Nemecká spoločnosť MAN Truck & Bus z koncernu Volkswagen po novom rozširuje ponuku o nové elektrické podvozky s pohonom 4×2 a 6×2. Tým sa počet dostupných variantov značne rozšíril. O správe informovala priamo automobilka MAN.
Model s príznačným názvom MAN eTruck bol uvedený na trh už na jeseň minulého roka v dvoch základných verziách eTGX na diaľkovú prepravu a eTGS na distribúciu. Rozdiely medzi eTGX a eTGS zodpovedajú konvenčným dieselovým modelom (napríklad väčšia kabína modelu TGX), oba modely sú však založené na rovnakej platforme. MAN však v súčasnosti rozširuje ponuku dostupných variantov: Tie sa po novom dajú výrazne prispôsobiť rôznym konfiguráciám pohonu a rázvoru, verziám kabíny, výkonovým triedam motorov, kombináciám batérií, či umiestnením nabíjacích konektorov.
Výkon, batéria a nabíjanie
Základným kameňom tohto elektrického nákladného vozidla je elektromotor s výkonovými variantami 254 kW, 330 kW alebo 400 kW a zodpovedajúcim maximálnym krútiacim momentom 800, 1 150 alebo 1 250 newtonmetrov. Rovnako je možné si vybrať aj medzi kapacitou akumulátorov – maximum je až šesť batérií, z ktorých dve sú nainštalované pod kabínou a štyri ďalšie po boku rámu vozidla.
V najvyššej konfigurácii spolu ponúkajú až 480 kWh využiteľnej kapacity s dojazdom až 800 kilometrov. Okrem nabíjania jednosmerným prúdom prostredníctvom CCS s výkonom až 375 kW ponúka výrobca od začiatku predaja ešte výkonnejší megawattový nabíjací štandard (MCS) na rýchle priebežné nabíjanie počas prestávok v jazde, ktorý spočiatku umožní nabíjanie s výkonom 750 kW, v neskoršej fáze rozšírenia však umožní nabíjanie s výkonom viac ako jeden megawatt.
O premiére MCS nabíjania v Bavorsku sme informovali nedávno v samostatnom článku.
Vďaka trom až šiestim variabilne umiestniteľným batériám by mali podvozky s hmotnosťou 18 až 28 ton ponúkať priestor pre rôzne nadstavby, až deväť rôznych rázvorov, šesť variantov kabíny, riadené a neriadené vlečné nápravy, listové-vzduchové a plne vzduchové odpruženie, či iné špecifické vybavenie pre dané odvetvie.
MAN ponúka aj príklad konfigurácie: do verzie eTruck s najkratším rázvorom 3,75 m sa dá nainštalovať maximálne päť batérií s využiteľnou kapacitou až 400 kWh. Dojazd by potom mal byť až 500 kilometrov na jedno nabitie. Ak zákazník nepotrebuje až taký veľký dojazd, môže si objednať menej akumulátorov a zvýšiť tak užitočné zaťaženie.
Mohlo by vás zaujímať:
- Toto je 500 kW nabíjacia stanica pre elektromobily, ktorá dáva zmysel
- Desaťtisíce zrušených predobjednávok. Výrobcovi elektromobilov hrozí bankrot
- Exkluzívne: Na okruhu sme otestovali najvýkonnejšie Porsche všetkých čias – Porsche Taycan Turbo GT
Len pred pár dňami sme informovali aj o novinkách v oblasti elektromobility, ktoré priniesla spoločnosť Scania.
Elektrické ťažké nákladné autá majú podľa prognózy vo všeobecnosti výraznejším spôsobom preraziť do roku 2035, kedy budú schopné dosahovať viac než 800 kilometrový dojazd.