mimo kapacity batérie až 11.4 kWh extra energie (takmer 1/6). Displej auta po testovanej trase zobrazoval priemernú spotrebu 13 kWh/100km.
Diagnostika odpočtom čítačov na BMS vypočítala mierne vyššiu hodnotu 14 kWh/100km. Kórejské autá žiaľ na displeji neukazujú hodnoty úplne presne. Ak by neexistovala rekuperácia, táto trasa by mala priemernú spotrebu okolo 16.5 kWh/100km.
Rekuperácia je vynikajúcim benefitom elektrických automobilov a pri mestských rýchlostiach dosahuje hodnoty aj 1/3-1/4 celkovej spotreby. Preto napr. pri hypermilingu v rýchlostiach okolo 30-50 km/h nie je problém prekonávať dojazdy cez 700-1000 kilometrov aj obyčajnými 64 kWh batériami.
Video s vizualizáciou údajov: