Ľudstvo opäť prekonalo rýchlostný rekord, avšak v tomto prípade auto nešoféroval človek. Maserati MC20 dosiahlo rýchlosť 318 km/h, pričom za volantom bola umelá inteligencia. Ide tak o najvyššiu doteraz zaznamenanú rýchlosť vozidla, ktoré bolo riadené AI. Na tému upozornil portál Electrek.
Najvyššia rýchlosť, ktorú dosiahla umelá inteligencia
Ide o spoločný projekt Indy Autonomous Challenge, ktorý organizuje súťaže v autonómnom riadení medzi univerzitami a tímom výskumníkov z talianskej Politecnico di Milano. Hlavnou hviezdou bolo upravené Maserati MC20, pre ktoré výskumníci vyvinuli softvér umelej inteligencie, kotrý šoféroval.
V roku 2025 už nie je samojazdiace auto ničím výnimočným, no určite nie v rýchlosti, ktorá prevyšuje hranicu 300 km/h. Mimochodom, absolútne maximálnou rýchlosťou, ktorú dokáže toto vozidlo s motorom V6 a dvomi turbami dosiahnuť, je 325 km/h. Umelej inteligencii do tohto čísla nechýbalo veľa. Pôvodný rekord bol z roku 2022, kedy sa podarilo dosiahnuť rýchlosť 310,4 km/h.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Elektromobil Roka 2025 powered by ČSOB Leasing: Predstavenie kategórie Luxusný elektromobil
- Waze už môžete mať aj priamo pred sebou na displeji pre vodiča
- Máte dosť Muska? Predajte Teslu a dostanete zľavu takmer 20 000 €, sľubuje známa značka
Toto celé však nie je len o prekonávaní rekordov. Vedci tvrdia, že poskytnutie systémov autonómneho riadenia je možné využiť aj pri nižších rýchlostiach. Vďaka tomu, že si umelá inteligencia natrénuje jazdu vo vyššej rýchlosti a náročnejších podmienkach, bude pri bežnom použití bezpečnejšia. Výskumníci tu testujú nielen schopnosť jazdiť takouto rýchlosťou, ale aj reakčné časy AI a ďalšie parametre.

„Takéto svetové rekordy sú oveľa viac, než len ukážkou budúcich technológií. Posúvame softvér ovládačov AI a robotický hardvér na absolútnu hranicu. Ak to urobíte s takýmto vozidlom, pomôže to preniesť poznatky z autonómneho pretekania na bezpečnú, udržateľnú a rýchlu autonómnu mobilitu na diaľniciach.“
Paul Mitchell, generálny riaditeľ Indy Autonomous Challenge

Autonómna jazda na diaľnici je v mnohých ohľadoch oveľa jednoduchšia ako v meste. Na diaľnici je menej nepredvídateľných prekážok, ako napríklad chodci, cyklisti a podobne. Avšak autonómny systém musí reagovať rýchlejšie, pretože sa pohybuje vyššou rýchlosťou. Reakčný čas v tomto hrá kľúčovú úlohu a je potrebné ho znížiť na minimum. Práve tento problém sa snažia vyriešiť tieto vysokorýchlostné testy.