Nie je to tak dávno, čo sme vám priniesli prvé pozitívne informácie o LFP batériách v prvých Tesla Model 3, ktoré vychádzajú z liniek čínskej Gigafactory. Tentokrát ale zo Šanghaja prichádzajú horšie správy, nakoľko prví majitelia sa sťažujú na rýchlejšiu degradáciu či veľký pokles dojazdu v chladnejších mesiacoch. Informuje web Insideevs.
LFP batérie sú z hľadiska chémie určite lepšie, nakoľko neobsahujú nikel a ani kobalt. Zároveň majú mať aj lepšie vlastnosti, a to najmä pri nabíjaní. Dokážu sa nabíjať vyšším výkonom pri vyššom stave nabitia a zároveň vôbec nemajú trpieť pri nabíjaní na 100%. Toto potvrdzovali aj prvé testy, ktoré k nám rovnako prišli z Číny. Čoskoro sa určite objaví aj niekoľko ďalších testov, nakoľko len nedávno sa dostali do Európy prvé kusy.
Neočakávané problémy
V Číne majú na testovanie týchto verzií o niečo viac času. Bohužiaľ, nové informácie vôbec nie sú pozitívne. Čínsky web Sina Finance totiž cituje jedného z majiteľov tohto modelu s LFP batériami, ktorý sa sťažuje na naozaj výrazný pokles dojazdu v týchto chladnejších mesiacoch. Zatiaľ čo auto malo pri kúpe zobrazovať dojazd 420 kilometrov, aktuálne pri nabití na 95 % zobrazuje iba 241 kilometrov. Pri autách bez tepelného manažmentu batérie je takýto pokles pomerne bežný. Osobné skúsenosti s takýmto správaním máme aj napríklad pri Volkswagen e-Up / Škoda Citigo-e iV.
Zároveň majú zdokumentovaný minimálne jeden prípad rýchlejšej degradácie batérie. Majiteľ auta si mal auto prevziať koncom októbra s dojazdom 413 kilometrov. Za menej ako dva týždne mu ale dojazd klesol na 353 kilometrov. Po príchode do servisu a napojení na diagnostiku malo auto zobrazovať pri plnom nabití batérie kapacitu iba 46,2 kWh namiesto 55 kWh. A to je naozaj výrazný pokles. Opäť, pokles kapacity je najrýchlejší v prvých mesiacoch, respektíve tisíckach kilometrov. Avšak stratiť za dva týždne až 16% rozhodne nie je bežné.
Majiteľ – tester?
Podľa ďalších informácií mala Tesla urýchliť testovanie nových LFP batériových článkov. Totiž, ešte stále aktuálne batérie s článkami 2170 mali testovať až 23 mesiacov, čiže takmer dva roky. Pri LFP batériách sa mal ale celý proces urýchliť asi na jeden rok. CALT navyše potvrdil, že od oznámenia Model 3 s LFP batériami po dodávanie prvých batérií Tesle ubehlo iba deväť mesiacov. Z týchto informácií sa zdá, že skutočný test batérií napokon robia samotní zákazníci. Uvidíme, čo prinesú skúsenosti aj ďalších zákazníkov, predovšetkým na európskom trhu.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom