MojElektromobil
Redakcia 11. októbra 2023

Mobilita bez emisií je pre spoločnosť MAN kľúčovou témou. Mníchovský výrobca úžitkových vozidiel svojich zákazníkov dôsledne sprevádza pri prechode na e-mobilitu, pričom využíva dlhoročné skúsenosti s elektrickými autobusmi, vanmi a nákladnými vozidlami.

Nový MAN eTruck je na prahu výroby: Už o niekoľko mesiacov MAN Truck & Bus spustí sériovú produkciu nového elektrického nákladného vozidla ťažkej kategórie. Z technického hľadiska je „elektrický lev“ pozoruhodný prípravou na budúce megawattové nabíjanie a vďaka veľkej nabíjacej kapacite, resp. krátkym časom dobíjania bude jeho doménou kamiónová doprava – s denným dojazdom 600 až 800 kilometrov.

Pokiaľ ide o rozmanitosť použitia, MAN eTruck sa plne vyrovná dnešným truckom so vznetovým motorom – či už pôjde o diaľkovú prepravu chladených potravín bez emisií CO2, čistý a tichý zvoz odpadu v meste alebo elektrifikovaný transport materiálu na stavenisko. Očakáva sa, že prvé e-trucky prídu k zákazníkom v 1. polroku 2024.

Autobusy MAN s batériovým elektrickým pohonom sa úspešne začleňujú do systémov mestskej dopravy po celej Európe od roku 2020. Potvrdzuje to stúpajúca produkcia a rastúci dopyt: Z výrobnej linky závodu MAN v poľskom meste Starachowice zišiel v polovici septembra tisíci Lion’s City E. Mestský elektrický autobus Lion’s City 12 E si za relatívne krátky čas vybudoval výborný imidž. Vlani ho zvolili za „Bus of the Year 2023“, keď jury zložená z 23 európskych odborných novinárov ocenila najmä celkový koncept, ktorý boduje dojazdom, spoľahlivosťou, komfortom a predovšetkým udržateľnosťou. Práve vďaka stavebnicovému konceptu je e-bus MAN okrem 12-metrovej verzie k dispozícii tiež v 18-metrovej kĺbovej verzii a od začiatku tohto roku pribudol v ponuke kompaktný variant s dĺžkou 10,5 m.

Zdroj: MAN

Mestský elektrický autobus Lion’s City 12 E naživo

Októbrová konferencia eFleet Day 2023 je pre MAN Truck & Bus Slovakia príležitosťou naživo prezentovať Lion’s City 12 E, s ktorým sa v súčasnosti zoznamujú už aj dopravné podniky na Slovensku. Tento variant je k dispozícii so štyrmi, piatimi alebo šiestimi batériami, aby prevádzkovatelia mohli mestský elektrický autobus prispôsobiť svojim špecifickým požiadavkám a potrebám (jazdný dosah, časy nabíjania, prepravná kapacita a pod.). Samozrejme, pri výbere optimálnej verzie e-busu špecialisti z oddelenia MAN Transport Solutions poskytujú zákazníkom komplexné poradenstvo a podporu.

V budúcnosti MAN Truck & Bus hodlá naďalej dôsledne smerovať k udržateľnej mobilite a bude sa plne spoliehať na elektrický pohon. V rámci transformácie na e-mobilitu odštartuje začiatkom roka 2025 v norimberskej fabrike MAN sériová produkcia vysokonapäťových batérií. Do tohto projektu MAN za päť rokov investuje okolo 100 miliónov eur. Cieľom je výrobná kapacita vyše 100 000 batérií ročne, čím MAN buduje základy industrializácie elektrických pohonov. Takéto množstvo pokryje potreby pre približne 15 000 až 25 000 e-busov alebo e-truckov – podľa konfigurácie pohonnej sústavy.

eFleet Day 2023 Truck&Bus: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave

Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2023 Truck&Bus.

Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.

Náš tip
eFleet Day Truck&Bus 2023 otvorí kľúčové témy. Toto je hlavný program
11. októbra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+